Treball de recerca d'història oral
Plantegem
un treball d'història oral
A les ciències socials
de quart d'ESO

Història Moderna
i Contemporània a les Ciències Socials de quart d'ESO,
final d'etapa. Un bon moment per a plantejar als alumnes un treball
especial, diferent, exigent; amb un títol genèric que
ens fa pensar en un batxillerat cada vegada més pròxim.
La selecció de treballs que presenta aquest web pertany a alumnes
de quart d'ESO de l'IES
Hostalric i han estat realitzats durant el curs 2003-2004.
Sobre la base dels coneixements adquirits
durant el curs, caldrà entrevistar una o més persones
per tal d’obtenir informació relacionada amb la història
del segle XX, preferentment d'història local.
Els continguts del treball han de ser inèdits,
obtinguts de fonts orals; no s'hi val a copiar de webs, llibres o publicacions.
Lliureu el treball enquadernat, ben
grapat o en un dossier fastener. Es recomana fer-lo amb ordinador, lliurant
al professor una còpia en disquet o CD-ROM. Haurà de tenir
portada, índex i pàgines numerades. Cal dividir els continguts
en capítols, amb una introducció i una conclusió
o opinió personal. Es recomanable que hi afegiu documents,
escannejant, fotocopiant o fotografiant els materials originals aportats
pels entrevistats: fotografies, carnets, nòmines, cartes, butlletins,
cartilles, postals, retalls de diaris, etc. Després farem una
selecció de treballs i documents gràfics, i (prèvia
autorització de les persones entrevistades) els donarem a conèixer
a nivell mundial: mitjançant una pàgina
web, a Internet.
Localitzeu alguna persona que tingui
coses per a explicar, ganes de parlar i bona memòria:
besavis, avis o pares, familiars diversos, amics de la família,
gent de barri, àvies i avis del casal o de la llar de jubilats...
Prepara't les entrevistes: documenta't repassant determinats apartats
del llibre de text; quins temes plantejaràs?, quines preguntes
faràs?; aniràs a l'entrevista amb llapis i paper o amb
un "gravadora"... T'has de guanyar la confiança de l'entrevistat.
Caldrà una primera entrevista preparatòria i, posteriorment,
altres per a aprofundir.
L'ENTREVISTAT
D’entrada,
cal saber l’edat de l’entrevistat o de l’entrevistada, tot relacionant
la seva biografia amb el context històric:
neix l’any ... a ..., en temps de ...; quan va començar
la guerra, tenia ... anys; als anys 40 tenia entre ... i ... anys;
etc.
Quines
etapes de la vida del personatge m’interessen?.
La vida del meu entrevistat quan era nen, adolescent, jove solter, casat
...
PERÍODES
Guerra : la lluita al front,
la reraguarda, la vida al poble durant la guerra; anarquistes, comitès
revolucionaris, assassinats i destruccions, expropiacions, CNT-FAI,
Lluís
Companys, combatents, milicians i milicianes; avions i bombardeigs,
anècdotes diverses, religió, escassegen els aliments,
refugiats, "i la vida continua malgrat la guerra" (cinema, missa dominical?,
festa major, diversions ...); el dia que van entrar els "nacionals".
Etc.
Com
es va viure l'esclat de la guerra?. Com va afectar la guerra a la vida
quotidiana de la gent?. La por a les represàlies. El front de
batalla i els bombardeigs. El final de la guerra: entrada dels nacionals
i exili dels republicans. Anècdotes de la guerra civil.
Postguerra (anys 40 i començaments dels 50) : la vida
al poble després de la guerra; fam, pa negre, repressió,
presons, exiliats, falangistes, cartilles de racionament, estraperlo,
maquis, canvis dels noms dels carrers, repressió de la llengua
catalana, religió obligatòria, símbols franquistes
al poble...; de l’alcalde republicà a l’alcalde franquista, la
Guàrdia Civil, el rector, pagesos, botiguers i empresaris, personatges
singulars, renoms i malnoms ...; la vida abans dels electrodomèstics
i de la televisió, la cuina econòmica, la
nevera de gel i el
llum de carbur; dels mitjans de transport tradicionals als primers
automòbils; “Cara al Sol”, “No-Do”
i salutacions feixistes. Etc.
Anys 60 : la vida al poble durant els anys 60. Els canvis ...
Alguns temes anteriors continuen essent vàlids. El dia que la
televisió va entrar a casa; electrodomèstics, la primera
rentadora elèctrica, la primera nevera elèctrica, el 600
i altres utilitaris; melenuts i Beatles, hippies, noves costums,
relacions entre pares i fills, platges i turistes als pobles de la costa;
“com vas viure el dia que els americans van arribar a la Lluna”. Etc.
Anys 70 : la vida al poble durant els anys 70. Alguns temes anteriors
continuen essent vàlids. "Com vas viure la mort de Carrero i
la mort de Franco”; “com vas viure la transició”; manifestacions
i "grisos", les primeres eleccions democràtiques, la crisi econòmica;
la senyera i la llengua, el nou ajuntament democràtic, canvis
als noms dels carrers, la retirada dels símbols franquistes;
"com van reaccionar els franquistes de tota la vida". Etc.
TEMES
Emigració del sud d’Espanya cap a Catalunya:Immigració
andalusa, murciana o extremenya a la Catalunya dels anys seixanta: del
camp andalús a la ciutat catalana. La terra d'origen. Per què
van emigrar molts dels nostres avis? Com va ser el desplaçament?
Per què van venir a Catalunya? Com va ser l'acollida? . La integració
a Catalunya: treball, habitatge, llengua, una nova vida, etc. Anècdotes
interessants.
Vida quotidiana: La vida de cada dia, als anys ..., a la localitat
de ..., explicada per ... L'alimentació, l'habitatge, de la cuina
dels 40 a la cuina dels 70, els transports, els jocs infantils, la vida
familiar, festeig i matrimoni, festes i diversions; costums que s'han
perdut; abans de l’electricitat i abans del plàstic, el llum
de carbur, la cuina, cases i carrers, els noms dels carrers ...
Treball: Les primeres feines del meu entrevistat. Salaris, horaris,
contractes, condicions laborals, vagues i sindicats, “treballàveu
el dissabte?”, setmana anglesa, etc. Anècdotes interessants.
Escola: El senyor mestre. Assignatures i nivells o etapes escolars.
Horari, assistència, esbarjo i deures. Material escolar. Instal•lacions
escolars. L'escola republicana i l'escola franquista. Nens i nenes separats
?, de què parlàvem al pati, a què jugàvem.
Jocs, costums, modes que s’han perdut. Notes i qualificacions, disciplina
i càstigs. Didàctica: com ensenyaven aquells mestres dels
anys ... abans del bolígraf, del vídeo i dels ordinadors.
"Formación del Espíritu Nacional", assignatures "femenines",
religió obligatòria, català o espanyol?, símbols
polítics i religiosos a les aules; himnes i oracions, etc. Anècdotes
interessants.
Etc, etc.
EXEMPLES DE TÍTOLS
El meu besavi: lluitador a la guerra, represaliat pel franquisme.
La vida del besavi explicada per la meva àvia.
Els meus avis: exiliats polítics, fugitius de Franco.
La meva àvia, falangista.
Emigració d'Andalusia a Catalunya, als anys 60.
La vida quotidiana quan els meus avis eren joves.
La vida quotidiana quan els meus pares eren joves.
Família, festeig i matrimoni quan els meus avis (o pares) eren
joves.
L'escola dels meus avis (o pares).
La vida a pagès als anys quaranta i cinquanta.
Els anys de la postguerra al poble de ...
Els anys del franquisme a ...
Etc., etc.
Andreu
Guiu i Puyol
Professor de Ciències Socials
|