La
Tomba de Juli II, segons Panofsky El
gran historiador de l'Art Erwin Panofsky va publicar un
estudi sobre la tomba del que ara pots llegir-ne una
síntesi.
El
moviment neoplatònic i Miquel Àngel
1.
Introducció
Segons Hildebrand les escultures del Renaixement estan
construïdes sobre un eix
central, buscant un punt de vista ideal
(bidimensionalitat).
La figura serpentinata té una vista giratòria, com feta
duna substància tova que es pot torçar en
qualsevol direcció.
La figura serpentinata busca el turment del cúbic (diu
Hildebrand). Lestil madur de
Miquel Àngel torna a un punt de vista ideal. Fa que
lespectador es detingui davant
duns volums que semblen encadenats a un pla o mig
presos dins dun nínxol poc
profund; la forma expressa una lluita de forces
enllaçades.
El sofriment de les figures de Miquel Àngel ve de la
seva experiència humana: inexorablement presoneres, no
poden escapar dun cautiveri alhora invisible i
ineludible. Les seves energies vitals sesgoten.
Encara que no mostrin sofriment físic, com els Esclaus
o els soldats de la Batalla de
Cascina, els moviments semblen forçats i les seves
contorsions i tensions musculars no semblen conduir a una
acció efectiva.
El repòs complet està absent del món de Miquel Àngel,
així com lacció perfecta.
Les actituds de repòs no són de tranquilitat pacífica
sinó desgotament total, de
torbació mortal o dagitada somnolència.
Això, tècnicament, sexpressa en que les figures
estan concebudes, no en funció dun
eix sinó en relació a les superfícies dun bloc
rectangular: les formes emergeixen de la
pedra com de laigua vessada a poc a poc duna
gerra. Són símptomes de la personalitat de Miquel
Àngel, el tallador que considera que lescultura es
fa per forza di levare.
També reflexa les opinions dun neoplatònic.
Interpreta la vida humana com una forma
dexistència irreal, accessòria i turmentada,
comparable a una vida a lHades; això està en
harmonia amb la profunda insatisfacció
que té amb ell mateix i amb lunivers.
La bellesa de les seves figures sembla somniada o
produïda per un furor diví, que copsa en el mirall de
les coses creades el reflex de lharmonia divina,
experiència meravellosa que allibera lànima de la
carn encara vestida.
La presó terrestre sexpressa en actituds
turmentades de lluita o desfeta; les seves
figures simbolitzen la lluita començada per
lànima per escapar de lesclavatge de la
matèria. I el seu aïllament denota la impenetrabilitat
de la presó.
Leonardo és molt diferent i el sfumato uneix
volum i espai.
El simbolisme neoplatònic es fa evident a la tomba de
Juli II i a la Capella Medici.
2. La tomba
Pels egipcis servia per projectar lactual
existència al futur. Els Grecs en deien memorial i la
tomba tenia un caràcter retrospectiu i memorial. Amb el
cristianisme la tomba torna a ser prospectiva, en una
transició a un futur molt diferent de la vida actual
terrenal. Lenfeu és el prototipus
de tomba: un nínxol a un mur, amb un llit pel difunt i
dalt els àngels que duen lànima (sovint com un
nen petit) cap dalt.
La tomba de Juli II: Primer projecte
 Primer
projecte per la Tomba de Juli II
|
Al
creuer de St. Pere (1505). Un monument exempt, de
7,20 X 10,8 m; té una camera sepulcral oval
dins.
El primer registre exterior està guarnit amb una
successió de nínxols, contenint cadascú un
grup de la victòria; a les bandes hi havia
esclaus lligats a unes cariàtides. Als angles hi
havia quatre estàtues: Moisès i St. Pau, la
vida activa i la contemplativa.
Una piràmide graonada pujava al segon cos damunt
la que hi ha dos àngels que
porten un fèretre o la cadira gestatòria amb el
Papa. Un àngel riu, perquè el difunt ha
estat admès entre els justos, laltre plora
perquè ha acabat lexercici de la seva
caritat a la terra.
A més hi havia més estàtues (fins arribar a
47) i sis relleus en bronze manifestant els fets
del Papa. |
Segon
i tercer projectes Al
1513, després de morir el Papa, es passa a una
tomba adossada sobresortint del mur 7,70 m.
Hi ha un gran cadafal amb lefígie del Papa
sostinguda per quatre àngels, sobre un
fons dàbsid.
Hi havia 5 grans estàtues, una Mare de Déu i
quatre sants. Els relleus es reduiexen a tres.
Al tercer projecte el projecte sacosta més
al mur, del que només sobresurt 3 m.. Es una
simplificació de lanterior: els 4 àngels
portadors del Papa queden reudits a dos.
|
 Tomba
de Juli II: Segon projecte
|
Projecte final.
Al 1532 sacorda una forma molt semblant a
lactual. Les estàtues es redueixen a sis:
una Sibila, un profeta, una Mare de Déu, el Moisès, i
els esclaus del Louvre; ells van ser substituits per les
imatges de Raquel i Lia (vida activa i contemplativa). Es
va acabar lany 1545.
Per evitar que el projecte perdés força plàstica,
Miquel Àngel va preveure quatre
esclaus molt grans, amb gran violència de moviments i
potència de massa (més
profunds que amples); a més havia previst quatre grups
semblants acompanyants a la Victòria. Només ens han
arribat els quatre esclaus incomplets (prigione), de
Florència, i el grup de la Victòria del Palazzo
Vecchio; és el que Condivi anomena la tragèdia de la
sepultura.
La Victòria, feta cap el 1532-34, pot presentar un
vencedor sense ales, trist del seu
triomf: allà contrasta la juventut del vencedor (Tomasso
Cavalieri) i el vençut (un
Miquel Àngel de 57 anys): Resto prigion dun
Cavalier armato.
Si el projecte primer shagués completat, el Papa
hauria entrat al Més Enllà com un
triomfador, anunciat per lAlegria i seguit per la
Lamentació; els relleus explicarien els
seus fets i els esclaus personificarien les províncies
portades a la Església pel Pontífex; les Arts liberals
i les tècniques artístiques també haguèssin
manifestat que eren víctimes de la seva mort i que mai
trobarien un patratge com el dell.
No és un mer monument triomfal a lAntiga;
certament està influit pels Arcs Triomfals
romans i pel fresc de Filippino Lippi amb St. Felip
exorcisant, a Florència. Però no és un monument a la
simple glòria humana.: els àngels porten al difunt cap
al cel, mantenint un esquema propi de les tombes
medievals; les figures de la Vida Activa i
Contemplativa obren la visió (amb Moisés i S. Pau) a
una regió més enllà de les lliutes
humanes, però no és un lloc com el paradís Cristià
tradicional.
 Tomba
de Juli II: projecte final
|
A la
Tomba els dos móns, terrestre i celestial,
queden clarament separats, aquí el difunt passa
de lesfera terrestre a la celestial, de
forma gradual i quasi natural, sense trencament;
no és una resurrecció, en el sentit del dogma,
sino una ascensió en lesperit
neoplatònic: així, els dos àngels, lun
que plora el termini de la vida
terrrena,lacció, i el que sen alegra
de larribada al cel, la contemplació (vida
activa i
contemplativa).
Moisès és el model daquesta dualitat: ell
és el cabdill i guia del seu poble però també
el poeta inspirat, amb un rostre penetrat pel
llum de lEsperit Sant, amb lesplendor
divina.
Aquestes quatre figures asseguran el trànsit del
món celestial al sublunar. |
Les Victòries indiquen una lluita, moral, entre el bé i
el mal. I els esclaus són al·legories morals: símbols
de lànima humana sense regenerar, mantinguda en
captivitat pel desig natural.
Els esclaus, lligats a la pilastra de la pròpia
naturalesa, lluiten: el moribund sucumbeix al desig
natural mentre que lactiu lluita contra ell.
Les Victòries personifiquen la vida humana que lluita,
en estat de llibertat; així, esclaus i victòries es
complementen contradictòriament. La Victòria
sassoleix per la ment, doblement simbolitzada per
les figures de la Vida activa i contemplativa i les
figures de Pau i Moisés.
Així, la Tomba de Juli II és un triomf no polític o
militar sino espiritual i el Papa
sinmortalitza per la seva salvació eterna.
En morir el Papa, aquest esquema es va considerar poc
ortodox i suspecte dheretgia i el sentit crisità
es va reforçar amb laddició de la capella amb la
Mare de Déu, insistint en lestructura medieval de
lenfeu.
|