ARRELS DE LA FILOSOFIA HEL.LENÍSTICA. ESCOLES SOCRÀTIQUES.

El deixeble més emblemàtic de Sòcrates fou Plató, que fundà l’Acadèmia. Però altres deixebles seguiren el seu propi camí i fundaren escoles o corrents alternatius, molt influents en la filosofia hel.lenística posterior:

ESCOLA HEDONISTA

Fundada per Aristip de Cirene (435 – 356 a.C.).

Va seguir la preocupació de Sòcrates per diferenciar entre el que és natural i el convencional i també la recerca de l’autodomini.

La paraula “hedoné” significa “plaer”. Considerava que la recerca del plaer, tant físic com espiritual, és la finalitat més natural de l’home. De tota manera, som nosaltres els que hem de dominar els plaers i no pas deixar-nos dominar per ells, ni deixar que els plaers ens facin decadents físicament.

Aquesta escola tindrà molta influència en Epicur.

ESCOLA CÍNICA

Diògenes

Fundada per Antístenes d’Atenes (450 – 365 a.C.).

Era fill d’un atenès pobre i una esclava, a diferència dels atres deixebles aristòcrates de Sòcrates. S’explica que va captar l’atenció de Sòcrates un dia que, tot passejant pel mercat, el va sentir exclamar: “Quantes coses que no necessito!”.

Admirava en Sòcrates el fet de preocupar-se més per l’ànima que pel corporal i material, el menyspreu de les riqueses i les ambicions mundanes, l’autodomini i l’autosuficiencia.

No defensava el plaer sinó la capacitat de suprimir totes les necessitats, el màxim autocontrol i el retorn a una vida senzilla materialment i plena espiritualment. Despreciava els convencionalismes socials i es considerava ciutadà del món

Sòcrates jurava sovint “pel gos” (kinos), i el propi Antístenes es comparava amb els gossos. A més, Antístenes ensenyava al gimnàs del “gos àgil”. Per algun d’aquests motius va rebre el nom d’escola cínica.

Diògenes de Sínope (413 – 327 a.C.) va ser un altre cínic famós. Va ser desterrat de Sínope per falsificador de moneda. Es presentà a Atenes com apàtrida, pobre i vagabund, amb un barril com a única casa. No es rentava ni es tallava els cabells, i anava despullat. Defensava l’autodomini i creia que per aconseguir-lo cal endurir el cos i el caràcter, aprendre a resistir la gana, la fred, el dolor i els insults.

Què en saps de la síndrome de Diògenes? CLICA AQUÍ PER SABER LA RESPOSTA

Què significa actualment l'adjectiu "cínic"? CLICA AQUÍ PER SABER LA RESPOSTA

S’explica que el gran Alexandre va anar a visitar al savi Diògenes. Admirat per la seva saviesa li va dir que podia demanar-li el que volgués. Diògenes respongué que l’únic que li calia és que s’apartés una mica perquè li tapava el sol.