EL SUBRATLLAT
Com a criteri general, cal tenir en compte que s'ha de subratllar el menys possible, però de manera que permeti entendre les idees bàsiques del text, llegint solament les paraules subratllades.
L'objectiu del subratllat és destacar les idees essencials d'un text. Posteriorment, al llegir únicament el que hem subratllat es pot recordar el contingut d'aquest text.
No cal dir que existeixen teories psicològiques de la percepció humana que fonamenten aquesta tècnica, ja que està demostrat que la memòria es fixa i recorda més i millor aquelles coses que es destaquen.
Recorda:
El seu fonament consisteix en ressaltar d'altre color (es recomanen colors vius com el vermell o verd o els colors fluorescents, malgrat cansin més) aquelles paraules que tinguin sentit i contingut propi i que amb una lectura posterior tinguin sentit, que s'entengui el text i que reflecteixi les dades més rellevants del text. Per això no és necessari subratllar articles, conjuncions (només com a nexes), preposicions; i si es convenient subratllar substantius, verbs, adjectius, dates, noms propis, etc.
És evident que és una tècnica difícil d'arribar a dominar i demana molta pràctica.
Per a subratllar no es recomanen més de dos colors i també es pot substituir la "ratlla" per requadres o "claudàtors" per assenyalar paràgrafs enters o frases que considerem importants.
EXERCICI
Uno de los géneros más abundantes de nuestra literatura son los romances. Los hay de todas las épocas. Desde el punto de vista cronológico, los romances se dividen en: 1º Romances viejos.- Son casi todos anónimos. Hoy está generalmente admitido que proceden de los Cantares de Gesta; los episodios más interesantes de los largos cantares de gesta fueron siendo cantados independientemente del resto del Cantar por los juglares. El verso épico monorrimo se rompe y da origen a los versos octosílabos con rima en asonante los pares. Los romances viejos aparecen a partir del siglo XIV. Los temas de estos romances son generalmente históricos, en torno a prestigiosas figuras de la historia nacional (el Cid, el rey Rodrigo, los Infantes de Lara, Fernán González, etc. Se agrupan formando ciclos de romances. Otros romances tratan de episodios de la Reconquista: son los romances fronterizos. Hay romances inspirados por las hazañas de los caballeros franceses de la corte de Carlomagno (Roldán, Carlomagno, etc.): son los romances carolingios. Existen también romances novelescos y líricos, cuyo tema no está tomado de la historia o la épica tradicional. (Brunet 1988, pag. 177) |
SOLUCIÓ A L'EXERCICI DE SUBRATLLAR:
LOS ROMANCES Uno de los géneros más abundantes de nuestra literatura son los romances. Los hay de todas las épocas. Desde el punto de vista cronológico, los romances se dividen en: 1º Romances viejos.- Son casi todos anónimos. Hoy está generalmente admitido que proceden de los Cantares de Gesta; los episodios más interesantes de los largos cantares de gesta fueron siendo cantados independientemente del resto del Cantar por los juglares. El verso épico monorrimo se rompe y da origen a los versos octosílabos con rima en asonante los pares. Los romances viejos aparecen a partir del siglo XIV. Los temas de estos romances son generalmente históricos, en torno a prestigiosas figuras de la historia nacional (el Cid, el rey Rodrigo, los Infantes de Lara, Fernán González, etc. Se agrupan formando ciclos de romances. Otros romances tratan de episodios de la Reconquista: son los romances fronterizos. Hay romances inspirados por las hazañas de los caballeros franceses de la corte de Carlomagno (Roldán, Carlomagno, etc.): son los romances carolingios. Existen
también romances novelescos y líricos, cuyo tema
no está tomado de la historia o la épica tradicional. (Brunet 1988, pag.178) |