La família de Carles IV
Context històric i cultural: Datació: Títol: La família de Carles IV Autor: Francisco de Goya y Lucientes (Fuendetodos, Zaragoza, 1746 – Burdeos, 1828) Estil: Neoclàssic (tot i que Goya és inclassificable) Localització: Museu del Prado (Madrid) Cronologia: 1800-1801 Tècnica i suport: Oli sobre llenç Dimensions: 280 x 336 cm Tema: Retrat, encarregat pel mateix Carles IV, mostra als membres de la família reial a una estància austera del Palau d'Aranjuez. - Context històric: El retrat de la família de Carles IV es va realitzar entre els anys 1800 i 1801 sota el regnat del rei Carles IV. Aquesta data va coincidir amb la tornada al govern de don Manuel Godoy, guardia de corps que gràcies a la influència sobre la reina Maria Luisa va anar ascendint ràpidament dins les Corts. Godoy fou destituït degut a la seva horrible actuació a la Guerra de la Convenció que va perdre amb França (1793-1795) signant la Pau de Basilea lany 1795 i també posteriorment per la seva derrota davant Gran Bretanya a la guerra del cap de San Vicenç a lany 1797 on curiosament s'havia aliat amb els francesos per evitar l'hegemonia total dels anglesos tot i que no va ser possible. Però lany 1799 arribà al poder Napoleó Bonaparte, el qual necessitava la col·laboració espanyola per lluitar contra els anglesos. Per això pressionà al rei Carles IV per a que Godoy tornés al Govern. I així ho van fer, l'any 1800 Godoy tomà possessió del seu càrreg i un any després signà el Convenio de Aranjuez que establia que l'esquadra espanyola quedava a disposició de França. El resultat d'aquesta aliança va ser nefast ja que tornaren a perdre contra els anglesos a la batalla de Trafalgar l'any 1805. I juntament amb l'impaciència de Ferran VII (fill deCarles IV) per regnar i la fuita de la família reial al Palau d'Aranjuez per por a una invasió francesa, desencadenaren una revolució social el 18 de Març de 1808 coneguda com el Motín de Aranjuez. La por dels reis venia donada per la signatura un any abans del tractat de Fontainebleau que estipulava que les tropes franceses podien passar per Espanya per invadir Portugal. Però no va ser així, ja que els francessos sassentaren a Espanya causant el descontent de la població espanyola i provocant així la Guerra d' Independència Espanyola reflectida per Goya amb la parella de quadres del 2 i 3 de Maig. Reacció violenta de la població espanyola. La Guerra del Francès o de la indepencència. - La Constitució de Cadis, 1812. El nefast regnat de Ferran VII 1814 - 1831 - A nivell europeu: Context de la Revolució francesa i revolució industrial. Enderrocament de l’Antic Règim a molts països europeus. Naixement d’una consciència nacional a Europa i Amèrica Llatina. - Irrupció de la Il·lustració a Espanya. Pas del neoclassicisme al preludi del romanticisme. - La singularitat de Francisco de Goya: pintor de cort, cronista de guerra (sèrie dels Desastres de la Guerra), la irrupció de la subjectivitat, la llibertat artística... - Evolució musical del classicisme al romanticisme. - Comparació del pintor espanyol amb el compositor Beethoven. En la primavera de 1800, mesos després d'haver estat nomenat primer pintor de Cambra, Goya va rebre el real encàrrec de pintar un retrat conjunt de la Família Reial que passava una temporada en el palau d'Aranjuez. Goya va començar per fer allí estudis del natural d'alguns dels seus membres, per a servir-se d'ells en el quadre definitiu. Va pintar deu retrats en total dels quals el Museu del Prado posseeix cinc. Anàlisi formal:
Goya vestia a les dones amb joies, diademes al cap i amb vestits de tonalitats blanques i daurades. També cal dir que a totes les dones les pintava amb lordre de Maria Lluïsa, aquesta cinta blanquiblava que passa per damunt de l'espatlla i bordetja la part inferior dels pits. La poca profunditat i la gran quantitat de personatges fa que ens doni la sensació de manca d'espai i és per aquesta manca d'espai que ens és molt difícil establir un punt de fuga. Cal destacar la perspectiva aèria visible gràcies als contorns difuminats dels personatges que ens dóna la sensació que l'aire és representat a lambient. Estil: Neoclàssic, tot i que Goya vi viure a cavall entre diversos estils, aquest quadre tot i no ser del tot neoclàssic, és amb l'estil amb que comparteix més característiques: ·Ordenació vertical de les figures. ·Manca de moviment ·Equilibri compositiu ·Pintar a l'oli sobre el llenç. ·Segon pla en la penombra ·Postures contingudes ·Roba majestuosa. Com hem dit abans, Goya és inclassificable, cosa que fa que aquesta obra es boti alguns trets importants característics del neoclassicisme com per exemple:·La bellesa idealitzadade les figures que es situen al capdavant.·Prioritat del color sobre el dibuix.·La no-utilització de colors apagats, i l'estudi psicològic dels personatges. Significat i funció:
La funció del quadre és la de fer un retrat de la família reial i també decorativa. El que si se sap és que tot i les posssibles crítiques amagades al quadre, va tenir una gran acollida dins la casa reial. |
||||||
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021 |