|
Avaluació Inicial
Qüestions:
- Què és una revolució?
- Defineix: excedents de producció, divisió del treball, mitjans de producció, propietat privada, patriarcat, classe dominat, Estat
- Fes un esquema en claus amb les etapes de la Historia que coneixes.
- Fes un eix cronològic i situa:
- el Paleolític Inferior
- el Paleolític Superior
- el Neolític
Tornar al guió del T.3 |
Tècnica d'estudi
La presa d'apunts
1. Qüestió prèvia:
Escriu per a què serveix prendre apunts.
|
2. Com prendre apunts
1ª fase del procés:
La Presa d'apunts a la classe
-
Quan el professor/a comença l'explicació a la classe, la primera regla per prendre unes bones notes és escoltar i interpretar, o sigui, comprendre què està dient. Si hi ha algun aspecte de l’explicació que no s’ha entès es consultarà al professor/a en el moment oportú.
-
S’aprofita determinats moments (quan el professor/a està repetint amb altres paraules el que acaba de dir, fa una pausa, posa exemples o atent els dubtes d’algun company/a), per apuntar a la llibreta les idees més importants que s’han dit. Les idees fonamentals de l’explicació han de ser recollides amb frases breus i esquemàtiques per poder estalviar temps d'escriptura i poder estar de seguida en disposició d'escoltar. És important no copiar literalment les paraules del professor i procurar utilitzar les nostres pròpies paraules.
2ª fase del procés:
La revisió i ampliació dels apunts a casa
3. Al cap d'unes hores, a casa, cal organitzar i revisar les notes per comprovar que s'entenen. Aquesta tasca és
imprescindible fer-la el mateix dia o, com a màxim, l'endemà en què s'han pres les anotacions.
En revisar els apunts cal completar els passatges inacabats o poc clars, subratllar els mots més importants,
reordenar títols, afegir notes aclaratòries en els marges i, si hi ha dubtes, apuntar-les per preguntar-les al
professor/a el proper dia de class
Caty González Torrijos. Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar? (resum)
|
3. LA REVOLUCIÓ NEOLÍTICA
Posa en pràctica les normes 1 i 2 que has estudiat sobre la presa d’apunts en sentir la següent explicació que farà la professora virtual (o sigui, jo):
Aquesta explicació començarà així: “Anem a estudiar un període de la Història que és considerat per molts historiadors com un dels esdeveniments fonamentals de la Historia de la Humanitat: la Revolució Neolítica. L'analitzarem seguint el següent índex:
1.- Introducció general.
2.- Causes de la neolitització.
3.- Característiques de la Revolució Neolítica.
4.- Conseqüències de la Revolució Neolítica.
5.- L‘evolució de les comunitats neolítiques.”
A partir d’aquí, ja saps: escoltar, comprendre i....apuntar!.
NOTA: com és la primera prova, pots sentir la gravació un primer cop sense escriure res i després, al sentir-la per segona vegada, començar a prendre apunts. El ritme de la gravació ja té en compte que estaràs prenent apunts, però pensa que no és un dictat.Comencem!.
|
4 La revisió dels apunts
Posa en pràctica la norma 3 que has estudiat sobre la presa d’apunts. Per tant, a continuació, organitza i revisa les notes que has estat prenent.
|
5 Analitza la qualitat dels teus apunts: Prova de presa d'apunts.
O sigui, comprova si pots respondre a les següents qüestions sobre la Revolució Neolítica i les seves conseqüències buscant la resposta única i exclusivament en els apunts que has pres:
- Tecnológicament, en que va consistir la Revolució Neolítica?
- A quines estructures va afectar?
- Indica com s'anomena la nova etapa que inagura aquesta Revolució.
- Quant temps va durar la Revolució Neolitica?. On va començar?.
- Explica les causes de la neolitització.
- Quan i com es va iniciar la Revolució Neolitica?
- Cita alguns dels nous invents.
- La Revolució Neolítica va afectar a la demografia? Explica-ho. HI ha poblats estables en el Neolític?. Raona la resposta.
- Quines conseqüències econòmiques va comportar l’aparició d’excedents agraris?. Sempre hi havia? Raona la resposta.
- A què es dedicaven la majoria del habitants dels nous poblats?. Hi havia divisió del treball?.Raona la resposta.
- Causes de l'aparició del comerç. Per què van sorgir les ciutats?
- a) Quines conseqüències socials va comportar l'aparició de la propietat privada dels mitjans de producció?.
b) Quin tipus de societat s’anirà formant?.
- Defineix: Estat, excedents de producció, divisió del treball, classe dominant.
- a) Quins canvis polítics aniran sorgint?.
b) Quin tipus d’Estat s’anirà formant?.
- Comenta el tipus de cultura que s’origina a partir de l’època agrària.
En acabar de fer la prova, pots consultar l'explicació donada de la Revolució Neolítica, ara per escrit, i fer la correcció oportuna.
Tornar al guió del T.3
|
Exercicis
- Fes un esquema en claus de la Revolució Neolítica.
- Explica què trobarien els arqueòlegs en un jaciment de l’època Neolítica.
|