L'edat condiciona les propostes
que fem al voltant del cinema. La proposta de treball sobre Forrest Gump
és adequada pels Cicles Mitjà i Superior de Primària.
El
cinema ha tractat les persones amb deficiències des dels seus inicis.
A través de les pel·lícules podem prendre consciència
de determinades discapacitats. És sorprenent, aquest any, com dues
pel·lícules amb diferents històries darrera d'elles,
però amb un contingut semblant, van obtenir Oscar en cadascuna
de les categories on participaven: Mar Adentro (2004, Alejandro Amenábar);
i Million Dollar Baby (2004, Clint Eastwood).
Per altra banda, hi ha hagut
actors amb deficiències que s'han incorporat en algunes produccions
amb la particularitat que s'interpreten a ells mateixos. És el
cas, per exemple, de la recent producció espanyola León
y Olvido (2005, Xavier Bermúdez) on León (Guillem Jiménez),
és un noi amb síndrome de Down. Aquesta fórmula no
deixa de ser polèmica, doncs no tothom veu amb bons ulls que una
persona deficient s'interpreti a si mateixa.
Es poden suggerir un bon nombre
de pel·lícules. En el quadre següent n'hem seleccionat
algunes de les més significatives dels darrers vint anys. No ens
hem atrevit a anar més enllà, fora d'alguna notable excepció.
Tot i així, una algunes seran de difícil localització.
No hi són totes. Tampoc no hem anotat aquelles propostes que a
nivell educatiu són inviables de ser tractades, tenint en compte
l'edat a quin van dirigides. És el cas, per exemple, de la producció
danesa Els Idiotes (1998, Lars Von Trier), o A l'Altre Costat de la Vida
(2002, Billy Bob Thorton); tot i ésser excel·lents pel·lícules
el seu contingut no és adequat per a ser treballades a l'escola.
Vegeu un possible llistat de pel·lícules per treballar
les diferents discapacitats a través del cinema |
Objectius
generals
-
Provocar
la presa de consciència personal i de grup en relació
a les persones amb deficiències a través del visionat
d'una pel·lícula.
-
Adoptar
una aptitud reflexiva davant els usos, comportaments i hàbits
personals de consum audiovisual.
-
Aplicar
els coneixements i destreses adquirides en d'altres àrees
curriculars en la identificació i interpretació
de contexts comunicatius.
-
Comprendre
l'actual influència social dels llenguatges audiovisuals.
Competències
bàsiques TIC-EA relacionades
-
Descobrir
els valors i contravalors que transmeten les pel·lícules.
-
Observar
i reflexionar entorn dels valors morals i de vida que ens arriben
traves de les pel·lícules.
-
Observar
com es presenten els conflictes i quina resolució se'ls
dóna en les pel·lícules.
|
Una
proposta: Forrest Gump
Ens centrem en una sola proposta
educativa, que parteix d'una de les pel·lícules que us hem
referenciat: Forrest Gump (1994, Robert Zemmekis). És una bona
pel·lícula i es pot trobar a la majoria de Centres de Recursos
Pedagògics (CRP) del nostre país. A la versió en
DVD (si es tracta de l'edició especial de col·leccionista)
hi trobareu material complementari interessant que us pot ajudar a treballar
tot el que us exposem.
Descripció de l'activitat
A la majoria de centres disposem
de l'equipament necessari per a poder visionar pel·lícules:
el projector de vídeo; tot i que no ho hem d'oblidar que també
la podem visionar per TV, per la pantalla d'un ordinador... Si ho fem
amb el projector de vídeo és, certament, el més semblant
a assistir a una projecció en una sala convencional.
Aquesta activitat desperta
l'interès dels alumnes, ja que els permet, a través d'una
activitat lúdica, desenvolupar una actitud crítica com a
espectadors. Qualsevol proposta cinematogràfica que vulguem treballar
ens ha de servir per reflexionar. Alhora sorgeixen un munt de possibilitats:
Com resumiries el missatge d'aquesta pel·lícula? Quin missatge
es presenta sobre les persones amb deficiències? És realista?
Si fossis una persona amb deficiències, com et sentiries veient
aquesta pel·lícula?
No totes les
pel·lícules que inclouen persones amb deficiències
es poden treballar a l'escola. Hi ha un seguit de premisses que
cal tenir presents:
-
Cal
que la pel·lícula seleccionada tingui una alta
qualitat tècnica, de contingut i d'actuació dels
seus protagonistes. Grans pel·lícules sobre persones
amb deficiències han obtingut premis importants: aquesta
pot ser una bona referència.
-
Cal
que emfatitzin l'aspecte dramàtic, que ens ajudi a identificar-nos
amb les persones i situacions que es presenten.
-
Han
d'ajudar a entendre molt millor el que significa una condició
de discapacitat.
-
Cal
que ens permetin desenvolupar situacions d'empatia, relacionar-nos
i que ens facin sentir com ells, reconèixer la seva humanitat.
-
Hem
de diferenciar aquelles pel·lícules en les quals
la persona amb deficiències és l'eix central de
la història d'aquelles que hi aporten un paper secundari,
o circumstancial.
-
Finalment,
cal tenir en compte els destinataris. No totes les produccions
cinematogràfiques són per a tots els públics,
independentment de l'edat.
|
Val la pena tenir present la
facilitat que tenim avui dia per aconseguir produccions cinematogràfiques
interessants. Visiteu la plana web dels CRP de Catalunya i busqueu les
produccions que hi tinguin. Teniu, també, altres opcions per a
poder-les aconseguir.
Vegeu un exemple de proposta de treball sobre Forrest Gump, tot
i que es planteja per a alumnes d'ESO. És fàcilment
adaptable per treballar amb alumnes del cicle mitjà i superior
de primària
Les
guies didàctiques que podreu trobar tenen com a objectiu
potenciar la introducció del llenguatge cinematogràfic
en els centres educatius a partir de la visualització de
pel·lícules comercials doblades al català.
Aquestes guies didàctiques van ser elaborades per un grup
de treball organitzat pel Servei de Mitjans Audiovisuals del Departament
d'Ensenyament i amb la col·laboració de l'Editorial
La Magrana.
Podeu
trobar propostes interessants al voltant del cinema i la seva aplicació
educativa en aquesta WEB.
|
© Les propostes
de formen part dels materials
de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes
amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella
de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del
Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.
|