Caceres
del tresor
Webquests
Quaderns Virtuals
A continuació
es descriu més detalladament l'estructura dels diferents
tipus d'activitats (Caceres del Tresor, Webquests i Quaderns
Virtuals). Aquest apartat pretén ser una guia pels docents
que no estiguin acostumats a treballar amb aquestes metodologies.
Els docents que ja les coneguin poden anar directament a la
llista d'activitats.
Caceres
del Tresor
Una Cacera del Tresor és una activitat basada en internet que posa l'èmfasi en l'anàlisi de la informació i no en la seva cerca. Per tant, és important que els alumnes es centrin en analitzar la informació que tenen disponible en els enllaços facilitats i no en cercar-ne d'altres. Les Caceres del Tresos estan concebudes com activitats senzilles de curta durada (una o dues sessions de classe), tot i que es recomanable dedicar alguna sessió addicional a comentar els resultats, extreure'n conclusions, o fer una tasca final de síntesi en grups de treball.
A continuació s'analitza una de les caceres proposades, concretament la que correspon a l'activitat "Mesurem amb Tales ".
Si entreu a l'activitat us trobareu amb la pantalla següent:
![](Imatges/cacera.jpg)
A l'esquerra apareix la imatge que representa el tema d'estudi. Sota aquesta imatge s'indiquen l'autor i la data de la darrera actualització.
Sota aquesta imatge es troba el menú de navegació, amb els quatre apartats de la cacera:
-
Introducció: es tracta de donar una informació bàsica a l'alumne sobre el tema d'estudi, de manera es desperti el seu interès.
-
Preguntes: en aquest apartat trobareu un seguit de preguntes que es poden respondre directament amb la informació disponible en els enllaços.
-
Recursos: consisteix en un llistat de pàgines web que contenen la informació que els i les alumnes necessiten per tal de realitzar les diferents activitats.
-
La gran pregunta: la resposta a aquesta qüestió no està disponible directament en les enllaços facilitats, sinó que requereix una anàlisi i síntesi de la informació estudiada a través de les preguntes anteriors.
Webquests
Una Webquest,
de manera similar a una Cacera del Tresor, és una activitat
de recerca guiada amb recursos d'internet. Aquestes activitats
posen l'èmfasi en l'anàlisi i la transformació
de la informació, són activitats que tenen en
compte el temps dels i de les alumnes i són treballs
de tipus col·laboratiu, en els quals cada persona es
fa responsable d'una part. El producte final de la Webquest
intentem que sigui el més realista possible, donant-li
una difusió real.
En canvi, contràriament a les Caceres del Tresor, les Webquests acostumen a ser activitats grupals en les quals es proposa als i a les alumnes que assumeixin un rol determinat en la realització de la tasca final. Aquestes no són activitats de curta durada, sinó que poden allargar-se durant vàries setmanes. Les Webquests aquí proposades han estat concebudes per emmarcar-les dins de la programació trimestral dels mòduls de GES, i no com a activitats aïllades d'autoaprenentatge.
A tall d'exemple,
si entreu a l'activitat "Les instal·lacions de l'habitatge",
trobareu la pantalla següent :
![](Imatges/webquest.jpg)
L'estructura
de la portada és similar
a la de les Caceres del Tresor descrites anteriorment.
Els diferents apartats que presenta la Webquest són els
següents:
- Introducció:
en aquest apartat es tracta de situar l'alumnat en el context
del treball i se li presenta un problema per resoldre.
- Tasca:
s'explica als/a les alumnes què han de fer i quines
transformacions han de dur a terme amb la informació que trobin a internet.
- Procés:
consisteix en un llistat d'activitats concretes amb tots els
passos que s'han de seguir per tal d'aconseguir el producte
final. S'inclouen els enllaços a pàgines web
que proporcionen tota la informació necessària
per tal de dur a terme les diferents activitats.
- Recursos:
aquí es presenten un conjunt d'enllaços d'internet
complementaris, per aquells/aquelles alumnes que vulguin ampliar
o millorar el seu treball, o bé com a reforç per realitzar la tasca final proposada.
- Avaluació:
s'especifiquen clarament els diferents criteris d'avaluació
mitjançant unes rúbriques en les quals s'informa
a l'alumnat de la puntuació obtinguda en cada apartat
segons uns criteris ben definits. És important que
els i les alumnes coneguin els criteris d'avaluació
abans de començar el treball, per tal de tenir clar
en tot moment què se'ls està demanant i com
seran avaluats.
- Conclusions:
es tracta de fer reflexionar als/a les alumnes sobre el que
han fet i com ho han fet, així com de donar una orientació
respecte a la destinació del producte final. Tot i
que s'indiquen algunes pautes per realitzar aquesta anàlisi,
el paper del/de la formador/a resulta fonamental en aquest
punt. També s'ofereixen unes activitats de síntesi
o d'ampliació.
Quaderns
Virtuals
Els Quaderns
Virtuals consisteixen en un seguit d'activitats agrupades en
fulls, de manera similar a un quadern tradicional.
La imatge següent correspon al quadern de l'activitat "Genètica".
Com es pot veure, en la portada del quadern apareix un índex
dels fulls que conté.
![](Imatges/qv1.jpg)
Cada
full del Quadern Virtual presenta un seguit d'activitats per
l'alumnat. En general els Quaderns Virtuals no inclouen el marc
teòric corresponent i, per tant, es tracta d'activitats
paral·leles a les classes amb el/la docent.
La imatge següent correspon a un dels fulls d'activitats
del Quadern Virtual "Genètica".
![](Imatges/qv2.jpg)
Un cop finalitzades
les activitats d'un full, l'alumne/a pot corregir-les automàticament
mitjançant l'opció que es mostra al peu de la
pàgina.
![](Imatges/qv3.jpg)
Els Quaderns
Virtuals poden integrar-se en una plataforma educativa, com
ara l'Educampus. Aquesta presentació es pot configurar
de manera que l'alumne/a lliuri les activitats al/a la docent
i aquest/a les corregeixi, permetent el seguiment i l'avaluació
en xarxa.
índex professorat dalt
|