Biografia
Maruja Torres va néixer
a Barcelona el 1943 al barri del Raval; la seva família era emigrant
procedent de Murcia. No tingué mai una formació acadèmica.
La seva primera feina fou la de dependenta dels magatzems Capitolio. Començà
a treballar com a periodista als 21 anys, gràcies a l'escriptora
Carmen Kurtz; així sense estudis universitaris i amb un curset
nocturn de taquimecanografia entrà a La Prensa, el
desaparegut diari del Movimiento. Per tal de sortir de l'ambient falangista
de La Prensa entrevistà Elisenda Nadal, ànima
de la revista Fotogramas, per tal que es fixés en ella.
Va ser contractada pel desaparegut setmanari femení Garbo
i, finalment va entrar a Fotogramas, una de les publicacions
més modernes de l'època on es trobà amb Terenci Moix,
Jaume Figueras, José Luís Guarner, Cristina Fernández-Cubas,
Àngel Casas, Tomàs Delclòs, Rosa Montero i un llarg
etcètera. També participà la revista Por Favor.
Entre 1979 i 1981 treballà en Mundo Diario i Tele
Express. Va deixar Barcelona que l'havia tipificada com a periodista
rosa o frívola, per començar des de zero a Madrid. Pertany
a la redacció del diario El País on cultivà
totes las facetes del periodisme, des del seu treball com a corresponsal
de guerra fins a les entrevistes. Es feren famosos les seves sèries
d'articles Hogueras de agosto i Nosotros a lo nuestro.
El 1986 publica el seu primer llibre, ¡Oh es él! viaje
fantástico hacia Julio Iglesias, aproximació desenfadada
i desenfrenada a l'univers de Julio Iglesias. El seguiren Ceguera de
amor (1991), una farsa sobre la celebració del Cinquè
Centenari . Amor América, un viaje sentimental por América
Latina (1993), on descriu un viatge en tren de deu setmanes de durada
per Iberoamèrica; Un calor tan cercano (1998), la
seva primer obra de ficció Mujer en guerra, un retrat
descarnat, sec i cru dels seus 35 anys d'experiència continuada
en tots els àmbits del periodisme. Más masters da la
vida (1999). Col·labora, també, amb les revistes El
Espectador i Qué leer. Després de quinze
anys de residència a Madrid, Maruja Torres actualment viu a Barcelona
en un pis modernista del Eixample. Amb la novel·la Mientras
vivimos (2000), guanyà el Premi Planeta.
Obra
Un
calor tan cercano
"La
garrapata" dins Barcelona, un dia
Mientras
vivimos
Mientras vivimos narra la història d'una ambició:
la d'una jove d'un barri obrer de Barcelona que vol arribar a ser escriptora.
La novel·la sinicia a finals dels anys 90, en un matí
molt fred de Tots Sants. Judit, una noia de barri de vint anys i amb vocació
literària, ha estat citada per una escriptora consagrda a la qual
idolatra, Regina Dalmau. Judit sinstal·larà uns mesos
en el luxós àtic de Regina com a sercretària. Regina
aprofitarà la companyia de la jove per a recuperar sensacions olbidades
de la seva juventut, seguir escrivint i, sobretot, restablir el contacte
amb una escriptora morta, Teresa, que trenta anys enrera lajudà
a orientar la seva vida i a encaminar-la cap a la literatura. A casade
la Regina hi ha una habitació tancada on Regina guarda com una
relíquia el llegat de Teresa, papers, cartas i fotografies que
Teresa li ha deixat i que encara no ha tingut el coratge de mirar. Judit
anirà descobrint poc a poc que en lestudiada figura pública
de Regina hi ha una part obscura, i Regina descobrirà de cop a
lhabitació obscura del seu àtic que en el passat de
Teresa hi ha gué un amor turmetós, un amor que li toca molt
a flor de pell. Al final del libro Regina aconsella Judit sobre els perills
de lèxit fàcil, que poden malmetre una autora jove
amb ganes de triomfar com els afalacs de la fama, els mass-media o la
voracitat del mercat. El desenllaç en una suite del Palace madrileny,
una Regina en camisa de dormir, mig beguda i desmaquillada, exhorta a
Judit a escriure com ho feien abans les dones de la generació de
Teresa: en solitud i amb ràbia. La novel·la té un
esquema triple: en els anys sesenta, una madura Teresa coneix una tendra
Regina, a qui modela i transmet la seva experiència; trenta anys
después, una madura Regina saproxima a una inexperta Judit,
però no tant per a perpetuar en ella els seus coneixements, com
per a prendre della el seu vigor juvenil i la seva confiança
en la vida. Aquesta estructura circular és similar a la famosa
pel·lícula de Joseph Mankiewicz Eva al desnudo, al final
de la qual una jove actriu es presenta davant de la ja consagrada, només
una ambiciosa aspirant a estrella a l'inici del film, reproduint el cercle
que ella va obrir. El llibre té ressonàncies autobiogràfiques:
el text s'obre amb un trajecte real que alhora és molt simbòlic.
La protagonista es desplaça en autobús per la seva ciutat,
des de la plaça Karl Marx, situada en el districte de Nou Barris,
on viu amb la seva família, a la plaça John Fitzgerald Kennedy,
situada en el benestant barri de Sant Gervasi, al peu de l'avinguda del
Tibidabo; un desplaçament físic de no més de vint-i-cinc
minuts, però que implica una distància social sovint insalvable.
Una distància equivalent a la mateixa que ha recorregut lautora
al llarg de la seva vida. De l'extremadament dur carrer de Sant Rafael
de la Barcelona dels anys 40, situat al cor del Raval, on va néixer,
fins a la seva actual residència, en una finca modernista del carrer
Enric Granados, a tocar de la Diagonal, al cor de l'Eixample. Una altra
de les dades significatives sobre la trama de la novel·la guanyadora
és que l'escriptora consagrada havia començat la seva carrera
de manera semblant a la de l'ambiciosa jove: també, doncs, a partir
d'una entrevista amb una altra escriptora famosa, Carmen Kurtz, morta
fa temps.
Documentació
Entrevista
publicat al diari ABC per Ángela Molina
Maruja
Torres: «Presentarme al Planeta fue como ir a un concurso de belleza»
Maruja Torres
es el prototipo de mujer hecha a sí misma. Podría haber
nacido en un suburbio de Los Ángeles, pero su patria chica es el
barrio chino barcelonés. Como un ovillo de lana, la reciente «Miss
Planeta 2000» se recoge en un confortable sillón a la espera
del tiroteo de preguntas, junto al calor cercano de su perro salchicha.
Mientras vivimos pone, de nuevo, a esta mujer en guerra, esta vez en medio
del fuego cruzado de las balas de papel.
-¿Teme a la crítica?
-No, sabía a lo que me arriesgaba presentándome al Planeta;
es como presentarse a un concurso de belleza. La crítica me ayuda
mucho. Creo que he hecho un libro honesto. Además, ¡ni que
me hubieran dado el Cervantes! Hay que apechugar. Soy periodista, y he
criticado a muchos. Todos tenemos derecho a decir lo que pensamos.
-¿Qué hay de Maruja Torres en las tres protagonistas
de Mientras vivimos?
-Judit es diferente a mí cuando yo tenía su edad, con una
ambición propia de esta época; sin embargo, tiene ese ansia
de salir del agujero que yo tenía. A la que menos me parezco es
a Regina como prototipo, pero sí a la Regina que sabe que las mujeres
somos personas que nacemos y morimos solas. En cuanto a Teresa, soy yo
cuando me idealizo. También hay mucho de Carmen Kurtz, pero no
de su vida, sino de su rectitud.
-Sus memorias periodísticas las abre con una cita de Doris Lessing:
«Escribir ayuda a comprender».
-Sí, es un ejercicio de introspección; ayuda a ordenar el
caos y a hacer felices a los que no lo son.
-En Mujer en guerra escribe que «Beirut es una enfermedad
crónica». ¿Qué más patologías
ha sufrido?
-Cada cual tiene su Beirut. Toda una generación de periodistas
lo vivimos muy de cerca. También hay una «generación
Saigón», como la hay de Sarajevo o de Kosovo. De joven, envidiaba
a los que iban a la guerra. Luego la vives, te tomabas un día una
copa y a los dos minutos te caía una bomba ahí al lado.
Tenía ansia por conocer gentes diferentes, culturas exóticas.
Lo malo es querértelo inventar cuando no existe o necesitarlo para
vivir, como una novela de Graham Greene. Todo ese paisaje de guerra...
era especial. Ya no es lo mismo; dentro de poco será horrible,
parecerá Alicante. Ahora puedo pasar sin ello, pero no sin escribir.
Tengo un problema en la rodilla que me impide hacer lo que tanto me gustaba.
Pero no me importa; sí que me fastidiaría quedarme manca.
-Bueno, Cervantes la perdió en Lepanto...
-Sí, y él con un solo brazo hizo mucho más. Lo peor
es perder el don. Paso temporadas de sequía. Pero un día
te vuelve, y entonces es fantástico.
-Usted se disfrazó de gitana para sentir cómo vivía
esta población y poder escribir con más verosimilitud. ¿No
ha tenido la sensación de disfrazarse en ese pequeño teatrillo
cultural que es el Planeta?
-Me lo tomé como una noche de los Oscar, una velada de glamour.
Decidí salir a divertirme, no a convertirme en una gran escritora.
Yo sé que no estoy entre los grandes. El Planeta es un carnaval
en el que no me siento la más capacitada para tirar piedras.
-Pero cuando ganó el premio dijo que le encantaba estar entre
Marsé, Vázquez Montalbán, Cela...
-Sí, pero lo dije en calidad de discípula. No voy a creerme
Marsé. Mire, mi libro lo presenté al premio con la misma
honestidad con la que lo presentaría a un premio minoritario. Pero
estoy de acuerdo en que el Planeta es un show, como todos los premios;
unos pueden ser más arriesgados, más comerciales, más
sofisticados. Pero todos son una convención. No soy una heroína
y no es cierto que por haber cobrado 50 mejor dicho, 25- millones esté
estafando a alguien. Cristóbal Montoro los ha ganado conmigo y
ni siquiera se ha presentado al premio. Además, cobrar por adelantado
me va bien para Hacienda. El Planeta tiene una ventaja: la gran distribución
que representa. Yo no pertenezco a esa literatura minoritaria. Quiero
comunicar con mis libros como me comunico en periodismo. No todo el mundo
nace para hacer catedrales. Algunos hacemos mesas, pero se trata de que
esa mesa que hagas sea la mejor.
-¿Nunca ha tenido ganas de criticar premios tan mastodónticos?
-Reconozco que estoy en el sistema, tengo 57 años y vivo una vida
burguesa, pero todo me lo he ganado a pulso, a base de trabajar mucho.
-Otra de las cosas buenas de este premio es que su nombre ya no volverá
a sonar...
-Claro, pero cuando sonaba nunca me ofendía. A mí me han
ofrecido, del Planeta para abajo, un montón de premios. Y yo he
dicho «no tengo obra» cuando no la he tenido.
-¿Se encuentra bien siendo la Almodóvar del periodismo?
-Yo no he elegido ser como soy. Soy del barrio chino y eso es una cosa
que te queda. Me ha ido bien ser así, porque he sido muy crítica,
pero nunca he caído en el insulto, ni en el libelo.
-¿Se siente una periodista ejemplar, un referente para los jóvenes?
-Me gustaría serlo, pero sé que no lo soy. Los pedestales
son muy jodidos porque te caes de ellos.
Opinió de l'escriptor sobre
Internet
[liter@tura.ct] ra.ca
els_meus_afers.ct
especial sant jordi, 23 d'abril del 2000
Estimat company, em temo que li vaig enviar
un missatge en blanc... la qual cosa explica milor que cap altra paraula
la mena de relació que tinc amb Internet: atabalada. No obstant,
vull deixar clar que em sembla un gran invent perquè, gràcies
a aquest giny, escrivim correus electrònics, que és una
manera, ni que sigui succedània, d'escriure cartes i mantenir el
contacte amb amics que són lluny. Navegar per Internet és
com entrar en una gran enciclopèdia. Bàsicament aquesta
és la meva relació amb el sistema: missatges electrònics
tot el dia i navegar per les webs com si anés de biblioteques.
A més, com que jo escric des de casa, és molt còmode
enviar els meus treballs al diari a través de la xarxa. Ara bé:
encara trobo més entretingut llegir un llibre que enganxar-me a
la pantalla ;ja n'estic prou, escrivint; o veure una pel.lícula
en comptes d'entretenir-me amb un joc electrònic. Una pega que
trobo a Internet és que hi ha molta brossa i jo sóc molt
impacient. Crec que els autors de moltes webs informatives són
persones incultes i superficials. En definitiva, em sembla una eina molt
necessària però que encara ha de millorar. De moment, el
meu sistema mental és massa sofisticat per al que m'ofereix. Adreça
electrònica: malevaje@bitmailer.es
Després de 25 o 30 anys sense relacions
epistolars, n'he recuperat la pràctica amb el correu electrònic
dubtaran a corroborar: la comunicació per e-mail, tan còmoda
i ràpida, no només substitueix avui dia la funció
de la correspondència per carta, sinó que la fa ressuscitar.
Cenyint-me al meu cas personal, confessaré que, després
d'haver mantingut relacions llargues i biogràficament importants
durant els anys de la meva adolescència i primera joventut, he
passat ben bé vint-i-cinc o trenta anys sense relacionar-me amb
ningú per escrit fins que, fa un parell d'anys, he recuperat aquesta
pràctica mitjançant el correu electrònic. Més
d'una persona, al sentir-me dir el que acabo d'escriure, m'han objectat
que, de tota manera, hi ha casos de correspondències de caire molt
personal i íntim que no admeten l'escriptura a través d'Internet.
I em posen, com a exemple, la correspondència que durant deu anys
vaig mantenir amb l'escriptora Rosa Chacel, quan ella vivia al seu exili
brasiler. El cert és que les raons sobre les quals elaboren la
seva teoria (el fet d'anar a l'estanc de correus a posar segells a la
carta i de dipositar-les a la bústia, la conservació de
les cartes en carpetes salvant-les de la destrucció dins les entranyes
de l'ordinador...) em deixen bocabadada. (De veritat que hi ha algú
que gaudeixi anant a dipositar una carta a la bústia? És
com dir ;hi ha qui ho diu!; que és millor veure una pel.lícula
al cinema que a casa, al vídeo, perquè això de fer
cua, comprar l'entrada a la taquilla, etcètera, ens posa en situació!)
Personalment, crec que, si hagués disposat del correu electrònic
entre el 1965 i el 1973 ;anys corresponents al meu carteig amb Rosa Chacel;
la nostra correspondència no només hauria estat més
abundant, sinó que, almenys per part meva, s'hauria conservat millor:
un disquet hauria guardat amb més cura les cartes que, per diversos
motius que no vénen al cas, es van perdre.
Article sobre Maruja Torres aparegut
al diari Avui el 11/11/99, signat per Eva Piquer
Limant és ella
Tres quartes parts dels estudiants de periodisme tenen
clar què volen ser de grans: famosos.El seu objectiu és
treballar a la tele i donar la cara. Els pocs que pretenen guanyar-se
la vida amb la premsa escrita també tenen clar què volen
ser de grans. Més ben dit, qui volen ser. Aspiren a convertir-se
en clònics de Maruja Torres. Ho deixen anar com qui demana la recepta
del pa de pessic: ¿Què hem de fer per arribar a ser
la Maruja? Ja fa dies que la Maruja va passar per Bellaterra,
però encara en queda el rastre. Uns quants aprenents de periodistes
van enregistrar tot el que va dir en una atapeidíssima sala dactes
(ella mateixa, per deformació professional, va anar girant les
cintes després dels primers quaranta-cinc minuts de conversa),
i deuen tenir guardada la gravació al prestatge dels tresors, al
costat dun exemplar dedicat de Mujer en guerra. Maruja Torres escriu
com parla. A la facultat de Comunicació de lAutònoma,
asseguda a la mateixa cadira que dos dies abans havia escalfat Iñaki
Gabilondo, Maruja Torres va parlar com escriu. Sense embuts. Amb la seguretat
que li donen tres dècades i mitja dofici. Amb la confiança
de qui no té títols universitaris però sap per experiència
que más másters da la vida. Més dun
estudiant li hauria volgut preguntar quin màster calia fer per
arribar a ser com ella, però es va saber mossegar la llengua a
temps. Un periodista, va explicar Torres, ha de tenir curiositat
sense límits, es-cepticisme, rigor, obstinació, mà
esquerra per tractar amb els seus caps i una paciència a prova
de bomba. I, sobretot, un periodista ha de tenir nas: Sense
nas una persona no pot ser periodista, de la mateixa manera que sense
pols no es pot ser cirurgià. Maruja Torres, periodista amb
bon nas i millor ploma, va impartir una lliçó magistral.
Els alumnes, comprimits com anxoves, van fer el que havien de fer: escoltar.
Si haguessin tingut espai per prendre apunts, haurien anotat coses com
les següents. (I potser se les haurien estudiat al peu de la lletra,
per si de cas entraven a lexamen final.) Som al segle del
cotilleo, de la indiscreció. Per això es venen tant les
memòries, inclosa la meva. Però una cosa és voler
saber qui és Doris Lessing i una altra interessar-se per Ana García
Obregón. El rigor no lhas dabandonar mai.
Lerror és frivolitzar amb temes seriosos. Hi ha gent que
fa conya de coses que no permeten fer-ne. Els diaris bons
també venen, però ningú satreveix a fer-ne
un per com-provar-ho. La il.lusió per la feina lhas
de posar tu. Si fas una cosa malament de seguida tho diran, però
ben poques vegades et felicitaran per la feina ben feta. Un
periodista no ha de tenir amics ni a la faràndula (tenir-ne és
un pecat lleu) ni entre els
polítics (un pecat més greu). Els polítics haurien
de saber que només sels pot ajudar des de la independència.
Sha de ser respectuós amb el que és digne de
respecte, però gairebé res és respectable. Per això
sempre he estat poc respectuosa. Odio el periodisme dagenda,
el periodista ha de ser testimoni. No es poden acceptar sense discussió
les versions oficials. Per saber quants manifestants hi ha a la plaça
de Sant Jaume, no nhi ha prou de dir que hi ha tants manifestants
segons la guàrdia urbana i tants segons les organitzacions convocants.
La feina del periodista és comptar les persones que hi veu per
metre quadrat i multi-plicar pels metres que té la plaça.
No hem desperar res dels mitjans. Els mitjans són negocis.
Els canvis els han de fer els professionals. Tinc molt instint
per notar quan em volen prendre el pèl o tallar-me les ales.
Maruja Torres ha aconseguit el miracle de ser famosa sense sortir per
la tele. Caminant al seu costat per la facultat de Ciències de
la Comunicació, vaig experimentar la sensació de ser invisible.
Fins ara sabia que els seus articles tenen el poder datreure els
lectors. Laltre dia vaig descobrir que, més enllà
del que diu i escriu, limant és ella.
Article aparegut al El País
14/11/00, amb motiu de la presentació Mientras vivimos, lobra
guanyadora del premi Planeta 2000.
La búsqueda y la necesidad de la
figura del maestro ("con todas sus implicaciones freudianas")
centró la presentación de Terenci Moix, cuya amistad con
Maruja Torres (la novela está dedicada a él y a su hermana
Ana María Moix) le permitió -además de emocionar
con sus palabras a la escritora: "Quiero mucho a Maruja. Desde que
nos conocimos a los 16 años forma parte de mi formación,
de mi vida"- negar que Mientras vivimos se trate de una obra
autobiográfica, "tal y como Maruja se ha encargado de desmentir".
"Esa aludida búsqueda del maestro", dijo Moix, "es
precisamente uno de los grandes temas de la novela, no el más evidente
para los aficionados a la lectura rápida o a la crítica
superficial, pero sí el que justifica todo el entramado".
Un entramado que, según el escritor, nos puede recordar a la Eva
Harrington de Eva al desnudo, "del mismo modo que esa Eva nos recuerda
a otro trepa insigne, Julien Sorel".
Moix, para referirse a la identidad de Maruja Torres, "al legado
que Maruja quiere perpetuar", habló de Pavesse, de Carlo Levi
o Elsa Morante, de "la Italia progre", de una Barcelona "que
se despoja momentáneamente de su espejismo de diseño".
Moix incluso citó a Homero para añadir: "No está
de moda citar a los autores que he citado. Probablemente pronto no sabremos
siquiera citar, pero la intriga urdida por Maruja parece decirnos que,
en algún lugar mediocre, alguna joven singular se sentirá
transmisora de alguna de esas citas olvidadas que nos hicieron ser lo
mejor de nosotros mismos".
La presentación en Madrid del Premio Planeta 2000 reunió
en una comida celebrada en el hotel Ritz de Madrid a más de cien
personas. "Como dije hace casi un mes en Barcelona, en la noche de
la concesión de este premio", recordó la premiada,
"si algo me ha dado el Planeta es que me ha permitido saber que tengo
muchos amigos. Quizá yo puedo fallar, pero lo que no puedo es fallarles".
Periodistas, editores, escritores como Juan José Millás,
Francisco Umbral, Espido Freire, Carmen Posadas, Lourdes Ortiz o Luis
Antonio de Villena; la diputada Carmen Alborch, o el ex director del Festival
de Cine de San Sebastián Diego Galán, acudieron a la presentación
de un premio que Maruja Torres ha dedicado a la escritora fallecida Carmen
Kurtz, que logró el Planeta en 1956 con El desconocido y que, según
ha contado Maruja Torres, le abrió su casa y "puso su biblioteca
y sus conejos a mi disposición".
La autora de Mujer en guerra y Un calor tan cercano conoció
a Carmen Kurtz cuando ella tenía 21 años, y la escritora,
40. "Pero la novela no es simplemente un acto de agradecimiento a
la Kurtz", afirma Terenci Moix; "lo que convierte a Mientras
vivimos en una novela profundamente ética es la convicción
de que venimos de alguien e iremos hacia alguien. La convicción
de que un hilo subterráneo nos enlaza, y este hilo es, naturalmente,
la cultura".
"La importancia del vínculo", continúa Moix, "da
a la novela su grandeza, de modo que podría llamarse Mientras vivimos
otra vez o Mientras viviremos en otros".
Situada en la Barcelona de los años noventa, la novela -"que
renuncia al estilo Maruja, que tanto hemos sabido agradecer", apuntó
Moix- arranca una mañana de Todos los Santos, cuando Judit, una
veinteañera con una fuerte vocación literaria, se encamina
a la casa de una famosa escritora de 50 años, Regina Dalmau, a
quien idolatra. Judit se instalará durante unos meses en el lujoso
ático de la escritora para trabajar como su secretaria personal.
Ambas mujeres iniciarán una amistad de la que las dos se alimentarán
y gracias a la que se reavivará el recuerdo de una tercera mujer,
Teresa, una escritora muerta que hace años ayudó a orientar
el camino de Regina Dalmau. El legado de la escritora muerta, sus libros
y cartas, sobreviven encerrados en un cuarto de la casa al que nadie entra.
La rabia
"Si el carácter de Maruja implica
el lado oscuro de la mediterraneidad", señaló ayer
Terenci Moix, "el contacto entre Judit y Regina representa el choque
de las dos Barcelona eternas -la obrera y la de la alta burguesía-,
un choque que, como ocurre en Alejandría, sólo se comprende
cuando se penetra en sus vísceras para destrozarlas. Es así
como el Noi de la Sucre y Mariona Rebull se dan la mano, sin otorgársela".
La rabia es, finalmente, la que, según la autora de Mientras
vivimos, mueve a las mujeres de su novela. La rabia ante la decepción,
al igual que ante la esperanza. "Ya sabemos que la asignatura pendiente
de cualquiera es ser persona", dice Maruja Torres, "y eso se
consigue a solas, aunque, afortunadamente, por el camino nos encontramos
a gente que nos ayuda a vivir".
Article de Xènia Busté
publicat al diari Avui el 14/11/00
Maruja Torres: "Em
feia una por acollonant arribar a mi mateixa"
Jo tinc un punt d'estrellassa, per això tot el que
toco es converteix en glamur", diu com una star autèntica
Maruja Torres mentre passeja entre les mans un boà taronja que
sembla una continuació del seu pentinat, la permanent de sempre,
ara vermellosa, ara granatosa. Està radiant perquè avui
torna a ser el seu dia, el de la presentació oficial de Mientras
vivimos.
"Jo crec que és una novel·la ben construïda",
diu Maruja Torres. Una servidora encara diria més: és la
primera novel·la de Maruja Torres. I queda consignat, ja que l'autora
hi està d'acord. "Jo crec que és la novel·la
on, extret el tap autobiogràfic, m'ha sortit això que li
surt a un escriptor després de filtrar la seva vida i la dels altres:
construir. Per primera vegada construeixo. Sé segur que no sóc
Faulkner, però vull explicar històries, igual com he fet
en periodisme. Respectant el lector i sent honesta, però no vivint
només de l'estil. Creant uns personatges que tinguin entitat i
una història que vulgui dir alguna cosa. I fent-ho com ho feia
Hitchkock, que és el meu mestre, amagant coses i donant sorpreses.
Una mica com en un thriller on les culpes són morals i els assassins
també ho són". I afegeix: "N'estic fins als collons,
que diguin que aquesta és una novel·la d'avatars femenins.
Des de quan la recerca de l'ètica són avatars femenins?".
Mientras vivimos no és una novel·la autobiogràfica,
ni Regina és Maruja ni Teresa és Carmen Kurtz, a qui Torres
ha dedicat el premi en homenatge a la que considera la seva mestra en
les lletres. "He estripat molts papers i he refet moltíssim
aquest llibre. Fins que no ha sortit la veritat. Escric molt a poc a poc,
refaig molt. En la meva anterior ficció i també en les memòries
utilitzava l'esquema de nòria, circular. A Mientras vivimos, el
començament enllaça amb el final i la construcció
és perfecta, ja que transcorre el temps linealment en un mes i
mig. He volgut tancar aquesta història igual com un articulista
o un reporter tanca un article o un reportatge. El periodisme a mi m'ha
ajudat molt perquè he après a escriure tenint en compte
com enganxar el lector, com distribuir els materials, com construir. En
definitiva, es tracta de narrar, sigui llibres o pel·lícules".
Per Torres, doncs, escriure periodisme o novel·les és qüestió
de gènere, tot és literatura. "En el millor dels casos,
se m'hauria de dir novel·lista i periodista, però seria
limitar molt la cosa. Escriptora és la denominació més
exacta. El periodisme és un gènere literari. Escriure una
cosa o altra és qüestió de format. En periodisme has
de mostrar les dades, en una novel·la les has d'amagar i fer que
el lector les busqui".
Maruja Torres, un cop trobat el fil que li serveix per crear ficció
-"em feia una por acollonant arribar a mi mateixa"-, explica
que està prenent notes a tota velocitat per a la seva pròxima
novel·la. "Les temàtiques sempre són les mateixes,
temes familiars, temes relacionats amb les famílies que anem trobant
al llarg de la vida, què fem amb la nostra vida, d'on venim i on
anem". Torres, que considera que ha començat tard en narració
de ficció, està d'acord que la seva ha estat una cursa de
fons: "He currat molt i això es nota en el respecte que em
té la professió periodística. Només em diuen
que el meu ha estat un camí de roses els que fan aquests màsters
pijos de periodisme. Jo, camí de roses? Si vaig començar
a viatjar a l'estranger als 40 anys!".
Article de Pedro de Miguel, aparegut
al diari El Mundo el 14/12/00
De maestras y discípulas
Tras Espido Freire, el turno del Premio
Planeta le ha correspondido a otra mujer, la conocida periodista Maruja
Torres. Acostumbrados al tono humorístico y sarcástico de
sus escritos en prensa, no deja de sorprendernos esa novela de corte dramático,
aunque persista a veces el tono ligero de sus textos largos anteriores.
Tres mujeres protagonizan Mientras vivimos. La más antipática
es Regina Dalmau, escritora famosa cercana a la cincuentena que lleva
dos años de sequía creativa. La más idealizada ya
no existe: es Teresa, una escritora de libros infantiles que fue la maestra
literaria de Regina y que murió sin haber logrado el reconocimiento
de su valía. La más enigmática es Judit, una joven
de 20 años que adora a Regina y se acerca a ella para intentar
cambiar su suburbio barcelonés por el brillo de los escaparates
de lujo de la verdadera ciudad. Judit comenzará a trabajar como
secretaria de Regina, cumpliendo su sueño de venerar día
y noche a su heroína. La novela cuenta la doble conversión
de Regina y Judit. Mientras la primera comienza a enfrentarse valientemente
con su pasado, al reconocer que ha elegido la comodidad al escribir traicionando
el legado de Teresa, Judit va pasando de mosquita muerta a trepa declarada,
cuando vea que no resulta tan difícil no desentonar con los escaparates.
Al final la ingenua será Regina, que no acaba de darse cuenta de
que la veneranda Judit está pensando seriamente en chuparle la
sangre. La traidora resulta traicionada, el cazador cazado. Mientras vivimos
cumple con creces la misión de entretener que se le supone a este
premio millonario. Posee, además, un arranque soberbio que alimenta
esperanzas de algo más: el deambular de Judit por la Barcelona
opulenta, la descripción de cómo el suburbio se disfraza
de ciudad reciclando sus comercios de siempre, la tensión de ese
querer escaparse de una chica distinta que no quiere pactar con la engañifa
de trabajos eventuales. Pero, ya metidos en la trama, esas esperanzas
se van diluyendo por el excesivo deseo de alcanzar dos propósitos
antagónicos: el afán de poner sobre el tapete sesudas tesis
psicológicas y el contrapeso del desenfado en los diálogos,
poco afortunados al imitar el léxico juvenil y en la descripción
del mundillo literario. El bocadillo resultante acaba minimizando la tensión
dramática de la historia, que queda reducida en ocasiones a un
parloteo medio ingenioso medio tópico. Literatura de entretenimiento
con pretensiones, lastrada quizá por el miedo a aburrir: el difícil
punto de equilibrio que termina decidiendo la inclinación de la
balanza. En esta ocasión, ha pesado más quizá la
preocupación por llegar al mayor número posible de lectores
en detrimento de la profundización, el cuidado de la prosa y la
seriedad en la construcción de los personajes.
Article publicat al diari Avui
el 22/02/01 per Joan Josep Isern amb motiu de la traducció al catlà
de la novel·la de Maruja Torres Mientras vivimos
Una escriptora de gran èxit que
afronta la crisi dels cinquanta (Regina), una jove de vint anys que la
venera i que aspira a ser escriptora (Judit) i una dona morta vint anys
abans, també del ram de la lletra tot i que la seva fama va ser
molt menor (Teresa), conformen els vèrtexs del triangle femení
al voltant dels quals gira la trama de Mentre vivim, la novel·la
de Maruja Torres (Barcelona, 1943) guanyadora del premi Planeta 2000,
que per primera vegada en les 49 edicions del concurs ha estat traduïda
al català. Després dun parell dincursions en
la narrativa sarcàstica ¡Oh, es él! (1986)
i Ceguera de amor (1991) i, més cap aquí, amb
una recomanable novel·la propera a lautobiografia Un
calor tan cercano (1997) Maruja Torres ens ofereix a Mentre
vivim una reflexió sobre la literatura i sobre el fracàs.
Estem, doncs, davant dun llibre que no amaga les seves pretensions
morals. Un plantejament de sortida no gaire habitual en els temps que
corren, per cert.
TRES DONES EN DANSA
Per primera vegada en la seva vida professional
lescriptora Regina Dalmau es troba en un període de sequera
creativa. Els seus llibres tenen un gran èxit i la seva economia
està assegurada però, malgrat tot, ella se sent cada cop
més buida. Quan, per un atzar, coneix Judit, una admiradora incondicional
de la seva obra i de la seva persona, Regina pren consciència del
seu allunyament de la joventut. Per això decideix contractar la
noia com a secretària a fi de poder observar-la de prop i crear-ne
un personatge per a una futura novel·la de la mateixa manera que
un entomòleg analitza una peça que acaba de capturar. Judit
és una noia difícil i inadaptada. Els seus trajectes de
casa seva al pis de Regina amb lautobús 73 entre la plaça
de Karl Marx, a Nou Barris, i la plaça de John Kennedy, prop de
la Bonanova, són el símbol del seu desclassament, de lodi
a lambient humil en què ha crescut. Ambiciosa, calculadora,
freda i amb pocs escrúpols Judit descobreix, en apropar-se a Regina,
unes quantes escletxes que li serviran per sortir de la mediocritat. I
al fons de tot, Teresa... La dona que va ensenyar a Regina, quan encara
no havia fet el seu debut, que cal plantar cara a la vida, que la literatura
no és cap refugi escapista sinó que neix directament de
la passió, del foc que sorgeix del xoc amb la realitat quan no
ens agrada i lluitem per canviar-la. Que el millor èxit és
la integritat, estar en pau amb un mateix. Lesquema, doncs, no enganya
a ningú. Tenim tres personatges representatius de tres generacions
de dones molt diferents, tenim una línia comuna de reflexió:
les relacions entre el creador i la seva obra, tenim també una
cadena invisible que les uneix a través del que han rebut (Regina
i Judit) i del que són capaces de donar (Teresa i Regina) i tenim
un parell de recursos narratius pensats per fer avançar la història:
una misteriosa habitació a casa de lescriptora tancada amb
pany i clau, i lanunci de larribada dÀlex, el
fill de 19 anys dun amant de Regina.
ELS PERSONATGES ABSENTS
Amb tots aquests ingredients Maruja Torres
confecciona la recepta de Mentre vivim. Uns ingredients prometedors
que permeten que el resultat final sigui un plat de correcta factura però
que no entusiasma. ¿Què és, doncs, el que fa que
en el paladar del lector resti la sensació de cosa inacabada, de
cosa que no acaba de funcionar? ¿Fallen els personatges, potser?
En aquest llibre passa una cosa molt curiosa i sens dubte simptomàtica:
creix notablement quan el protagonisme lassoleixen els personatges
absents. Em refereixo, més concretament, a la part central consagrada
a la figura de Teresa. Una figura que ens és donada a través
de les cartes que ha deixat escrites, en les quals, al meu parer, sens
revela la història més potent que acullen les pàgines
de Mentre vivim: el descobriment de lamor secret entre Teresa
i el pare de Regina. Al costat de la força daquestes pàgines
empal·lideixen aspectes aparentment importants com el paper dÀlex
un personatge que esdevé quasi innecessari, lhabitació
secreta que acaba sent un misteri sense suc ni bruc o lepíleg
romà en què lautora aposta per un happy end com a
mínim discutible. Novel·la sobre lhonestedat, Mentre
vivim és, coherentment, una novel·la honesta que malgrat
lapassionament dels seus personatges no acaba de trencar el glaç
amb el lector potser perquè en la construcció de Judit i
de Regina hi ha una dosi massa elevada de tòpics. Vull dir que
tot i els grans conflictes que torben la vida daquestes dues dones
a nosaltres ens queda la nostàlgia duna escalfor que no trobem
per enlloc. Potser un exemple aclarirà millor el que vull dir:
quan el Pijoaparte de Juan Marsé agafava la seva moto i baixava
a tota pastilla la carretera del Carmel ens sentíem materialment
arrossegats per la inèrcia de cada revolt, ens menjàvem
lasfalt a la recerca de la ciutat que esperava silent als peus de
la muntanya. Res daixò ens passa quan Judit fa el seu trajecte
amb el bus 73 entre la plaça de Karl Marx i la de John Kennedy.
I no és un problema de velocitats dels vehicles...
Entrevista publicada a El País
el 16/10/00
"He convertido en personajes mis
sentimientos"
Pregunta. ¿Por qué el Planeta? ¿Sólo
por los cincuenta millones?
Respuesta. El dinero es un adelanto sobre las ventas y la mitad se lo
queda Hacienda, y es el símbolo material de la enorme repercusión
que este premio proporciona a quien lo obtiene. Yo creo en mi novela,
he sudado sangre para escribirla, y quiero que la lea tanta gente como
sea posible. Y, francamente, no me disgusta en absoluto estar en un elenco
del que forman parte Juan Marsé, Manuel Vázquez Montalbán
y Antonio Muñoz Molina.
¿Por qué ha dedicado el premio a Carmen Kurtz?
Porque esta escritora, que fue premio Planeta en 1956 por su novela El
desconocido, cambió mi vida hace 36 años al ayudarme a entrar
en el periodismo y estimularme a escribir. Creo que, si viviera, se habría
alegrado mucho de verme recibir el galardón. Por otra parte, su
espíritu ha planeado sobre mi novela mientras la escribía.
Se la debo a ella.
¿Por qué? ¿Cuál es la historia que cuenta
Mientras vivimos?
Hablo de tres mujeres muy diferentes, que pertenecen a tres generaciones
distintas, que no tienen lazos de parentesco y que, sin embargo, están
unidas por esa necesidad que las mujeres de este fin de siglo tenemos
de encontrar nuestro lugar en el mundo.
¿De nuevo una historia feminista?
Pues mire, más que nada, una historia realista acerca de cómo
nos transmitimos nuestro sentido de la ética y cómo nos
ayudamos en nuestro intento de vivir, de buscar la felicidad y, sobre
todo, la dignidad. El resultado puede ser feminista, pero la novela es,
sobre todo humana. Y muy entretenida, como si fuera un thriller sentimental.
Hay sorpresas, suspense, giros inesperados. Nada es lo que parece.
¿Es una novela sin hombres?
No. Hay tres, e incluso una bella y triste relación amorosa. Pero
los hombres no son determinantes en Mientras vivimos, por la sencilla
razón de que para mis protagonistas femeninas, como para las mujeres
fuertes y solas de nuestro tiempo, los hombres son importantes, pero no
son ni el verdadero problema ni la única solución. Ellas
quieren ser personas. Con o sin hombres.
¿Y usted?
También, por supuesto. Los hombres suelen ser accidentales; lo
verdaderamente estable es la lucha que una entabla para convertirse en
un ser humano decente.
¿En qué escenario se desarrolla la historia?
En el de los sentimientos. Pero físicamente estamos en la Barcelona
de 1999, y la acción transcurre apenas en un mes y medio. Lo que
pasa es que la introspección de los personajes nos lleva a la España
de los sesenta y setenta, e incluso a la Francia de la Segunda Guerra
Mundial.
¿Quiénes son las protagonistas?
Judit, la joven de 20 años que quiere salir del ambiente obrero
en el que ha crecido; Regina, una novelista famosa de 50 años que
no se soporta a sí misma. Y otra escritora, Teresa, cuyo recuerdo
resulta determinante para el desarrollo de la historia.
¿Cuándo se le ocurrió escribir esta novela?
Hacía años que el tema me rondaba, pero empecé a
tomar notas durante la gira de promoción de Mujer en guerra. Pero
no acababa de encontrar el nudo que unía la historia. Hasta que
una noche, hablando con mi amigo Terenci Moix, empecé a recordar
a Carmen Kurtz y me di cuenta de que tenía que inventar un personaje
de su generación, que aunque no tuviera nada que ver con ella y
fuera ficción pura, representara esa ética que Carmen tuvo
y que nos transmitió a sus discípulas.
¿En qué momento decidió presentarse?
Terminé la novela en Semana Santa y, una vez más, hablé
con Terenci. Él me sugirió que la presentara al Planeta,
que me la jugara. Tenía mucho que ganar y nada que perder. Porque
la primera parte del premio, para mí, ha sido escribir Mientras
vivimos. Que llegue a los lectores es la segunda.
Parece que no acaba de abandonar lo autobiográfico en su literatura.
Al contrario. Por primera vez he manejado sentimientos míos profundos,
pero los he convertido en personajes que no se me parecen y en una historia
que no he vivido. Ha sido como perderse en un bosque, sin brújula,
y descubrir poco a poco la emoción de las palabras y los acontecimientos
que venían a mi encuentro. Mientras vivimos me sitúa
de forma inevitable en la literatura, y no veo el momento de empezar la
próxima novela, para la que ya tengo apuntes.
Supongo que seguirá haciendo periodismo.
Claro que sí. Juan José Millás, que además
de un gran escritor es un amigo muy noble, me dijo una vez que escribir
una novela es como encerrarse en una casa que sólo le pertenece
a uno y disfrutar allí de cosas que nadie conoce. Tiene razón.
Y el periodismo es como estar en la plaza pública, en el ágora,
en la vida de todos los días, con los demás, compartiendo.
¿Y el reporterismo? ¿No lo echa en falta?
Mucho. A veces sueño que vuelvo a Oriente Medio, como Joan Fontaine
en Rebeca cuando soñaba que volvía a Manderley. Lo que pasa
es que no estoy para trotes físicos; me fallan las piernas. Pero
no lloro por lo perdido. Lo recuerdo, y me ayuda a vivir.
Crítica apareguda a Qué
leer el desembre de 2000 a cura de Celia Cernidas
Como reconoce la propia Maruja Torres,
la cincuentena te marca el retorno a las raíces para saber quién
eras y confirmar quién eres. Y aunque insista en que Mientras vivimos
no es, por fin, autobiográfica, la periodista se ha esforzado en
construir precisamente esa historia: la de una mujer, también escritora,
que a punto de cumplir los 50 recapitula y, en su caso, se encuentra con
las manos vacías. El peso de la memoria ante el pasado traicionado,
la pena por lo no vivido, el borrón y cuenta nueva. Todos son temas
clásicos, pero Maruja los adereza con algunas conclusiones personales.
No, no es autobiográfica, pero "Mientras vivimos" suena,
como mínimo, a balance. Los incondicionales no encontrarán
aquí a la habitual escritora vitriólica, pero a cambio se
llevarán a casa algunas advertencias bastante útiles. Por
ejemplo, que huir del dolor solo posterga el sufrimiento; que la integridad,
antes que el éxito, es el mejor premio; que nuestra identidad es
un caleidoscopio de muchos colores. Maruja Torres es la nueva Premio Planeta
gracias a una historia de mujeres que examina las bases del feminismo,
donde la trama es la excusa para dar pie a los sentimientos. Es una novela
sencilla en la forma, bonita y alentadora. Y no sé si eso es mucho
o es poco.
Links
http://www.escritoras.com/indice/escritora.asp?Ella=torres2
Conté
la biografia i la bibliografia essencial de l'autora.
[index]
[obres
en català][obres en castellà][obres
autors estrangers][links][articles][correu]
|