Competències
bàsiques TIC-EA relacionades
Observar i reflexionar sobre la influència dels mitjans de comunicació
en la nostra vida diària.
Observar i reflexionar entorn dels valors morals i de vida que ens arriben
a través dels mitjans de comunicació.
Començar a distingir les tipologies de notícies segons
la classificació habitual en seccions.
Ser capaç d'observar atentament i descriure amb detall el contingut
d'una imatge fixa i extreure'n després les valoracions oportunes.
Observar les relacions que s'estableixen entre una imatge i el text
que l'acompanya.
Descripció de
l'activitat
Es fan tres grups amb els alumnes de classe. A cada grup se'ls dóna
el mateix exemplar de premsa gràfica ja preparada. Cal dir que
totes les "revistes" o diaris tenen les mateixes notícies
amb el mateix tractament de text (igual text, igual mida de text, igual
mida i disposició de titulars, etc.) però no el mateix
tractament d'imatge (des de no haver imatge, a tenir-ne una d'irrellevant
o una de molt impactant). Es dóna temps a cada grup perquè
mirin el diari tranquil·lament, llegeixin i comentin el que vulguin.
Després es demana a cada alumne que contesti un qüestionari
que els demana quina notícia els ha cridat més l'atenció
i per què, i quina els sembla que ha interessat més al
grup i per què.
Cada grup, fa una posta en comú del que han dit, més que
res perquè en siguin conscients. Després a cada grup se'ls
reparteixen un exemplar de cada diari i en comenten les diferències.
Es mira el que havien opinat els grups sobre la importància de
les notícies i -si no hem errat la previsió- veuran com
el tractament de la imatge ha estat cabdal en les seves apreciacions.
Demanarem que arribem a unes conclusions i de redactar-les per a després
provar de fer un mural en què compararem els tres tractaments
de les notícies.
Vegeu-nre tre exemples: diari
1 diari 2 diari
3
Càndid Miró.
CEIP de Saus-Camallera. ZER Tramuntana
Camallera