3.
MANUSCRITS
L'obra apareix
en un sol manuscrit, del s. XV, ocult durant molt de temps a la
Biblioteca Nacional de Madrid. Fou descobert i estudiat per Milà
i Fontanals, al s. XIX. Més tard, Antoni Rubió I
Lluch el va editar I li va donar títol, el 1901.
4.
ARGUMENT
LLIBRE I
Un
home vell té un fill, Curial. Quan el pare mor, el noi
se´n va a fer de patge a la cort del senyor de Montferrat,
que té una germana, Güelfa, de 15 anys, casada amb
el duc de Milà, que ha enviudat fa poc. Güelfa el
pren per amant i li fa aprendre Gramàtica, Lògica,
Retòrica, Filosofia... amb un preceptor anomenat Melcior
de Pando. Curial es transforma en un home d´armes i de lletres,
en un poeta i un cavaller. S´estimen d´amagat però
quan són descoberts, ell ha de marxar, perquè no
és de la categoria social d´ella. Curial se´n
va a Àustria, com a cavaller anònim, a defensar
la duquessa d´Ostalric d´unes acusacions d´adulteri,
que són falses. Venç als acusadors i confessen.
Són cremats a la foguera. El pare de la duquessa, el duc
de Baviera, li ofereix a Curial la mà d´una altra
filla seva, Laquesis, també de 15 anys, i la sucessió
al ducat. Ell la rebutja, per ser fidel a Güelfa.
|

Ella se n´assabenta i té un atac de gelosia, per
això hi envia Melcior de Pando, amb una carta seva. Melcior
es converteix en un espia de les gestes de Curial, puntual informador
de la seva senyora. El
rei de França convoca un torneig a Melú i avisa
que, pel camí, els cavallers es trobaran amb cavallers
emboscats, amb qui hauran de combatre. Mentre, Curial torna
a Montferrat i es posa gelós del cavaller Boca de Far,
pretendent de Güelfa. Curial el mata i torna a estar amb
ella, però ja no tan bé com abans.
|