Maria la Jueva
Tornar a dalt
Personatge conegut a través de Zòsim,
identificada amb Maria, germana de Moisès.
En els escrits que li són atribuïts fa una descripció
de diferents forns i aparells alquímics. Arnau de
Vilanova és el primer que la relaciona amb el bany d'aigua
o “bany de Maria”, però aquest no apareix
mencionat en els seus escrits.
L'aparell més interessant és el
kerotakis, fet de metall, argila o vidre, que serveix per fer una
destil·lació a reflux i que es mostra en
la figura adjunta. L'historiador Sherwood Taylor interpreta que
a la part inferior es produïa foc que escalfava
una substància volàtil (mercuri o sofre)
que alliberava vapor. La substància a tractar, que podia
ser un metall esmicolat o en pols, es posava en la part
del mig, a sobre d'un disc foradat o una reixeta. El vapor
en part atacava el metall i en part condensava a la part
superior, caient de nou cap al fons (acció de reflux).
Metalls com el plom o el coure tractats
amb sofre produïen una substància negra, que
era interpretada com el primer pas de la transmutació (nigredo).
Maria aconsella realitzar l'opus magnum entre març i abril,
partint d'un aliatge de coure, ferro, plom i estany
que és similar a l'or. Exposant-lo a l'acció
del vapor de sofre i dissolvent-lo amb l' “aigua divina”
passa per les diferents fases de colors negre,
blanc, groc i vermell fins que s'obté la pedra filosofal.
Opina que totes les coses, siguin
persones o matèria, estan formades pels quatre elements,
tenen un mateix punt de partida, la “matèria prima”
i consten de cos, esperit i ànima. La destil·lació
dels compostos de sofre permet aïllar l'esperit. Els
metalls es formen per unió dels principis masculí
i femení i poden créixer, desenvolupar-se
i morir.
|
|

Kerotakis tal com apareix als manuscrits grecs |
|
Yabir Ibn Hayyan
Tornar a dalt
* Tus, Khorassan(actual
Iràn) entre 721 i 722 segons Holmyard
Potser va viure a Kufa (ciutat de l'actual Irak)
i després es va establir com alquimista a la cort de Harun-al-Rashid,
califa de la dinastia abassí de Bagdad immortalitzat als
contes de “Les mil i una nits”.La seva obra és
coneguda per les traduccions medievals posteriors i es confon amb
les obres de Geber, ja que el nom llatí de Yabir era també
Geber. En els seus tractats sosté la idea aristotèlica
dels quatre elements, aire, aigua, terra i foc,
però amb quatre qualitats: calor, fred, sequedat
i humitat. Així l'aire és càlid i
humit, l'aigua, freda i humida, la terra, freda i seca i el foc,
càlid i sec.
|

Quadrat màgic.
Els nombres amb fons blanc sumen 17.
Els de fons blau sumen 28
|
|
Aportació seva és que els
metalls es formen a la terra sota la influència dels planetes.
El sofre i el mercuri són els principis dels metalls,
però entenent que el sofre i mercuri coneguts habitualment
no són sinó aproximacions imperfectes d'aquests principis.
Ell coneixia el fet de que la unió de mercuri i sofre comuns
no formava un metall sinó un sòlid conegut com cinabri.
Quan es tingués sofre i mercuri absolutament purs,
la seva combinació i tractament amb elixirs adequats donaria
el més perfecte dels metalls, l'or.
El quadrat màgic de la figura, conegut pels
neoplatònics del segle III era utilitzat per Yabir per estudiar
les qualitats dels metalls. Diu que tot està governat
pel nombre 17, suma de 1, 3, 5 i 8, del quadrat inferior
de l'esquerra. Els metalls, per exemple, tenen 17 poders. La resta
de nombres suma 28, total de lletres de l'alfabet aràbic,
que eren assignades a les subdivisions de les qualitats de les substàncies.
La transmutació d'un metall és un ajust en
les proporcions de les seves qualitats. Per exemple, les
qualitats primàries oposades han d'estar en la relació
1:3 o 5:8. Això es pot aconseguir amb elixirs apropiats,
però el gran elixir podrà fer qualsevol transmutació.
Yabir distingeix set metalls: or, plata,
coure, estany, plom, ferro i “khar sini”, segurament
un aliatge de coure zinc i níquel. Divideix els minerals
en vuit grups segons el seu aspecte i possibilitats de manipulació
i fusió.
|
|

Portada del "Llibre de medecina" |
|
Razi
Tornar
a dalt
* aprox. 854 Ravy (Pèrsia)
+ 925 o 935 Ravy.
Metge, filòsof i alquimista, Abu Bakr Muhammad
Ibn Zakariya, anomenat Razi o Rhazes en llatí, va ser el
metge més destacat de l'Islam. Va viure a Ravy i a Bagdad,
on va ser metge titular de l'hospital.
Autor de vint-i-un tractats d'alquímia, entre ells el famós
“Kitar al-asrar”, el “llibre dels secrets”.
No menciona les teories del mercuri o del sofre ni la de
l'equilibri de Yabir Ibn Hayyan. Sembla que estava més
interessat en l'alquímia pràctica que en la teòrica.
Si creia però que totes les substàncies estaven
formades pels quatre elements i per tant, que la transmutació
dels metalls era possible.
Parla de sis grups de substàncies, entre
ells els esperits (sofre, arsènic, mercuri i amoníac)
i els metalls (or, plata, mercuri, coure, ferro, estany,
plom) Exposa diferents processos en els que, depurant substàncies,
les converteix en volàtils fins obtenir l'elixir adequat
per a la transformació. Els processos inclouen destil·lació,
calcinació, solució, evaporació, cristal·lització,
sublimació, filtració, amalgamació i ceració
(conversió d'un sòlid en fusible o pastós).
Els seus escrits van tenir una gran influència
en l'alquímia llatina del segle XIII..
|
|
Geber
Tornar a dalt
* segle XIII
Autor medieval de textos d'alquímia
(Priesner p. 226) que es pot confondre amb Yabir ibn Hayyan. Hi
ha un conjunt d'obres que es coneix com el corpus de Geber, la principal
de les quals és “Summa perfectionis magisterii”.
La “Summa” sembla que està inspirada en el “Kitar
al-asrar”, el llibre dels secrets de Razi i en “Al-Kutub
al sab'un” de Yabir ibn Hayyan.
En la “Summa” no apareixen ela àcids
minerals però si en llibres posteriors del corpus. Explica
que el mercuri és la veritable base dels metalls,
mentre que el sofre és la impuresa. Tot alquimista
ha de seguir la naturalesa per obtenir el “lapis philosophorum”.
Parla dels tres ordres dels agents de la transmutació,
concepte que deriva de Yabir: els de primer ordre només
provoquen un canvi superficial, els de segon ordre provoquen un
canvi real però de poques qualitats, els de tercer ordre
són capaços de transmutar els metalls no nobles en
or o plata. La diferent eficàcia quant a la transmutació
té una base corpuscular: quan més petites
siguin les partícules de l'agent, més perfecte és
l'efecte transmutador.
|
|
Aparell per fer destil·lacions. De
les obres de Geber. |
|
Paracels
Tornar a dalt
* 1493-1494 Einsiedeln
(Suïssa) + 1541 Salzburg.
Teofrastus von Hohenheim és possible que
estudiés medicina i es doctorés a Ferrara el 1515.
El nom Paracels pot significar ”més gran” que
Cels, famós metge romà (30 a.C.- 50 d.C.). Exercí
de metge a Basilea, on va tenir un enfrontament amb personatges
de la medecina oficial, amb condemna que va fer que cremessin els
seus llibres. Entre 1529 i 1530 va publicà dos escrits
a Nuremberg en que recomanava un tractament amb mercuri contra la
sífilis. En “Opus Paramirum” parla de
la seva concepció de la malaltia, contraposada a la patologia
humoral, atribuint a cada òrgan una “força vital”
responsable del seu bon funcionament. Una malaltia era un procés
individual de mal funcionament de la “força vital”
de l'òrgan corresponent.
L'alquímia de Paracels està íntimament
relacionada amb la medicina. Dona un nou objectiu a l'alquímia,
com és l'obtenció de substàncies amb
propietats curatives (alquímia mèdica). En
comptes del quatre elements, parla dels “tria principia”:
sofre (combustible), mercuri (volàtil i metàl·lic)
i sal (incombustible i no volàtil). A través
de la destil·lació o extracció calia aïllar
la quinta essència de les substàncies medicinals,
que podien curar no només el cós sinó també
la ment del pacient.
No descartava la possibilitat de la transmutació
dels metalls i en ocasions es jactà de tenir el “lapis
philosophorum”. En tots els seus escrits, l'objectiu
de la transmutació és l'obtenció de fàrmacs
eficaços.
|
|

Paracels. Gravat anònim de 1640
|

Portada de Alchemia, de Andreas Libavius.
|
|
Libavius, Andreas
Tornar a dalt
* després de
1555 Halle + 1616 Coburg (Alemanya).
Pedagog, metge, alquimista, estudià filosofia,
història i medicina en diferents universitats. Va ser professor
en Ilmenau, Coburg i Jena i va escriure unes 50 obres de diferents
temes: pedagogia, filologia, teologia, física, medicina,
alquímia i farmàcia.
El 1597 va escriure el primer llibre sistemàtic
de química, Alchemia, iniciant la tradició
del llibre de text químic. Consisteix en una síntesi
del coneixement químic del seu temps, en un llenguatge
assequible, contràriament al que s'havia fet fins
aleshores, escrivint en un llenguatge xifrat i al·lusiu.
La primera part consisteix en un projecte de “institut químic”
ideal, que mai va ser realitzat, molt diferent del habitual laboratori
dels alquimistes.
La segona part tracta de la teoria dels
quatre elements d'Aristòtil, dels “tria principia”
de Paracels i de la fabricació de medicines, elixirs, tintures
i altres compostos com l'àcid clorhídric
(descrit per primera vegada), tetraclorur d'estany fabricat a partir
d'amalgama d'estany i diclorur de mercuri, que ja era conegut des
de 200 anys abans.
Defensava la possibilitat de transmutació
dels metalls, però rebutjava els conceptes de filosofia
natural i màgia de Paracels i els rosa-creus. L'Ordre de
la Rosa-Creu té el seu origen el 1610 en cercles paracelsistes,
segons Priesner. Va ser considerat com el primer químic.
|
|
Maier, Michael
Tornar a dalt
* 1569 Kiel + 1622 Magdeburg
Estudià filosofia i medicina a Rostock, Frankfurt
de l'Oder, Padua i Basilea i entre 1599 i 1601 exercí de
metge a Prússia oriental. Des d'aleshores es va dedicar
a l'alquímia i en diferents ocasions intentà realitzar
l'”opus magnum”.
Entre 1608 i 1611 viatjà a Praga, Leizipg
i Kassel en busca de recursos financers per continuar els seus experiments
i entre 1611 i 1616 va viure a Anglaterra. Entre 1616 i 1624 editors
de Frankfurt del Main van publicar gran part de les seves obres.
Entre 1618 i 1620 va estar al servei del Landgrave Moritz com metge
i “chemicus”.
Aferrissat defensor de l'alquímia de la transmutació,
opinava que els mites antics s'havien d'interpretar com
al·legories d'un saber secret de la naturalesa.
Va ser un adepte de l'Ordre Rosa-Creu. Va escriure “Atalanta
fugiens” un magnífic llibre d'emblemes i fugues musicals.
|
|
|
|
|
|
Becher, Johann Joachim
Tornar a dalt
* 1635 Speyer (Alemanya)
+ 1682 Londres
Alquimista i comerciant. Es definia com naturalista.
El 1660 va ser nomenat metge i matemàtic de la cort de l'elector
de Mainz. El 1663 va ser temporalment professor de la universitat
de Magúncia parlant en la seva conferència
inaugural de l'existència del “lapis philosophorum”.
De 1664 a 1670 va estar a la cort de Munich i entre 1670 i 1677
a la cort de Viena com conseller de comerç. Va caure en desgràcia
i va marxar a Anglaterra, on va viure fins a la seva mort.
Va escriure diferents obres d'alquímia i
economia. Considera tres principis bàsics: aire,
aigua i terra. La terra pot ser de tres tipus: “vitrescibile”,
“fluida” i “pinguis”. A la “terra
pinguis” la va anomenar flogist, que és allò
que s'allibera quan crema una substància. La teoria
del flogist va ser completada després per G. E. Stahl.
Creia en la possibilitat de transformar
els metalls i en l'alquímia com una potencial font
d'ingressos per l'Estat. Poc abans de morir, en la seva obra “Chymischen
Glückshafen” donava directrius per les operacions alquímiques
i el disseny d'un laboratori per fabricar or i plata..
|
|