No tothom està d'acord amb la cultura de defensa. Vegeu, per exemple, aquest article publicat al diari Avui el 6 de maig de 1998:

80 instituts catalans es declaren objectors

Més de vuitanta centres d'ensenyament secundari de Catalunya públics i privats s'han declarat objectors de consciència davant la voluntat del ministeri de Defensa d'introduir la formació militar a les escoles. Argumenten que els centres educatius "no es poden convertir en àmbit i instrument del militarisme".

Secundant una iniciativa de la Fundació per la Pau, una ONG amb més de quinze anys de treball a favor del pacifisme, les escoles objectores han acordat -per claustre, consell escolar o junta directiva- "negar-se a col·laborar amb els plans" governamentals, entre els quals s'havia proposat la possibilitat de facilitar a les escoles visistes a centres militars, propostes de conferències, llibres de text o assignatures sobre defensa i els exèrcits o cursos de formació específica per al professorat.

Per contra, les escoles objectores s'han compromès a intensificar l'educació per la pau "amb uns conceptes i actituds que no limitin ni agredeixin les persones".

El  director de la Fundació per la Pau, Jordi Armadans, va explicar ahir que els 80 centres que s'han adherit a la campanya iniciada fa dos mesos representen un 10% dels centres de secundària del Principat, que escolaritzen uns 30.000 alumnes. La fundació s'ha adreçat a tots els centres d'ensenyament secundari proposant-los que es declarin objectors i ha rebut també adhesions d'escoles de primària. Segons Armadans, "sota la idea de fomentar la cultura de defensa s'amaga la voluntat de fer créixer la legitimació i justificació dels exèrcits i el militarisme, a més de reclutar joves per a l'exèrcit professional.

I el vostre institut, ja és objector?