L'AVE A SANT FELIU DE BUIXALLEU
Introducció
Estudiaré
l'impacte de les obres de l’AVE al municipi de Sant Feliu de Buixalleu.
Durant
tot el seu recorregut, el tren d’alta velocitat espanyol produirà
diversos afectes als diferents pobles i municipis. L’efecte principal
és la expropiació d'aquelles cases situades enmig del
recorregut de
l’AVE, que caldrà tirar a terra; però al propietari d'una
casa que l’AVE li passi just pel costat no li pagaran diners ni li faran
ni donaran res, encara que aquelles cases tindran grans problemes per
afectes del soroll. També s'ha destrossat molta natura; un greu
impacte ambiental, ja que han hagut de tallar molts boscos i com
a consequència han desaparegut els hàbitats dels animals.
Els
camps expropiats han d'estar com a màxim a 8 metres de l'aresta
exterior del tren, però això només pels terrenys
classificats com a rústics, és a dir, camps i boscos.
En el cas de terrenys classificats com urbans o cases i edificacions
rurals, aquella distància s’ha reduït a 5 metres.
Cent
tres expropiats
A
Sant Feliu de Buixalleu, entre camps, boscos, cases, finques, carreteres,
camins, pous, etc., 103 persones o empreses han estat afectades per
l’AVE. Entre aquests afectats també hi ha l’Ajuntament, al qual
li han expropiat terrenys de darrera, a més d'alguns camins propietat
municipal i d’altres terrenys. En total han estat afectats uns 15 km2,
d’aquests uns 14 km2 han estat expropiats i els restants ( 726 m2 )
són ocupacions temporals durant el temps que fan les obres i
de "imposición de servidumbre", és a dir, una part del
terreny expropiat que agafen amb el qual poden fer el que vulguin sense
ser de la seva propietat encara. Entre aquestes 103 persones afectades
també hi ha la Generalitat de Catalunya a la qual han estat afectats
2.023 m2, dels quals 624 m2 són d’ocupacions temporals i de "imposiciones
de servidumbre" . La RENFE també ha estat afectada amb uns 15
km2, dels quals 675 m2 són d’ocupacions temporals i de "imposiciones
de servidumbre".
Un
exemple d'expropiació: dos prats, arbres
de regadiu, un camp d’eucaliptos, un altre de pins, una casa, tres terrenys
urbans, dos horts i arbres de secà; total: 14.127 m2.
Masovers
Tractem
ara d'un dels propietaris al que han expropiat més terreny. Entre
els quasi 38.000 metres quadrats expropiats, hi ha una casa que està
situada entre la via de la RENFE i la que es realitzarà ara per
l’AVE. La casa està a dos metres de la via de manteniment i a
6 metres de les vies per on passarà el tren d’Alta Velocitat
Espanyola. També hi ha varis camps de pollancres i algun caminet.
Pels camps expropiats no han tingut cap problema, però per la
casa sí, perquè a l'estar entre dues vies, doncs tenen
i tindran molt de soroll encara que hi posin tanques de protecció
de so. Els massovers que hi viuen, voldrien que la casa quedi expropiada;
però clar, per poder expropiar la casa, l'AVE hauria de passar
just pel mig i això en aquest cas no es produeix. Però
al mateix temps, els masovers no volen marxar ja que fa 72 anys que
hi viuen en aquella casa; l’home va néixer allà i malgrat
tots els problemes que tenen amb l’AVE són capaços de
suportar-ho tot per viure allí.
Els
masovers s’han queixat que l'apisonadora que es fa servir, els està
destruint les parets ja que cada dos per tres hi surten esquerdes. Els
treballadors de l’AVE de tant en tant van allà amb ciment i arreglen
les finestres, però això no és cap solució.
També quan hi passen els màquines, els vidres es mouen
i ha arribat a trencar-se algun.
A
l'Ajuntament tenen els advocats que porten tot el cas de l’AVE. El preu
encara no està definit, ja que no es farà cap proposta
econòmica fins que l’AVE no estigui quasi acabat i fins que no
es fixin els preus negociats amb els advocats.
Pollancres
Un
altre expropiat té un camp de pollancres prop del pont del Bord,
per on hi travessa un torrent. Amb aquest torrent, segons ell, hi hauran
bastants problemas perquè el tub que han posat per canalitzar-lo
està situat massa amunt, de manera que quan el torrent vagi bastant
ple l’aigua s'anegaran tots els camps del voltant amb aigua i sorra
i això destruirà la collita. Pel que fa als pollancres,
per culpa de l’AVE, els ha hagut de tallar massa petits i ara és
impossible trobar un lloc on poder vendre uns arbres que encara no han
estat formats ni produeixen fusta. Respecte al preu, ha hagut de fer
el mateix que tots els afectats: firmar uns papers conforme donen llibertat
als advocats perquè negociïn amb els responsables
de l’AVE.
Desallotjament
A
un altre dels sis afectats li han expropiat, entre la casa i els
terrenys del seu voltant, uns 30.000 metres, és a dir, 3 hectàrees.
La casa està col•locada a 7 metres de l’AVE, i per això
van demanar que li expropiessin ja que en aquesta situació ningú
seria capaç de viure-hi ja que és molt molest. El propietari
va haver de fer fora de la casa al llogater, pagant-li determinada quantitat
per desallotjament.
Respecte
a la casa, encara no hi ha res decidit ja que només han firmat
un paper conforme els advocats poden negociar els preus. De moment només
els han pagat 1.000 € per l’acta d’expropiació i, a més
a més, quan els paguin difinitivament els hi abonaran un tant
per cent per retard de pagament. La casa la van tirar a terra el març
del 2004, i encara no els hi ha pagat res.
Les
obres de l'AVE
La
zona de Sant Feliu de Buixalleu és una de les més difícils
en el tram de l’AVE, ja que a l'excavar, al cap de pocs metres ja hi
troben aigua. També un dels problemes és que la terra
de tot el recorregut no és gaire bona, ja que no són materials
sòlids, així que per a poder fer l’AVE bé han de
fer diverses coses:
- Portar
terres més solides d’altres llocs per a poder anivellar el
terreny ja que hi ha molt desnivell i només es permet un
desnivell del 2%, però en canvi a les carreteres ja
es permet del 10%.
- Per
poder controlar l’accés d’aigua al terreny, en general el
que es fa és posar unes plaques amb uns tubs que surten cap
a fora, i les plaques recullen l’aigua i l'expulsen; però
aquí això no es pot fer, ja que s’ha d’anar molt avall.
És més rendible introduir com uns pals de ciment molt
llargs fins a baix de tot del terreny, fins arribar a la zona sòlida
i forta del terreny; així el pes no es carrega tot a la zona
feble.
- Es
construiran també una sèrie de terraplens a les zones
desnivellades del recorregut de l’AVE. Els principals es construiran
al costat o a prop del rius, afluents, barrancs... Els terraplens
s’haurien de fer amb ciment i materials extrets de les excavacions,
però si es fa així hi poden haver enfonsaments de
la via i haver-hi zones de massa aigua, així que han de fer
servir uns préstecs externs.
Una
de les coses més importants del projecte de l’AVE és el
compliment de les normes mediambientals. S’han de complir unes sèrie
de normes que són:
- La
prevenció de la contaminació pel soroll i vibracions
en llocs habitats i espais protegits.
- La
protecció dels espais anomenats llocs d'importància
comunitària, protegits per la Llei.
- La
protecció i conservació dels terres i de la vegetació.
- La
protecció dels sistemes hidràulic i l’hidrogeológic.
- La
protecció de la fauna.
- Manteniment
de la permeabilitat del territori i continuïtat dels serveis
existents.
- La
protecció del material arqueològic i històric.
- Defensa
contra la erosió, recuperació ambiental i integració
del paisatge de l’obra.
- Seguiment
i vigilància.
- Documentació
abans de començar les obres.
- Compliment
de la Resolució de Secretaria del Estat de Infrastructures
i Transports.
Rius,
ponts i camins afectats
En
la zona estudiada, hi hauran també diverses destrosses mediambientals,
i una d’elles és que l’AVE travessarà diversos afluents
del Riu Tordera i això provocarà destrossa de fauna. Aquests
rius estan situats entre 600 metres, el més pròxim, i
2 quilòmetres, el més llunyà:
- La
Riera de Repiaix
- La
Riera de Maganya
- El
Rec de Gaserans
- La
Riera d’Arbúcies
- El
Barranc de Noalard
- El
Torrent de Sant Jacint
- El
Torrent de la Teuleria
Però
tot hi això els efectes més grans que provoca l'AVE són
les destrosses de pons i camins. En el cas de Sant Feliu de Buixalleu:
- Al
camí d’accés a la urbanització del Ducat del
Montseny: es tirarà a terra l’actual pont del tren
i després es durà a terme un altre pont que creurà
el tren i l'AVE; es farà un camí per poder tenir accés
des del pont del Ducat fins al del Bord.
- Al
camí del Pla de Gaserans: es tirarà a terra el pont
del Bord i en faran un altre; té afectats 5 metres de carretera.
- Carretera
de Hostalric a Grions: es construirà un túnel artificial.
Afra
Morera Vilà
Tercer ESO de l'IES Hostalric, juny 2005
PER SABER-NE MÉS:
Treball de recerca de Btx: El pas de l'AVE per Riells i Viabrea
Trens de Gran Velocitat
Sant Feliu de Buixalleu
|