Caceres
del tresor
Webquests
Quaderns Virtuals
A continuació
es descriu més detalladament l'estructura dels diferents
tipus d'activitats (Caceres del Tresor, Webquests i Quaderns
Virtuals). Aquest apartat pretén ser una guia pels docents
que no estiguin acostumats a treballar amb aquestes metodologies.
Els docents que ja les coneguin poden anar directament a la
llista d'activitats.
Caceres
del Tresor
Una Cacera del Tresor és una activitat basada en internet que posa l'èmfasi en l'anàlisi de la informació i no en la seva cerca. Per tant, és important que els alumnes es centrin en analitzar la informació que tenen disponible en els enllaços facilitats i no en cercar-ne d'altres. Les Caceres del Tresos estan concebudes com activitats senzilles de curta durada (una o dues sessions de classe), tot i que es recomanable dedicar alguna sessió addicional a comentar els resultats, extreure'n conclusions, o fer una tasca final de síntesi en grups de treball.
A continuació s'analitza una de les caceres proposades, concretament la que correspon a l'activitat "Mesurem amb Tales ".
Si entreu a l'activitat us trobareu amb la pantalla següent:

A l'esquerra apareix la imatge que representa el tema d'estudi. Sota aquesta imatge s'indiquen l'autor i la data de la darrera actualització.
Sota aquesta imatge es troba el menú de navegació, amb els quatre apartats de la cacera:
-
Introducció: es tracta de donar una informació bàsica a l'alumne sobre el tema d'estudi, de manera es desperti el seu interès.
-
Preguntes: en aquest apartat trobareu un seguit de preguntes que es poden respondre directament amb la informació disponible en els enllaços.
-
Recursos: consisteix en un llistat de pàgines web que contenen la informació que els i les alumnes necessiten per tal de realitzar les diferents activitats.
-
La gran pregunta: la resposta a aquesta qüestió no està disponible directament en les enllaços facilitats, sinó que requereix una anàlisi i síntesi de la informació estudiada a través de les preguntes anteriors.
Webquests
Una Webquest,
de manera similar a una Cacera del Tresor, és una activitat
de recerca guiada amb recursos d'internet. Aquestes activitats
posen l'èmfasi en l'anàlisi i la transformació
de la informació, són activitats que tenen en
compte el temps dels i de les alumnes i són treballs
de tipus col·laboratiu, en els quals cada persona es
fa responsable d'una part. El producte final de la Webquest
intentem que sigui el més realista possible, donant-li
una difusió real.
En canvi, contràriament a les Caceres del Tresor, les Webquests acostumen a ser activitats grupals en les quals es proposa als i a les alumnes que assumeixin un rol determinat en la realització de la tasca final. Aquestes no són activitats de curta durada, sinó que poden allargar-se durant vàries setmanes. Les Webquests aquí proposades han estat concebudes per emmarcar-les dins de la programació trimestral dels mòduls de GES, i no com a activitats aïllades d'autoaprenentatge.
A tall d'exemple,
si entreu a l'activitat "Les instal·lacions de l'habitatge",
trobareu la pantalla següent :

L'estructura
de la portada és similar
a la de les Caceres del Tresor descrites anteriorment.
Els diferents apartats que presenta la Webquest són els
següents:
- Introducció:
en aquest apartat es tracta de situar l'alumnat en el context
del treball i se li presenta un problema per resoldre.
- Tasca:
s'explica als/a les alumnes què han de fer i quines
transformacions han de dur a terme amb la informació que trobin a internet.
- Procés:
consisteix en un llistat d'activitats concretes amb tots els
passos que s'han de seguir per tal d'aconseguir el producte
final. S'inclouen els enllaços a pàgines web
que proporcionen tota la informació necessària
per tal de dur a terme les diferents activitats.
- Recursos:
aquí es presenten un conjunt d'enllaços d'internet
complementaris, per aquells/aquelles alumnes que vulguin ampliar
o millorar el seu treball, o bé com a reforç per realitzar la tasca final proposada.
- Avaluació:
s'especifiquen clarament els diferents criteris d'avaluació
mitjançant unes rúbriques en les quals s'informa
a l'alumnat de la puntuació obtinguda en cada apartat
segons uns criteris ben definits. És important que
els i les alumnes coneguin els criteris d'avaluació
abans de començar el treball, per tal de tenir clar
en tot moment què se'ls està demanant i com
seran avaluats.
- Conclusions:
es tracta de fer reflexionar als/a les alumnes sobre el que
han fet i com ho han fet, així com de donar una orientació
respecte a la destinació del producte final. Tot i
que s'indiquen algunes pautes per realitzar aquesta anàlisi,
el paper del/de la formador/a resulta fonamental en aquest
punt. També s'ofereixen unes activitats de síntesi
o d'ampliació.
Quaderns
Virtuals
Els Quaderns
Virtuals consisteixen en un seguit d'activitats agrupades en
fulls, de manera similar a un quadern tradicional.
La imatge següent correspon al quadern de l'activitat "Genètica".
Com es pot veure, en la portada del quadern apareix un índex
dels fulls que conté.

Cada
full del Quadern Virtual presenta un seguit d'activitats per
l'alumnat. En general els Quaderns Virtuals no inclouen el marc
teòric corresponent i, per tant, es tracta d'activitats
paral·leles a les classes amb el/la docent.
La imatge següent correspon a un dels fulls d'activitats
del Quadern Virtual "Genètica".

Un cop finalitzades
les activitats d'un full, l'alumne/a pot corregir-les automàticament
mitjançant l'opció que es mostra al peu de la
pàgina.

Els Quaderns
Virtuals poden integrar-se en una plataforma educativa, com
ara l'Educampus. Aquesta presentació es pot configurar
de manera que l'alumne/a lliuri les activitats al/a la docent
i aquest/a les corregeixi, permetent el seguiment i l'avaluació
en xarxa.
índex professorat dalt
|