1.
EL CONTEXT HISTÒRIC
1.1 .L´obra
se situa entre 1267 i 1285, pel que fa als esdeveniments narrats.
-Quins territoris mediterranis pertanyien a la corona catalano-aragonesa?
-Quins quatre reis catalans regnen en aquesta època?:
.........................el Conqueridor
.........................el Gran
...................... ..II, rei de Mallorca i Catalunya-Nord
.........................el Franc
1.2. Pel que fa als anys previs a la redacció de la novel.la:
-Què fou l´expedició de Roger de Flor?
-Quins altres territoris mediterranis es van ocupar?
-Què va ser el Compromís de Casp?
1.3. El feudalisme estava basat en la FIDELITAT. Explica què
vol dir això. La noblesa era la classe social alta. Ordeneu aquests
títols de major a menor importància: baró,comte,
duc, emperador, marquès, príncep,rei.
|
2.
EL CONTEXT CULTURAL
2.1. Parlem
d´art, literatura i música:
-Quin estil predomina llavors, el romànic o el gòtic?
-Quin escriptor mallorquí pretén convertir tots els infidels
amb les seves obres, que abasten molts gèneres d´escriptura
(des de la Teologia a la Ciència, passant per la poesia i la
narrativa) ?
-Com és la música laica de l´època?
-Quines quatre grans obres historiogràfiques s´escriuen?
-Com sobreviu la lírica trobadoresca?
-Com s´introdueix l´Humanisme a Catalunya?
-Quina gran obra italiana es tradueix al català?
|
|
3.
LA CAVALLERIA
3.1. Quina
era la funció de la cavalleria en la societat medieval?
3.2. Quan no hi havia guerres, en què s´entretenien
els cavallers?
3.3. Quina diferència hi ha entre un torneig, una justa,
una lliça,una batalla i un combat?
3.4. Com es diuen aquestes armes?
· Arma de fulla curta, de dos talls i punta aguda, dreta o una
mica corbada........
· Arma amb una certa semblança amb la destral........................................
· Una fulla, generalment d´acer, amb un sol tall i amb
el puny de vegades formant una sola peça amb la fulla..................................................................
· Arma blanca antiga, més curta que l´espasa, generalment
de dos talls............
· Arc d´acer, muntat en creu a l´extrem d´una
fusta llarga, amb un disparador que manté l´arc corbat,
i que, si es deixa anar, fa sortir disparada la sageta......
· Làmina d´hacer llarga, recta, aguda i tallant,
amb punt proveït de guarda, que es duu al costat amb una beina...........................................................
· Pal llarg de fusta que té a la punta un tros de ferro
punxegut i tallant.............
· Arma contundent consistent en un bastó, guarnit o no
de ferro, de cap molt gruixut.......................................................................................
3.5. Per defensar-se, els cavallers usaven un arnès o
armadura molt complicada. Busqueu a Internet una imatge i anomeneu les
seves parts.
3.6. Per enaltir aquests defensors del poble, es van crear els
llibres de cavalleries i les novel.les de cavalleries. Per què
parlem de dos gèneres diferents? Busca´n 9 diferències,
com a mínim.
|
4.
EL RENAIXEMENT
4.1. L´autor
de la novel.la introdueix elements mitològics (com Artemísa,
Cupido, Eolo, Hèrcules...) i al.legòrics (com Fortuna,
Enveja, Infortunis) entremig de les aventures del cavaller. Quina diferència
hi ha entre ells?
|
 |
5.
AUTORIA I DIFUSIÓ
Els llibres anònims
fan que molts filòlegs es llancin a provar de descobrir el seu
autor. Curial e Güelfa no n´és una excepció.
Heus aquí algunes hipòtesis:
-Antoni Rubió i Lluch diu que era un home de la cort d´Alfons
el Magnànim, a Nàpols.
-Martí de Riquer suggereix que era del marquesat de Montferrat,
perquè coneix molt bé la toponímia de la zona geogràfica.
-Pamela Waley l´atribueix a Ramon de Perellós, i a la cort
de Borgonya.
-Antoni Ferrando diu que és de Joan Olzina, un valencià
de la cort d´Alfons el Magnànim
-Anton Espadaler diu que prové de les terres del Solsonès.
-Júlia Butinyà situa l´autor a Cadaqués,
per l´anàlisi de la llengua.
Però l´any
1991, Jaume Riera i Sans afirma, contundentment, que l´obra fou
escrita, el s. XIX, pel seu descobridor , Manuel Milà i Fontanals.
Hi ha coses curioses, com ara que Curial té el mateix nombre
de lletres que Manuel, igual que Güelfa respecte a Josefa (la dona
de Milà i Fontanals).
5.1.Imagineu
una altra explicació a l´autoria, més imaginativa
que aquesta, si voleu.
|
6.
LA LLENGUA
6.1. La llengua
de la novel.la és el català medieval, i és possible
que algunes paraules no les entengueu. Relacioneu amb fletxes:
Ab
|
Fet de perdre les forces |
Alciure/occiure
|
Fins, fins a |
Argent
|
Germana |
Assats
|
Autoritat
en els antics exèrcits |
Calze
|
Teixit de seda o cotó |
Cogitar
|
Plata |
Conestable
|
Damunt,amunt,dret,dempeus |
De
continent |
Pensar |
Defalliment
|
Matar |
Domàs
|
Fou |
Fonc
|
Hostal
al llarg dels camins |
Metre |
Semblant, evident, |
Oir
|
Amb |
Parada
|
Copa
grossa de metall |
Sor
|
Prou,bastant |
Sus |
Immediatament, tot seguit |
Tro
|
Sentir,
escoltar |
Vijares
|
Veié |
Viu
|
Posar |
6.2. Llegiu
aquest text:
La prosa de Curial e Güelfa presenta bàsicament dos registres
de forma molt encertada. El primer s´aplica preferentment als
passatges narratius i aconsegueix una notable eficàcia. Els proverbis,
els refranys i frases fetes, les oracions amb doble sentit, la introducció
del discurs directe en els diàlegs, les fórmules que involucren
el lector [... ], l´aparició de diversos registres lingüístics
o la combinació de temps verbals pertanyen a aquest vessant que
té en les cròniques el seu model fonamental. El segon,
més artificiós i erudit, en què les frases traeixen
l´estructura de la frase llatina [... ] en què l´autor
vol mostrar la seva "reverenda lletradura", és a dir,
la seva cultura literària.
JOSEP CAMPS Estudi introductori, dins Curial e Güelfa (p.35)
Cerqueu un fragment
d´exemple de cada un dels registres, en el llibre.
|
|
7.
L´OBRA: LLIBRE PRIMER
a) Quins
són els trets personals i familiars que es destaquen més
en la descripció de Curial?
b) El nom de Güelfa té connotacions polítiques.
Busqueu què van ser els güelfs i els gibelins a Itàlia
I les seves lluites. Per què vol afavorir Curial? El seu amor
s´assembla a l´amor cortès?
c) Compareu els dos petons que es fan, Curial i Güelfa,
als capítols 9 i 10. Curial aprèn moltes coses, a nivell
cortesà, intel.lectual i cavalleresc. Digueu quines.
d) Per què Curial, un cop desterrat de Montferrat, ajuda
la duquessa d´Ostalriche?. L´episodi apareix a molts llibres
més:
1. Romanç del comte de Barcelona e rey d´Aragó
2. El trobador Ramon Vidal de Besalú
3. La Crònica de Bernat Desclot (Com lo comte de Barcelona entrà
en lo camp e guanyà la batalla, cap. IX)
4. Tirant lo Blanc, de Joanot Martorell (cap XXXVIII, on ella es diu
la comtessa de Bell Estar).
e) Com es descriu Laquesis en el llibre? El seu nom prové
de la mitologia . Per què té aquest nom? Per què
la seva roba I la del llit on dorm estan brodades d´ulls i llaços?
f) Curial i Laquesis s´enamoren, però ell no la
pot correspondre. Per què? Tot i això, ell és convidat
al llit d´ella. Digueu quines paraules del fragment corresponent
al desig sexual I quines al defalliment.
g) Quina funció fa el cavaller Boca de Far, en relació
als dos protagonistes, dins del desenvolupament de la novel.la?
h) Curial no havia matat abans cap adversari, però a Boca
de Far , sí. Per què? Hi ha alguna mostra de cruesa del
narrador en les batalles del cap. 43?
|
8.
L´OBRA : LLIBRE SEGON
a) Per què
Güelfa posa condicions a Curial abans de marxar? Per què
fa que hi vagi la donzella Arta? Per què l´hi canvia el
nom i fa que es digui Festa?
b) L´arribada al convent és humorística,
irònica i picardiosa. Escriviu un parell d´exemples del
que hem dit.
c) Per què en l´escut de Curial hi ha un falcó
i és de color negre? Relaciona-ho amb la senyora de Milà,
Güelfa.
d) En el torneig de Melú hi ha quatre equips, que pertanyen
a 4 zones geogràfiques diferents, dins d' Europa. Identifiqueu-les.
e) Proveu de traduir la inscripció de la porta de la tenda
que es tramet a Curial: "Comant porà mon paubre cuer porter
la grant dolour que li faut a soufrir?" (Comme pourrà mon
pauvre coeur porter le grand doleur que lui fait soufrir) Però
quan Curial rep la carta de Güelfa, li respon amb un braçalet
que diu "Ami sans amie" . Què vol dir?
f) Els cavallers catalans, d´escuts negres, guanyen totes
les batalles I són comparats amb Tristany I Lancelot. Qui foren
aquests dos cavallers?
g) Expliqueu la ironia que s´amaga darrere la negativa
de Laquesis per acceptar la companyia del duc d´Orleans.
|
9.
L´OBRA: LLIBRE TERCER
a) Llegiu
el 2n i 3r paràgraf del capítol 41, d´una forta
càrrega poètica i busqueu-hi personificacions, anàfores,
comparacions, asíndetons i polisíndetons.
b) La tempesta i el naufragi està narrat d´una determinada
manera: com és el seu ritme narratiu i amb quins mecanismes gramaticals,
(frases) morfològics (presència de noms, adj. Adv. Verbs...)
i semàntics (tipus de mots usats quant al significat) s´aconsegueix?
c) Curial naufraga i només se salva ell i Galceran de
Mediona. Tots dos són criats de Faraig, però en diferent
posició. Quina?
d) Camar (que, en àrab significa "lluna plena")
es descriu com a culta, sensual, bella, fidel i valenta. Doneu-ne exemples
de tot.
e) Joan no està enamorat d´ella. Com la rebutja
sense ferir-la? Quins motius té ella per a suïcidar-se?
Per què canvia de nom? Què significa aquest nom? Quines
conseqüències té la seva mort per a Joan, Berenguer,
Faraig i Fàtima?
f) Curial ha de lluitar contra dos lleons per obtenir la seva
llibertat. Durant l´obra, aquest animal ha aparegut sovint. Com?
g) Quan torna a Montferrat, quina estratègia fa servir
per vèncer els turcs? Amb quin sant somia Curial?
h) Què signifiquen les paraules finals del narrador, en
llatí?
|
|
10.
ELS ESPAIS GEOGRÀFICS
10.1. Busqueu
un mapa mut d´Europa a Internet i feu el recorregut de Curial
a la novel.la, marcant-lo amb línies:
Pontestura-CasaleMonferrato-Ostalriche(Àustria)-Hongria-Melun-París-CasaleMonferrato-París-CasaleMonferrato-Gènova-Alexandria-Sicília-Jerusalem-Alexandria-Atenes-Tebes-Trípoli-Tunis-Gènova-Casale
Monferrato-Marsella-Avinyó-Le-Puy-en-Velay(Santa Maria del Puig)-Angers,Londres-Alemanya-Le
Puy-en-Velay-París.
|
11.
EL NARRADOR I LA TÈCNICA LITERÀRIA
11.1. Com
cataloga l´autor la seva novel.la al cap. 1?
11.2. Quines intromissions, o interpel.lacions al lector , fa
l´autor en els capítols 2, 20, 24 I 44?
11.3. De vegades, també opina sobre coses. Busqueu-ne
exemples als capítols 44 I 45 del Llibre primer I al 43 del llibre
segon.
11.4. Completa aquest quadre:
|
Aventura
central
|
Aventures
secundàries
|
Llibre
primer
|
|
|
Llibre
segon
|
|
|
Llibre
tercer
|
|
|
11.5.
Podries dir quina edat té el protagonista en cada un dels tres
llibres?
11.6. Hi ha vegades que l´autor fa servir l´economia
narrativa (anomena els fets sense explicar-los) i altres que s´extén
en el detallisme. Busqueu-ne un exemple de cada.
11.7. Altres cops, anticipa els fets que s´esdevindran,
com passa al caps. 4 i 9 del Llibre primer. Quins són?
11.8. Hi ha alguna mostra d´estil directe? Busca-la al capítol
80 del llibre tercer.
|
|
12.
L´HEROI
12.1. Comproveu
la humanitat de l´heroi, buscant en la novel.la si hi apareixen
accions quotidianes (vestir-se, dormir...) , si sent ira, alegria, tristesa,
por; si és ferit, si pateix, si sua, si està gelós...
Citeu el motiu i la pàgina.
12.2. Anoteu tres característiques del protagonista que
reflecteixin:
· qualitats físiques
· qualitats morals
· qualitats intel.lectuals
· virtuts
· defectes
12.3. Curial evoluciona al llarg de la novel.la? Per què?
12.4. Ell sap parlar, com a mínim, quatre llengües.
Quines són I amb qui les parla?
12.5. La Fortuna, com a al.legoria, té molta importància
en la vida de Curial. Busqueu quadres que reflecteixin l´anomenada
RODA DE LA FORTUNA, cercant a Internet, per aquest nom o "Wheel
of Fortune". Què representa aquesta roda?
|
13.
LES HEROÏNES
13.1. La
història de Curial i Güelfa és la història
d´una dependència d´ell envers ella, perquè
si no fos així, ell no seria res, socialment. Güelfa és
una presència permanent en tota la novel.la, ja sigui en presència
o en el record dels altres personatges. Ella també evoluciona,
com Curial?
13.2. A l´hora de comparar les tres dones de la vida de
Curial, el narrador tria tres parts del cos diferents. Completa la graella
indicant quines són i què signifiquen a nivell de significat
profund o símbol d´una altra cosa:
|
PARTS
DEL COS
|
JUSTIFICACIÓ
|
Güelfa
|
|
|
Laquesis
|
|
|
Camar
|
|
|
13.3. Quina
d´elles mostra més aspectes morals? I quina més
eròtics? I quina més estètics?
|
14.
L´AMOR
14.1. Les
tres noies mostren el seu amor cap a Curial de formes diferents, que
van del secret total a fer-ho obertament. Expliqueu com ho fan totes
tres, i després digueu com reacciona Curial amb totes tres. Quina
d´elles l´atrau més? En què es nota?
14.2. Totes li ofereixen regals i tresors, però cap d´elles
li dóna amor físic. Per què?
14.3. El nom de les tres heroïnes també connota la
intensitat amorosa envers Curial. Completeu aquest quadre:
|
Origen
del nom
|
Connotació
del nom
|
Relació
entre el nom i la intensitat amorosa
|
GÜELFA
|
|
|
|
LAQUESIS
|
|
|
|
CAMAR
|
|
|
|
14.4.
Totes tres arriben a besar Curial. Compareu els tres petons. El narrador
també dóna la seva opinió sobre l´acte de
besar (al final del cap. 64 del llibre tercer). Expliqueu-la.
14.5. Les tres parelles són comparades amb parelles clàssiques
. Busqueu els punts de contacte entre les històries de:
· Curial i Güelfa -Jason i Medea
· Curial I Laquesis- Píram I Tisbe
· Curial I Camar- Dido I Eneas
|
CURIAL
I EL TIRANT
15.1. Les
dues grans novel.les de cavalleries catalanes tenen algunes diferències
que podeu cercar per omplir aquest quadre:
|
CURIAL
|
TIRANT
|
El
protagonista és català? |
|
|
En
quina època transcorre l´acció de la novel.la?
|
|
|
Com
es diu la dama amb la qual es casa el protagonista? |
|
|
Per
on viatja el protagonista? |
|
|
Com
acaba el protagonista a la novel.la? |
|
|
Quan
es devia escriure la novel.la? |
|
|
Quan
es va editar per primera vegada? |
|
|
En
quina crònica catalana s´inspiren alguns episodis?
|
|
|
Va
tenir difusió després de la seva escriptura? |
|
|
Hi
ha hagut cap polèmica a l´entorn de la seva autoria?
|
|
|
|
|