
Xavier Vilaseca i Bañeras
FILOSOFIA PER A JOVES ESTUDIANTS

HISTÒRIA DE LA FILOSOFIA
AVALUACIÓ
Farem les següents proves al llarg del curs:
Hª DE LA FILOSOFIA |
DATA |
A |
B |
C |
TEST 1 |
7 X |
10 X |
10 X |
TEST 2 |
DATA TRIMESTRALS |
Comentari de text PLATÓ (voluntari) |
30 XI |
TEST 3 |
18 I |
16 I |
18 I |
TEST 4 |
DATA TRIMESTRALS |
Comentari de DESCARTES / LOCKE (voluntari) |
15. III |
TEST 5 |
29 III |
29 III |
29 III |
Comentari HUME / KANT / MILL (voluntari) |
20 IV |
TEST 6 |
DATA TRIMESTRALS
|
RECUPERACIONS |
Setmanes de recuperacions |
- Cada avaluació realitzarem un mínim de dues proves segons el calendari del quadre anterior.
- Les proves de comentari de text seran idèntiques a les proves de selectivitat (comentaris de text pautats).
- Els tests seran bateries de preguntes de resposta múltiple amb quatre opcions de resposta per a cada pregunta i només una resposta correcta. Els errors restaran un terç del valor de les preguntes encertades. Una pregunta no contestada no puntua negativament.
- La qualificació de cada avaluació serà la mitjana aritmètica de les proves tipus test de l’avaluació.
- Els alumnes que realitzin la prova de comentari de text obtindran la qualificació fent la mitjana aritmètica de les dues proves test i el comentari, sempre i quan això signifiqui una millora respecte a la mitjana de les dues proves tipus test. Això significa que participar en aquestes proves voluntàries pot millorar la nota, però en cap cas no pot empitjorar-la. Tanmateix, la qualificació mínima del test 6 haurà de ser de 4 punts.
- La qualificació mitjana de cada avaluació ha de ser com a mínim de 4 punts.
- La qualificació mitjana de les tres avaluacions ha de ser com a mínim de 5 punts.
- Per a determinar la qualificació final de cada avaluació, el professor tindrà en compte la quantitat i la qualitat dels exercicis que cada alumne hagi presentat al llarg del trimestre. Un alumne podrà incrementar per aquest camí la qualificació mitjana del trimestre en un 10% com a màxim.
RECUPERACIÓ EN LA FASE ORDINÀRIA
Si la qualificació d'un trimestre no arriba a 4 punts de mitja, caldrà presentar-se a un examen de recuperació amb preguntes de resposta múltiple (test):
- PRIMER TRIMESTRE: Bloc 1, temes 1 i 2
- SEGON TRIMESTRE: Bloc 1, temes 3 i 4; Bloc 2, temes 1, 2 , 3, 4, 6 i 7
- TERCER TRIMESTRE: Bloc 2, temes 8, i 10; Bloc 3: temes 2 i 3
LA QUALIFICACIÓ OBTINGUDA EN AQUESTA PROVA PODRÀ SER ENTRE 0 I 10 PUNTS, I FARÀ MITJA AMB LES DELS ALTRES DOS TRIMESTRES
Si cal recuperar el curs sencer es pot optar per una de les següents possibilitats:
- Examen amb preguntes de resposta múltiple sobe el curs sencer.
- Examen de comentari de text com els de selectivitat (amb 2 autors diferents, dels quals cal escollir-ne un).
COM MILLORAR LA QUALIFICACIÓ FINAL EN LA FASE ORDINÀRIA
Si el curs ja està aprovat abans de la setmana de recuperacions, hom pot aspirar a millorar la qualificació presentant-se a un examen d'un trimestre concret (exactament el mateix que hauran de respondre els alumnes que es presentin a la recuperació). Aleshores recalcularem la nota final amb el resultat d'aquest examen.
També es pot optar a fer un examen com els de selectivitat (amb 2 autors diferents, dels quals cal escollir-ne un). La qualificació obtinguda en aquesta prova farà mitja amb la qualificació del curs. Si l'alumne ha obtingut una qualificació final igual o superior a 8,5 punts, la qualificació final serà directament l'obtinguda a la prova, sense fer mitja amb la nota de curs.
En cap cas la qualificació podrà ser menor a la ja obtinguda al llarg del curs.
RECUPERACIÓ EN LA FASE EXTRAORDINÀRIA
Es pot optar per una de les següents possibilitats:
- Examen amb preguntes de resposta múltiple sobe el curs sencer.
- Examen de comentari de text com els de selectivitat (amb 2 autors diferents, dels quals cal escollir-ne un).
CRITERIS D'AVALUACIÓ
- 1.Analitzar el contingut d'un text filosòfic, identificant els seus elements fonamentals i la seva estructura, i comentar-lo amb rigor metodològic.
- 2.Relacionar els problemes filosòfics estudiats amb les principals condicions socioculturals en les quals apareixen i a les quals han pretès donar resposta, situant-los adequadament en la seva època i correlacionant les seves característiques principals.
- 3.Ordenar i situar cronològicament les diverses respostes donades a les preguntes filosòfiques bàsiques, relacionant-les amb els filòsofs anteriors i identificant la seva influència i permanència en la reflexió filosòfica posterior.
- 4.Comentar i judicar críticament un text filosòfic, identificant els supòsits implícits que amaga, la consistència dels seus arguments i les conclusions que planteja, així com la vigència de les seves aportacions en l'actualitat.
- 5.Comparar i relacionar textos filosòfics de diferents èpoques i autors, per establir-hi semblances i diferències de plantejament.
- 6.Aplicar en les activitats plantejades (comentari de textos, dissertacions, argumentacions, debats, etc.) el procediment metodològic adequat a l’orientació científica o filosòfica dels temes.
- 7.Obtenir informació rellevant des de diferents fonts, elaborar-la, contrastar-la i utilitzar-la críticament en l’anàlisi d’algun aspecte o pregunta de la història del pensament filosòfic.
- 8.Participar en debats o exposar-hi per escrit l'opinió sobre algun problema filosòfic del present, aportant-hi les reflexions pròpies i relacionant-les amb altres posicions d'èpoques passades prèviament estudiades.
- 9.Analitzar críticament les conceptualitzacions de caràcter excloent i discriminatori que apareixen en el discurs filosòfic de diferents èpoques històriques, assenyalant la seva vinculació amb altres plantejaments socials i culturals propis de l'època.