UN PROFESSOR D’UNIVERSITAT:
ST.TOMÀS, L’ESPLENDOR ESCOLÀSTIC
L’escolàstica és la filosofia cristiana que es va desenvolupar a partir dels ensenyaments que s’impartien en les escoles dels monestirs. Els filòsofs escolàstics no intentaven descobrir la veritat, ja que la veritat era clarament a la Bíblia i als textos sagrats, que constituïen el dogma de fe cristià. L’objectiu era aprofundir en les veritats de la fe utilitzant els recursos de la raó. La raó ofereix un sistema, un mètode de demostració, però el criteri de veritat és la revelació divina que és l’objecte de la fe.
Els segles XII i XIII van ser el moment de la creació de les grans universitats, hereves de les escoles monàstiques i de les catedrals. Destaquen la universitat de Bolonya (especialitzada en dret), la Sorbona de París (especialitzada en teologia), Òxford (especialitzada en ciències de la natura), un xic més antiga que Cambridge, i a Castella la de Salamanca (1200). La més antiga dels països catalans fou l’Estudi General de Lleida (1300).
Aula de la Universidad de Salamanca on impartiren classes Fray Luís de León i Miguel de Unamuno
Estudi General de Lleida
Sant Tomàs (1225-1274) es considerat com el més important filòsof escolàstic. Va ser professor a la Universitat de París i és “venerat” com a sant patró de professors i estudiants.
PROVES DE L’EXISTÈNCIA DE DÉU. LES CINC VIES
Sant Tomàs és el cristianitzador d’ Aristòtil, com Agustí ho havia estat de Plató.
No accepta el dualisme antropològic típic del platonisme. La idea aristotèlica d’unió substancial d’ànima i cos és compatible amb la tradició evangèlica de la resurrecció completa en cos i ànima (la resurrecció de la carn).
Va utilitzar els conceptes de la metafísica aristotèlica per plantejar cinc camins per demostrar racionalment l’existència de Déu.
PRIMERA VIA: Argument del primer motor immòbil (argument ja present en la metafísica aristotèlica).
La segonai tercera vies s'assemblen molt a la primera
QUARTA VIA: Argument dels graus de perfecció.
CINQUENA VIA: Argument de l’ésser intel·ligent o argument teleològic.
EXERCICIS
1.Quina de les cinc vies aconsegueix més fortalesa en el punt 5? Per què?
2.Quin és el problema principal de la cinquena via, vist des de la perspectiva moderna de les ciències naturals?