Impactes sobre el medi
Impactes
durant l'itinerari Ja havent començat el recorregut cap a Espot, vam veure un continu impacte arreu de tot el paisatge català, les carreteres. Aquestes creen un important perjudici al medi, tant visual com ambiental, ja que en la seva construcció s'ha d'ocupar un gran espai el que es tradueix en una important eliminació de la vegetació, així com altres elements naturals. L'impacte és més gran quan la carretera s'ha de construir en una muntanya. Quan aquesta passa per l'interior d'un túnel l'impacte visual és menor però això requereix la perforació de la muntanya i l'adaptació d'aquesta per evitar riscos. Quan la carretera passa per la vessant, l'impacte paisatgístic és major perquè s'han de construir talussos i ancoratges per reforçar-los; la quantitat de vegetació eliminada és superior i, a més a més, la forma de la construcció, en molts casos, impedeix la seva regeneraciója que s'acaba reforçant el talús amb una capa de ciment per estabilitzar-lo més. Tampoc
podem El
següent impacte que vam poder observar durant el camí van ser les
pedreres i les mines de sal. Aquestes dues a més de crear contaminació
atmosfèrica per la pols generada, també creen muntanyes de residus
que són emmagatzemats en altres zones malmetent el paisatge. Concretament,
les muntanyes salines també poden influir negativament al medi salinitzant
les aigües subterrànies a causa de filtracions que hi puguin haver
i, per tant, desertitzant la superfície dels voltants. Els
últims impactes que vam veure van ser els embassaments i pantans,
com també les edificacions. Els
primers causen diversos perjudicis mediambientals, com per exemple
paisatgístics ja que produeixen una modificació visual de l'entorn
natural molt important. També s'ha de considerar el canvi climàtic:
a la zona de l'embassament es genera un microclima afectant la flora
i la fauna. D'altra banda, el curs natural del riu es veu afectat
a causa d'aquesta construcció; en primer lloc, per la sedimentació
que es produeix a l'embassament per l'estancament d'aigua, que disminueix
el transport de material passada la presa (per tant, minven la sedimentació
de materials al delta), i en segon lloc, per la modificació del cabal
natural del riu. La seva disminució pot afectar negativament al medi
natural i aleshores s'ha de mantenir un cabal ecològic per evitar-ho.
Dels diferents embassaments que vam travessar cal destacar els de Camarasa,
de Terradets, de Cellers, de Sant Antoni de Talarn i el de
la Torrassa o de la Guingueta, o també la paret de la presa de l'estany
de Sant Maurici En
el cas de les edificacions hem de tenir compte les diverses urbanitzacions
i pobles construïts arreu dels Pirineus; entre aquestes cal destacar
la importància de l'edifici sostenible de les Planes
de Son. Aquest, per les seves característiques, redueix els
impactes sobre el medi que l'envolta: visual, energètic,
etc. També
hem de fer referència a les empremtes causades per la construcció
de pistes d'esquí en les diferents estacions pirinenques, com en el
cas d'Espot Esquí, Boí Taüll, Baquèira-Beret i Port-Ainé, entre d'altres.
|