Inici > Artícles
La Música sempre ha gaudit de la sortosa
tasca d'acompanyar la humanitat en el decurs de milions d'anys.
No sempre ha tingut però, l'atenció pedagògica
indispensable per a la formació integral dels alumnes.
Actualment sabem que la Música és una intel·ligència
estructuradora del pensament i no pas un simple talent.També
coneixem els beneficis emocionals, de salut, de coordinació
social, de plaer i de solidaritat que ens proporciona. Sabem,
també, que es desenvolupa molts abans que la parla, i estudis
recents afirmen que l'home de Neandertal ja s'expressava a través
de la Música.
Des de diferents àmbits de la recerca científica
ens estan indicant que la Música és una matèria
indispensable per estructurar les funcions i l'activitat neuronal
de les diferents capacitats mentals d'aquesta gran amalgama que
som les persones. A més, la música dóna àmplies
perspectives al desenvolupament emocional mitjançant la
creació i la pràctica musical. És doncs,
d'un interès extraordinari que els/les alumnes aprenguin
a analitzar, sintetitzar, reflexionar, solucionar problemes, aprendre,
compartir coneixements i expressar-se també a través
de la Música.
A la música no solament li cal “sonar” sinó també
reconèixer-li els continguts de coneixement i pràctica
al nivell universitari, per fonamentar la intel·ligència
musical des de l'úter de la mare fins al doctorat i la
pràctica en societat de la professió musical. La
Música s'ha d'experimentar perquè esdevingui un
coneixement capaç de transformar a la persona.
Compondre sempre ha estat un acte creatiu. Els/Les alumnes poden
i han de desenvolupar les seves capacitats cognoscitives, artístiques
i creatives, per la qual cosa es poden sentir atrets a compondre
una cançó perquè és una activitat
creativa, vigorosa i expressiva que es pot aconseguir mitjançant
un aprenentatge adequat. Dic doncs, que és un projecte
creatiu i com tot acte creatiu ha de tenir la finalitat de treballar-hi
amb plaer i de compartir-lo.
Una WebQuest és una estratègia que evoluciona en
la mesura que es practica. I la seva evolució és
interessant perquè la tasca d'una WebQuest sempre comporta:
És per aquests motius que em va interessar crear una activitat pedagògica musical amb una WebQuest, que intentaré explicar-vos des d'un enfocament artístic i pedagògic.
La proposta de recerca: com ja he manifestat
abans, dissortadament no disposemde suficients espais i d'eines
de recerca per a l'àrea de la Música, principalment
perquè no és una carrera universitària en
el nostre país, la qual cosa fa que en l'àrea d'educació
musical ens trobem amb més dificultats que les altres matèries
i també per la manca d'hàbit de fer recerca musical.
Tenim a més a més,
el problema afegit que la pràctica musical es treballa
molt poc als Centres educatius. Sembla doncs que fer un treball
de recerca en l'àmbit musical hagi de ser un treball dirigit
cap a la Musicologia i/o la Història de la Música.
El fet de voler experimentar la Música i compartir-la amb
els/les alumnes em va fer prendre la decisió de reflexionar
amb els alumnes, i el resultat fou que teniem el convenciment
de que ells i elles tenien la oportunitat i la capacitat per a
compondre música. Tant sols fa falta tenir l'entusiasme
de construir el procés que comença en la voluntat
de voler dir el que sentim i amb quins instruments volem que soni
i amb quina harmonia volem que estigui arranjada la nostra cançó.
Organitzar la tasca :
volem que els/les alumnes descobreixin que l'aprenentatge és
molt més enriquidor si treballem amb gust d'una forma sistemàtica
i si treballem amb gust amb col·laboració amb altres
companys/es. És un repte aprendre de l'error; estem poc
acostumats a entendre que l'error ens aporta coneixement. És
un repte escoltar les opinions del altres i reflexionar conjuntament.
Organitzar la tasca és també fer-se responsable
del treball personal que esdevindrà una part molt important
del que es farà conjuntament amb el grup.
Cal crear hàbits que potenciïn la tolerància
de les diferències que posseïm com a éssers
humans i que cada alumne/a assoleixi la comprensió des
de diferents camins. Això ens duu a les noves tecnologies
amb els ordinadors i a la xarxa d'Internet que ens permet un tipus
d'educació més personalitzada ja que persones de
diferents edats i nivells poden accedir als coneixements de forma
tan gradual com desitgin i amb la individualització que
necessitin.
La WebQuest és una de les millors estratègies o
metodologies que aporten el dinamisme de les noves tecnologies.
Per a realitzar la tasca proposo que s'organitzin en grups de
tres persones. Cada grup té una funció diferent:
un grup escriu la lletra de la música, l'altre escriu la
melodia i l'harmonia de l'acompanyament musical i el tercer grup
té la missió de convertir la música que han
escrit en arxius de so.
Poden seguir dos processos diferents: compondre una cançó
MIDI, o compondre una cançó i enregistrar un CD.
Procés d'aprenentatge: quan em vaig plantejar
el procés que s'havia de seguir per a compondre una cançó
vaig haver de fer un esforç per saber com podria sistematitzar
el treball per aconseguir el producte educatiu que havia proposat
als/les alumnes.
L'ordinador ha mostrat els aspectes més atractius de l'acústica
musical. El so analògic/digital, el so sintetitzat, el
so comprimit....de cop i volta parlàvem d'arxius de so
que s'havien de comprimir, o de cançons que es podien escoltar
des de l'ordinador a qualsevol lloc del món.
El procés que em va semblar més adient va ser el
següent: el de partir de la necessitat dels/les alumnes per
expressar el seu món interior a través del llenguatge
musical.
No m'ha interessat mai crear en els alumnes l'expectativa d'una
fita comercial, com per exemple compondre una cançó
per obrir-se camí en el món de les discogràfiques
o programes televisius, sinó crear expectatives a les seves
pròpies necessitats emocionals i d'aprenentatge perquè
els alumnes són conscients que formen part de la societat
com a persones que desenvolupen els seus coneixements i habilitats
en el seu propi benefici i en el dels altres.
Tot seguit ja es fa més fàcil: escriure una lletra
que expressi allò que volen dir. Posar en pràctica
l'aprenentatge musical que els permet escriure una melodia i posar
un acompanyament; tot seguit, utilitzar l'aprenentatge tècnic
per convertir la seva composició en un arxiu de so que
puguin compartir amb tothom a través d'Internet o enregistrar-la
en un Cd.
Proporcionar informació : A la xarxa podem
trobar nombroses webs que aporten recursos. L'aprenentatge d'una
bona navegació és d'una importància cabdal.
Un aspecte negatiu que tenim a Catalunya, és que no disposem
de cap Portal de Música de formació interactiva
el que agreuja la situació de l'educació musical
del nostre entorn educatiu.
Donar pautes d'autoavaluació : També
em va interessar molt l'aspecte que promou les WebQuest de l'autoavaluació.
Senzillament es proposa una graella que l'alumne/a pot consultar
al moment que vulgui quin és el procés per aconseguir
el resultat òptim per a compondre una cançó.
D'aquesta manera entenc que l'alumne/a aprèn a autoavaluar-se
i autovalorar-se fent-se responsable de la seva tasca amb col·laboració
amb els seus companys/es.
Conclusió: Ens cal dir als alumnes com
és d'interessant i estimulant quan aconseguim allò
que ens proposem. Els/Les alumnes han de tenir el nostre suport
en tot moment per a que treballin amb l'entusiasme propi de la
persona que fa una tasca que sap que la pot fer, que té
la capacitat per desenvolupar-la. L'educació promou el
desenvolupament i ajuda a que els alumnes siguin assertius i perdin
la por a cometre errors.
L'experiència de la WebQuest “Compondre una cançó”
ha estat, tant per a mi com per els/les alumnes, una meravellosa
descoberta del treball en conjunt amb la finalitat d'acomplir
l'objectiu de desenvolupar la gratificant experiència que
comporta el contacte amb la música i que facilita una comprensió
multidisciplinària per tota persona que vol aprendre.
©Carme Miró 2005