Entrevista publicada al diari Avui
el 26/11/02 per Esteve Riambau
La ciutat dels prodigis
Carles Balagué ja havia utilitzat expedients judicials com a substrat
de Mal d'amors o Assumpte intern. La Casita Blanca substitueix la ficció
pel documental en el retrat de la Barcelona compresa entre 1947 i 1952. La
misèria de molts contrasta amb el luxe d'uns quants en una ciutat que
no és precisament la dels prodigis. Al costat de les visites d'Eva
Perón i de Franco existeix un altre món subterrani que Balagué
retrata amb el cèlebre meublé, els maquis, l'assassinat de Carmen
Broto o els joves calaveres de la Brigada del Amenecer. Voluntàriament
polèmic i controvertit, el film s'estrena divendres en dues sales de
Barcelona."El 'meublé' responia a l'esperit català de l'arribar
i moldre"Carles Balagué recrea al documental La Casita Blanca.
la cara oculta de la Barcelona dels anys quaranta
E.R. Encara que aquest sigui el títol, el seu film va bastant més
enllà de la Casita Blanca...
C.B. Per parlar del període comprès entre el 1947 i el 1952
volia fugir del tòpic dels temps de silenci i La Casita Blanca era
una bona metàfora d'aquella Barcelona oculta. És un edifici
emblemàtic, que segueix en peu i és conegut per la gent. Reconec
que, com a títol, pot ser una mica desconcertant i hi haurà
gent que pensi que es tracta d'una pel·lícula sobre un meublé.
E.R. Com s'explica l'existència d'una institució tan particular
com el 'meublé' en el context d'una dictadura?
C.B. A Barcelona hi havia més d'un centenar de meublés registrats
pel Govern Civil en una època en què la prostitució encara
estava més o menys tolerada. La repressió va sorgir a partir
del Congrés Eucarístic, per pressions del Vaticà, i del
tractat amb els Estats Units. El meublé era una institució molt
típicament barcelonina, que responia a l'esperit català de l'arribar
i moldre.
E.R. Per què ha recorregut a la ficció per recrear l'atracament
del Facerías al 'meublé' Pedralbes?
C.B. El film es va anar ampliant a mesura que rodava. No volia que estigués
dividit per blocs ni per fets; els personatges s'anaven encadenant a través
dels seus testimonis. Els de l'atracament al meublé Pedralbes eren
molt contradictoris i vaig pensar que la ficció m'ajudaria a lligar
una sèrie de fets d'una forma més clara i evident.
E.R. Com va fer la tria dels testimonis?
C.B. N'hi havia de molt clars, com la Carmen de Lirio. A l'època era
una vedette de l'Apolo i apareixia implicada en tots els afers. Donada la
seva condició, tenia accés a llocs estratègics. També
he recorregut a historiadors, com Rafael Abella o Josep Martí Gómez,
i testimonis de fets puntuals, de forma que entre els uns i els altres abastessin
allò que jo volia explicar. Malauradament, en el cas de la Carmen Broto
no es van poder trobar més testimonis perquè molts dels que
l'havien conegut ja són morts.
E.R. S'ha trobat amb alguna negativa a participar en el film?
C.B. Algunes persones anònimes no han volgut ser filmades i un parell
de policies es van fer enrere. Haurien explicat com aconseguien la informació
que els permetia saber, amb antelació, el moment en què els
maquis creuaven la frontera.
E.R. 'La Casita Blanca' conté al·lusions polèmiques.
¿Ha previst les reaccions que pot desencadenar?
C.B. Ho tinc assumit. He donat el tractament que creia que necessitava la
història que s'havia d'explicar. Sense aquests enfrontaments dialèctics,
el film no tindria cap interès.
E.R. ¿És conscient que aixecarà polseguera en diversos
sectors?
C.B. La pel·lícula sobre el maquis està per fer, però
l'etern contenciós entre anarquistes i comunistes encara existeix.
A La Casita Blanca apareix Antonio Téllez, que és l'historiador
oficial del Facerías i la CNT, i del seu testimoni dedueixes com els
maquis eren carn de canó que anaven a primera línia. El Facerías
va caure en una emboscada a Pi i Molist que semblava Viva Zapata. Totes les
finestres estaven plenes de policies...
E.R. Quin dels descobriments que ha fet en la seva recerca l'ha sorprès
més?
C.B. El sumari de l'atracament al meublé Pedralbes. Va costar molt
de trobar perquè anava a nom dels sis anarquistes que van participar-hi.
A dins hi havia cartes de testimonis, i del mateix Facerías, que des
del meu punt de vista poden tenir un interès per a l'historiador. D'altra
banda, la història de la Carmen Broto tampoc s'ha acabat d'explicar
del tot, perquè la versió que circula li va bé a tothom.
Era un personatge que estava al corrent de totes les històries de l'estraperlo,
i quan s'asseia a la cafeteria Alaska, era com si sentés càtedra.
La història de la Brigada del Amanecer ja es més coneguda, però
revela que hi havia una burgesia financera que va estar bé amb el franquisme
i va tenir aquesta habilitat catalana de moure's i no mullar-se. L'estrella
d'aquesta actitud era Samaranch, que ha nedat en totes les aigües.
E.R. Espera alguna reacció per part seva?
C.B. Crec que no. És més intel·ligent que d'altres i
sap que qualsevol querella el perjudicarà més que si està
per damunt de la pel·lícula en un moment que Barcelona torna
a estar pendent d'ell.
E.R. ¿En algun moment ha pensat que 'La Casita Blanca' donava més
per a una pel·lícula de ficció que per a un documental?
C.B. El període comprès entre el 1947 i el 1952 és riquíssim
i no sé per què el cinema català de ficció no
hi ha entrat a sac. Cada personatge podria ser una pel·lícula
en una Barcelona de postguerra aïllada del món, dominada per l'estraperlo
i on hi convivien maquis, policies i prostitutes.
[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]