Aquesta proposta és
adequada per a l'etapa d'educació infantil. En el marc d'un centre
específic d'educació especial és adequada, sense
límits d'edats, a alumnes amb greu retard maduratiu, trastorns
motrius greus o alumnes amb necessitats bàsiques d'estimulació.
En
un espai d'estimulació multisensorial l'alumne tindrà la
possibilitat d'experimentar tot tipus de sensacions visuals, auditives,
tàctils, corporals... mitjançant uns elements que proporcionin
aquests estímuls. Aquests espais, tradicionalment, han estat pensats
per a alumnes amb NEE derivades de deficiències greus. També
són espais indicats per a nens i nenes a l'etapa d'educació
infantil a les nostres escoles. Hi ha algunes experiències en aquest
sentit funcionant en llars d'infants i escoles bressols; aquesta proposta,
doncs, no ha de quedar tancada únicament al col·lectiu d'alumnes
amb deficiències.
El plantejament
educatiu d'aquesta aula d'estimulació s'ha d'entendre en
tres àmbits fonamentals:
-
Estimulació
somàtica
La totalitat de la superfície corporal de l'ésser
humà és capaç de sentir. Aquesta estimulació
ha de permetre al nen/a desenvolupar el sentiment de la seva
integritat corporal.
-
Estimulació
vestibular
Inclou totes les percepcions de l'equilibri, posicionament a
l'espai, acceleració, posició de dret, d'estar
en marxa, etc. Busca proporcionar al nen un màxim d'informacions
relatives a les posicions del seu cos a l'espai. Té per
objectiu explícit el permetre als nens relacionar experiències
visuals, tàctils o propioceptives, amb moviments del
seu cos.
-
Estimulació
vibratòria
Tota persona és sensible a l'estimulació vibratòria.
Es tracte de fer viure al nen/a altres experiències que
tenen a la vegada caràcter informatiu i estètic,
ja que a través de les vibracions que sent el nen pot
entendre i sentir un fragment musical i descobrir d'aquesta
manera la bellesa de les coses que l'envolten.
|
Les aules d'estimulació
multisensorial són indicades per a dur a terme un treball sensorial
i d'estimulació basal encaminat a alumnes amb NEE greus i severes,
i per ajudar-los en l'evolució sensoriomotriu. Es tracta d'afavorir
una major percepció i una major integració dels estímuls
sota els plans somàtic i sensorial, que són la base de tota
l'evolució psicoafectiva, i posteriorment intel·lectual.
A part de l'aspecte terapèutic,
aquesta proposta educativa ofereix un aspecte recreatiu, ja que el conjunt
d'activitats que es duen a terme dins una aula d'estimulació multisensorial
poden procurar plaer als alumnes, independentment dels moments de relació
interpersonal. Aquest tipus d'estimulació reforçarà
la motivació per a realitzar moviments que afavoreixin el seu desenvolupament
motor. Aquest treball terapèutic contribueix a la integració
de les percepcions sensorials en benefici del benestar de l'alumne.
Objectius
generals
-
Desenvolupar
un ventall ampli de capacitats que inclouen el treball d'estimulació
somàtica, vibratòria, vestibular, tàctil...
així com aspectes de comunicació i llenguatge
-
Afavorir
la percepció, en la globalitat de la persona, i la integració
dels estímuls.
-
Oferir
l'oportunitat de manipular, explorar i interactuar amb objectes.
-
Facilitar
la interacció del nen amb el seu voltant més immediat.
-
Fomentar
la relació interpersonal. A través d'un clima
càlid, acollidor i estimulant es crea un vincle afectiu
entre educador i nen que el condueix a interactuar amb el seu
voltant.
-
A
més de l'aspecte terapèutic també s'ha
d'oferir un aspecte recreatiu, creant situacions de plaer.
-
Facilitar
el relaxament.
Competències
bàsiques TIC-EA relacionades
|
Descripció de l'activitat
La tecnologia ens ofereix més
oportunitats de veure, sentir, tocar, entendre i crear. En una aula d'estimulació
sensorial l'alumne/a pot experimentar sensacions visuals, auditives, tàctils,
corporals... en diferents condicions de llum, amb diferents ambients sonors...
Amb
aquest treball es pretén facilitar la interacció del nen
amb seu entorn més immediat. Els diferents efectes òptics
que s'hi recreen capten l'atenció dels nostres alumnes. A cada
sessió s'escull la música més idònia, en funció
del que es pretén: a vegades és un suport per crear el clima
de treball (relaxant, més moguda...); altres vegades ens cal que
tingui molts contrastos de ritmes, per tal ser percebuda per tot el cos,
mitjançant de les vibracions que fa el matalàs d'aigua musical.
Una música amable, un
projector que omple de colors i dibuixos les parets, un llit d'aigua tèbia
com un oasis en el qual la música o les veus vibren profundament,
una columna de llum que canvia de colors on les bombolles s'enfilen en
una contínua i relaxant efervescència, una bola reflectant
que gira lentament i que projecta la llum en mil bocins (algunes de les
projeccions poden ser a partir de dibuixos elaborats pels propis alumnes)
conformen un ambient propici per el despertar sensorial a través
de la pròpia experiència.
Que hem de tenir en compte?
Hi ha un ventall molt ampli
de propostes que sorgeixen a partir d'aquest treball d'estimulació
multisensorial. Cada vegada hi ha més centres d'educació
infantil que van incorporant aquestes propostes de treball per als seus
alumnes. No es tracta d'un treball específicament per a alumnes
amb NEE. Es pot començar a treballar amb pocs elements i mica en
mica anar incorporant nous equipaments, alguns d'ells casolans, fets per
a nosaltres; d'altres s'han d'adquirir en botigues especialitzades.
© Les propostes
de formen part dels materials
de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes
amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella
de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del
Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.
|