pàgina principal

Xavier Vilaseca i Bañeras
FILOSOFIA PER A JOVES ESTUDIANTS

 

 

 

 

 

 

pàgina anterior

EL CONEIXEMENT. EPISTEMOLOGIA

La ciència (episteme), que es presenta com a demostració, ha de partir de continguts que provinguin de l'experiència sensible. En aquest sentit, podem considerar Aristòtil com a empirista, en front del racionalista Plató.

Les sensacions revelen, més enllà de la figura o aparença externa, la forma del que observem. Plató creia que els sentits no podien descobrir res més que les aparences, mentre que Aristòtil pensa que en l’anàlisi de les sensacions es posa de manifest l’essència del que observem. Està clar que aquesta anàlisi de l’experiència ha de ser una anàlisi racional, és a dir, que experiència i raó no s’han de dissociar sinó que treballen conjuntament.

Cada un dels òrgans sensorials aporta dades a la nostra ment de tal manera que ens formem una imatge dels objectes del món. L’enteniment actiu (o agent) és capaç de posar de relleu en aquesta imatge el que constitueix la forma de la realitat que representa. Aquesta forma queda arxivada en l’enteniment passiu. Quan reflexionem sobre un tema qualsevol podem recuperar aquestes formes guardades a l’eneniment passiu gràcies altre vegada a l’enteniment actiu (les reactualitza).

Partim del pressupost que L'HOME CAPTA LES ESSÈNCIES DE LES COSES a partir de l’experiència que en tenim. Com que donem això per cert, aleshores és evident que hi ha d'haver quelcom en nosaltres que realitza aquesta funció, un enteniment actiu que capta la forma, encara que no sabem dir exactament com s'ho fa.

Un cop captada l'essència dels individus podem procedir per INDUCCIÓ i ABSTRACCIÓ per tal d’obtenir conceptes generals i proposicions.

Aristòtil diferencia tres tipus de saber: