Biografia
Rafel
Vallbona (Sallent, 1960). Periodista, escriptor i guionista de ràdio
i TV. Els seus primers reculls poètics, Inventari de límits
(1979) i Balades d'espeed, poemes destrossats (1986), tracten d'alguns
mites de la modernitat. Sabates italianes (1987) donà forma
literària a guions de ràdio. Apostà per la narrativa
amb Fora de joc (1988), Conduint tota la nit (1989) i amb
la novel·la eròtica El concert de París (1990),
premi La piga. Ha aplegat alguns dels seus articles a Riure a Barcelona
(1990) i, actualment, és cap de cultura del diari El Observador.
Entre els guions difosos per ràdio, cal assenyalar Beatles si
us plau (1986), Qui és, qui era? (1986-1987), Elvis
per sempre (1988) i Lletrasset (1989). Dels guions emesos per
TVE, destaquen Especial Núria Feliu (1989) i Puçastoc
(1989-1990). Posteriorment ha publicat Els dies rojos (1995). I
per Recanvis Lluna (1997) rep el premi Columna Jove. El 1998 amb
Encara queda el blues, de Rafael Vallbona Sallent, guanya el premi
de poesia Ramon Comas Maduel. Les
seves obres més recents són el poemari Al raval (2000)
i la novel·la Plaça dels Àngels (2000).
Obra
Gràcia
Ara
que tinc quaranta anys
Fora
de joc
Al
raval
Al raval és
un poemari amb el qual lautor guanyà lEnglantina d'Or
en els Jocs Florals de Barcelona i el premi Cadaqués a Rosa Leveroni.
El conformen un conjunt de vint-i-sis poemes que glosen gents, idees,
emocions, vida, paisatges i sensacions. Són textos urbans i vitalistes,
sobre amors, alcohol, sexe, amb evocacions de la generació beat.
Es barregen descripcions realistes amb referències culturals. És
un poemari, eminentement líric, que té com a escenari un
barri emblemàtic de la ciutat. És una valuosa miscel.lània
per entendre l'esperit de la nostra època, almenys l'esperit d'una
certa joventut que fa anys que ha deixat de ser ho. És l'autòpsia
d'uns sentiments massa humans que sobreviuen en una deshumanitzada ciutat.
La vida és molt dura, però la mirada del narrador és
molt tendra. És segurament també, alliberat de les dissonàncies
i els tremendismes dels primers llibres, un poemari de maduresa.
Plaça dels Àngels
Plaça dels Àngels és una novel·la que
obre una trilogia urbana i contemporània sobre la ciutat. El tema
principal és xoc entre el barri nou i la ciutat antiga. La ciuta
vella és un detritus, però ha conservat el teixit social
que fa dun grup de persones una comunitat. La ciutat nova, en canvio,
és opulenta i freda. La novel·la reflecteix la lluita dels
veïns per a continuar vivint en el barri, malgrat no perdin locasió
per a cantar les excel·lèncias de la ciutat nova. El llibre
està construït en gran part a base dels diàlegs, recreats
a partir descoltar converses. El narrador, Juan Sánchez,
és un extremeny, immigrado, justicier i mosso de magatzem.., que
en un moment dofuscació, fa cinc anys, matà a un traficant
amb un tornavís i torna al Raval i el troba totalment desconegut;
quan torna al carrer Valldoncella, Juan sha passat cinc anys a la
presó no sadona de res, no coneix res i ha de tornar a integrar-se
en un paisatge radicalment diferent al de la seva juventut.
Riure a Barcelona
Documentació
Article
publicat a “La Vanguardia” el 19/02/2003 per Rosa Maria Piñol
Vallbona
prosigue la trilogía iniciada con el Raval y novela ahora el barrio de
Gràcia
Rafael Vallbona nació
hace 42 años en Gràcia y, aunque desde hace tiempo reside en el Maresme,
le ilusionaba abordar literariamente su barrio de origen. Ese reencuentro
con las calles y las gentes de la antigua villa barcelonesa se ha producido
en el libro “Gràcia”, una novela coral que el autor acaba de publicar
bajo el sello Rosa dels Vents. La obra es, de hecho, la segunda parte
de una trilogía urbana que el autor bautiza genéricamente como La
ciutat anònima y que comenzó con Plaça dels Àngels, un relato
ambientado en el Raval. Incluso algunos personajes de Gràcia
proceden de aquella primera historia. Vallbona propone de nuevo una narración
coral, tanto en el sentido de espacios (las calles, los mercados, las
plazas, los cines...) como en cuanto a los protagonistas. Están, entre
otros, el policía urbano, la vendedora de pesca salada, unos trabajadores
de la construcción, unas estudiantes de arquitectura norteamericanas,
una dependienta, un viejo anarquista y un grupo de okupas. “Todos los
personajes son figurantes, pero en modo alguno son secundarios, sino que
desempeñan su papel como elementos de este fragmento de comedia humana
que nos propone el autor”, dijo ayer el escritor Ignasi Riera, que apadrinó
la salida del libro junto con Ferran Mascarell, concejal del distrito
de Gràcia. Para este último, Gràcia entronca con la mejor tradición
de novela urbana del XIX (“en la que la ciudad es a la vez espacio de
luces y sombras, de liberación y de perdición”) y también con propuestas
cinematográficas tan actuales como “Short cuts” de Robert Altman. Al igual
que en este filme, también en la obra de Vallbona se entrecruzan las historias
de muchos personajes para converger al final, durante la celebración de
la emblemática fiesta mayor del barrio.
Espacio metafórico
La novela es una declaración
de amor al barrio de Gràcia por parte de Vallbona, que lo presenta como
“metáfora de la vida moderna”, como lugar de “convivencia entre lo nuevo
y lo viejo, de armonía entre la personalidad histórica y la homogeneización
anónima de la ciudad”. Aquí se cruzan, según el autor, “los caminos del
amor, el conocimiento, la amistad o la belleza”. Son las pequeñas historias
que conforman la novela de Vallbona, porque, como señaló ayer el autor,
“los pequeños éxitos, los pequeños fracasos, las insignificantes cosas
cotidianas son las que conforman nuestra vida, como se demuestra también
en el magnífico filme Historias mínimas. Y si en Gràcia
las personas son el paisaje, como subrayó Ignasi Riera, el espacio físico
del barrio (“territorio de libertad para soñadores de verano”) adquiere
vida propia y se convierte en un personaje más.
Article
publicat al diari Avui el 10/10/02 per Anna Simon
Quan la tele era en blanc i negre...
Ara que
tinc quaranta anys és el recull d'una sèrie de factors
que han marcat i condicionat les vides dels nascuts als anys seixanta.
Aquesta generació, que ara ronda la quarantena, ha vist com els
somnis de joventut pels quals tant havia lluitat han acabat en desengany.
L'autor del llibre, Rafael Vallbona, comença recordant amb què
s'entretenien els nens de la seva època, fa referència als
jocs de xapes, al famós TBO, a les col·leccions de cromos...,
però també ens parla de l'educació que rebien a les
escoles a càrrec d'uns professors que més aviat semblaven
militars. L'adolescència d'aquesta generació, que només
tenia 15 anys quan va morir Franco, va caracteritzar-se pel compromís
polític. La pràctica revolucionària durant la Transició
resultava tan excitant en la clandestinitat que l'avorriment va arribar
amb la legalització dels partits. Els joves van perdre l'interès
polític a mesura que creixien i van començar a preocupar-se
per pagar les lletres del cotxe o per trobar una feina estable amb un
sou que els permetés viure relativament bé.
La trajectòria professional de l'autor no només s'emmarca
en l'àmbit de la crònica sentimental. Vallbona és
escriptor, periodista i professor a la Facultat de Comunicació
Blanquerna de la Universitat Ramon Llull. Ha cultivat la biografia, els
llibres de viatges, la literatura juvenil, la novel·la històrica
amb La comuna de Puigcerdà (premi Joaquim Amat-Piniella 2000),
i va tractar la problemàtica del Raval a Plaça dels Àngels,
que serà portada al cinema. Tanmateix, és autor d'altres
llibres de narrativa, com ara Els dies rojos i El concert de
París, i de poemaris com ara Balades de speed. Poemes destrossats,
Encara queda el blues i Al Raval. Alhora, ha intervingut com
a guionista a les sèries documentals de TV3 Un món en flames
i A l'ombra de la Gran Guerra.
Vallbona utilitza en la seva última obra un estil clar, senzill
i concís que contribueix a fer àgil la lectura. L'obra resulta
amena i, amb una mica d'imaginació, és capaç de traslladar-nos
a la vida dels nascuts als seixanta. Segur que molts dels que ara ronden
els quaranta recordaran fets, anècdotes i històries a mesura
que avancin en el llibre. Els més joves potser no s'hi sentiran
identificats, però podran conèixer com es divertien els
membres d'aquesta generació, per quins ideals lluitaven i com se
senten en l'actualitat. Val la pena llegir-lo i preguntar-se després:
¿realment han canviat tant les coses?, ¿hem evolucionat
tant com creiem? Ara que tinc quaranta anys ens en donarà la resposta
o, si més no, farà que hi pensem.
Article
publicat al diari Avui el 03/10/02 per Eva Piquer
La gran mentida
Fer-se gran
té coses bones: ja no calen potingues contra l'acne, cada cop falta
menys per liquidar la hipoteca, es comença a ser massa vell per
morir jove i, sobretot, es pot practicar la nostàlgia amb la tranquil·litat
de tenir molt passat per recordar.
Fer quaranta anys no és fàcil, i no només perquè
a partir d'una certa edat els aniversaris ja no fan tanta gràcia,
sinó també perquè els que en fan quaranta tenen un
noranta-nou coma nou per cent de possibilitats de ser víctimes
d'una festa sorpresa. De fet, la sorpresa majúscula se l'emporta
el zero coma u per cent de gent que compleix quaranta anys sense que ningú
li prepari una d'aquelles festes on es barregen persones que l'homenatjat
no hauria barrejat mai de la vida, ni que visqués uns altres quaranta
anys.
L'escriptor Rafael Vallbona (Barcelona, 1960) acaba de publicar un llibre
perfecte per regalar als que entren a la cinquena dècada amb ganes
de mirar pel retrovisor: Ara que tinc quaranta anys. El subtítol
ens diu que som davant la "crònica sentimental d'una generació",
i és ben bé això: una visió panoràmica
dels primers quaranta anys dels catalans que van ser nens als seixanta.
L'autor descriu els de la seva quinta a través d'una sèrie
d'estampes compartides. De la infància, recorda el palmó
penjat al balcó, la mercromina als genolls pelats, la mentida dels
Reis d'Orient, les angines, els consultoris de Montserrat Fortuny i Elena
Francis, els col·legis de capellans, el 600, la comunió,
la fam de Carpanta, els minyons escoltes, el festival d'Eurovisió,
les bales, els cromos, el primer cigarret, l'amenaça de la ceguesa
com a efecte secundari de la masturbació, el trencament amb la
religió i la descoberta de les noies.
El retrat generacional no s'atura aquí. Vallbona plasma també
la joventut d'uns xicots que eren adolescents quan va morir Franco i jugaven
a ser comunistes i rockers durant la Transició (que, per cert,
se la creien d'aquella manera). Rememora els primers pèls sota
el nas, el primer estiu a Menorca, la primera gran borratxera, els primers
concerts de rock, el primer porret, la primera feina i les primeres manis
per reclamar llibertat, amnistia i Estatut d'Autonomia.
Finalment, el tercer bloc del llibre està dedicat a la diguem-me
maduresa, i per tant als casoris, l'anomenada corba de la felicitat, els
fills (la parelleta, com tothom), el centre comercial, la caiguda de cabells,
el cambio de Felipe González, els divorcis, la gastronomia com
a nova religió i la trista victòria dels prejudicis sexuals
per damunt d'un pretès alliberament que, a l'hora de la veritat,
s'ha quedat en ben poca cosa.
La lectora desacomplexada encara no ha fet els quaranta, tot i que ja
pateix per quan arribi el dia i algú decideixi convidar mig món,
i part de l'estranger, a la temuda festa sorpresa. Ella, que era una nena
el 20 de novembre del 1975, comparteix moltes vivències amb els
que llavors ja exercien d'adolescents. També li van extirpar les
amígdales i també es va fer un fart de llegir els tebeos
de l'editorial Bruguera. Però no va anar a cap escola de monges,
no va fer la comunió i no tenia dret a vot quan Felipe González
va arrasar a les eleccions.
Això sí: recorda com si fos ara el dia que se li van aclarir
de cop els dubtes logístics sobre el repartiment de joguines de
cada sis de gener. "El desengany dels Reis d'Orient és una
de les mentides més doloroses de la història universal perquè
està construïda sobre la innocència infantil",
afirma l'autor d'Ara que tinc quaranta anys. No cal haver nascut als seixanta
per reviure aquell primer desengany: abans o després, tots hi hem
passat. Com diu Rafael Vallbona, una de les poques coses en què
s'ha posat d'acord la civilització occidental al llarg de tota
la seva història, és que als nens se'ls ha de fer creure
en els Reis d'Orient. Descobrir que tot plegat és un muntatge és
la primera gran patacada que ens dóna la vida. Amb el temps, en
vénen d'altres: la crisi dels quaranta, sense anar més lluny.
Article
publicat a La Vanguardia el 14/09/2002 per Rosa Maria Piñol
Memoria
de cuarentón
Siendo niños
creyeron en Dios por obligación, en la adolescencia creyeron en
la revuelta por circunstancias de la vida, en su juventud creyeron en
la democracia porque era lo mejor, y ya adultos creyeron en la modernidad
porque veían en ella el futuro." Con estas palabras sintetiza
Rafael Vallbona (Barcelona, 1960) la trayectoria ideológica de
su generación, la de los que han cruzado la barrera de los cuarenta.
La de los vivieron la muerte de Franco siendo casi niños y que
"jugaron a comunistas y rockeros en manifestaciones y conciertos
sin creer demasiado en la transición". El escritor y periodista
ha recogido los recuerdos y vivencias de esta generación en el
libro Ara que tinc quaranta anys, recién publicado por Edicions
62.
Una crónica sentimental que, pese a ser la suya, el autor no ha
querido relatar en primera persona. "He adoptado el punto de vista
de narrador testigo y no protagonista porque, aunque hablo de muchas cosas
que he vivido, el texto no es el relato de mi vida, sino el de un testigo
de mi tiempo", aclaró ayer Vallbona, que presentó el
libro "apadrinado" por Sergi Pàmies, con quien comparte
profesiones y año de nacimiento. Pàmies ve la obra como
"un catálogo de sensaciones comunes, más que un análisis
de las contradicciones generacionales"; una relación de recuerdos
"en los que muchos de nosotros podemos reconocernos".
La portada del libro incluye los símbolos de tres elementos que,
según el autor, han marcado a su generación: el comunismo,
las drogas y el dinero. Pàmies señaló que echaba
en falta un cuarto signo, el de la cruz católica, porque "la
influencia de los curas fue poderosa en gran parte de los niños
de nuestra edad". En opinión de este escritor, lo peor que
le ha ocurrido a esta generación es que "viniendo de la búsqueda
de las grandes verdades, hemos tenido que crear un nuevo gregarismo ya
no a partir de ideologías, sino de modas como el rock, las drogas
o la gastronomía, y convertir éstas en verdades absolutas".
Vallbona corroboró esta visión: "Hemos visto cómo
se hundía todo a nuestro alrededor: el muro de Berlín y
todo el entramado de partidos comunistas de la Europa occidental... Y
hemos contemplado la construcción de nuevos mitos e iconos a los
que personalmente no acabo de encontrar demasiado sentido, como el concepto
de modernidad, el nuevo diseño, o la gastronomía como mezcla
de esnobismo, nuevas fórmulas culturales y misticismo".
Memoria
colectiva
Vallbona
explicó que no ha querido "explicar batallitas" sino,
através de su propia experiencia y de vivencias de muchos de sus
amigos, "reconstruir la memoria colectiva" y, a partir de hechos
concretos, hacer algunas reflexiones, pero sin presensión de hacer
sociología. "Aunque hemos tenido que ir a menudo a contrapelo
y hemos vivido experiencias duras, como la muerte de muchos coetáneos
a causa de las drogas, debo reconocer que globalmente el balance de estos
cuarenta años tampoco es tan negativo -dijo Vallbona-. Algunos
siguen haciendo el amor y la guerra como pueden, pero muchos hemos descubierto
que, cansados de tanta diáspora sentimental, hemos ido adquiriendo
el placer de las pequeñas cosas cotidianas."
Article
publicat a El Mundo l11/09/02 per Titto Ros
Vallbona evoca a su inquieta generación en Ara que tinc quaranta
anys
Rafael Vallbona acaba de publicar Ara que tinc quaranta anys (Edicions
62), que es una «crónica sentimental» de la generación
que, como él, nació en los primeros 60, vivió la
muerte del Caudillo en su adolescencia, militó en partidos de izquierda,
presenció muchos conciertos de rock, consumió drogas y que
ahora está en la cuarentena.
Sentado en el primer bar con terraza del paseo del Born y tomando un gintónic,
Vallbona recuerda una escenificación del Don Juan Tenorio que se
celebró en el Tots Sants de 1976, en ese antiguo mercado que ahora
tiene a la vista. «Pau Riba hizo de Doña Inés y aquel
espectáculo duró tres días». Aún se
ríe, recordando lo mucho que rió entonces. En 1976, Vallbona
tenía 16 años y siempre ha sido un muchacho precoz. Cuando
tenía 8 años, su familia dejó su Gràcia natal
y se fueron a vivir a Premià. «Yo era de los que tenían
que correr para coger el último tren nocturno... ¿Conoces
la canción L'estació de França de Sopa de Cabra?
Años más tarde, hablando con Gerard Quintana, le he dicho:
'Seguro que tú y yo coincidíamos allí fumando unos
petas y cuando se nos había escapado el tren'». Vallbona
partía su vida, sus juergas y sus encuentros culturales entre el
Maresme y Barcelona, y aquí mucho se movió por el barrio
de La Ribera. «Ves, allí se encontraba la tienda de cómics
Zap 275 -señala desde la terraza del paseo del Born-.En aquella
época se creó el Rollo Enmascarado, que aglomeraba a un
grupo de dibujantes como Nazario, Pàmies... Este, creo que era
el hermano de Sergi. Hum... Ya se lo preguntaré» (Sergi Pàmies
hará la presentación del libro de Vallbona el próximo
viernes).
«Todo muy deprisa»
Como tantos otros de su generación, Vallbona militó en partidos
políticos desde muy joven. «Estuve en el PSAN y luego fui,
casi, uno de los fundadores de Iniciativa». Entre militancia y conciertos
de música -le arrestó la Guardia Civil en 1977 por enganchar
un cartel de Quico Pi de la Serra-, Vallbona también encontró
tiempo para casarse y tener una hija que hoy tiene 20 años. «Fuimos
una generación que vivimos todo muy deprisa, por las urgencias
históricas. Se murió Franco y nos creímos que todo
iba a cambiar.No pensamos nunca que viviríamos una Transición...
Creo que los de mi edad somos una 'generación perdida', es como
aquella canción que decía 'demasiado joven para morir, demasiado
viejo para el rock'n'roll'».
Si hubo un lugar emblemático en aquella época (primerizos
80) y que ahora es mítico, ése fue la discoteca Zeleste,
la de la calle Argenteria. «Aquí nos encontrábamos
todos», señala Vallbona ante una puerta cerrada de madera,
y empieza a nombrar a gente de aquella época: Sisa, Oriol Tranvía,
Jordi Sabatés, Secta Sónica (donde tocaba Gato Pérez)
y Angel Casas, entre un largo etcétera...
El paseo por La Ribera ha sido intenso y lleno de anécdotas memorables.En
Ara que tinc quaranta anys, Vallbona nunca utiliza la primera persona
del singular («he tenido que hacer un esfuerzo de contrición»),
su generación es la protagonista. Es momento para un segundo gintónic
y en la conversación relajada sale el nombre de Bruce Springsteen.
«No creo que vaya este año a su concierto. Ya no me dice
nada. ¿Sabes cuál fue el primer concierto que vi? El de
John Mayall en 1973 y lo único que me sabe mal es no haber visto
nunca a los de Led Zeppelin. Dicen que vendrán los Black Crowes
con Jimmy Page y eso no me lo perderé». Rafael Vallbona,
demasiado joven para el rock'n'roll.
Opinió de lescriptor
sobre Internet
[liter@tura.ct] ra.ca
els_meus_afers.ct
especial sant jordi, 23 dabril del 2000
Llegir premsa estrangera, atendre el correu
electrònic i connectar-me a alguna web suggerida sabent el que
busco i el que vull. I poca cosa més necessito, a hores dara,
de la xarxa. I malgrat tot no és poc el partit que, sospito, en
trec, dInternet. El simple fet de llegir a primera hora del matí
els dos o tres diaris internacionals que minteressen (Libération,
República, Clarín) sense haver desperar la tardana
distribució al quiosc, si arriben; la consulta de Vilaweb i Diari
de Barcelona, que em linken on minteressa si vull ampliar informació;
la rapidesa al transmetre documents de treball per correu electrònic;
i la possibilitat de saber les característiques tècniques
del nou Campagnolo rècord de deu velocitats o de conèixer
com sona el nou disc de Lou Reed, ¿no és treure prou profit
del nou mercat-espectacle de la realitat en estat gasós? Per a
la resta, coses a les quals exigeixo més rigor documental, intel.lectual
o líric, presumeixo
de tenir una bona biblioteca.
Article publicat al diari Avui
el 13/07/00 sobre els llibres de Rafael Vallbona, Plaça dels
àngels i Al Raval, a cura de Pau Joan Hernàndez
Com totes les ciutats, i encara més si són cruïlla
de camins i port, Barcelona és una realitat complexa, que sescapoleix
sistemàticament de simplificacions i apriorismes. I si ens fixem
en un dels barris de la ciutat que més literatura ha generat en
els últims temps, el Xino, la impotència de lapriorisme
es fa especialment manifesta. El Xino (recentment reconvertit a Xinès
i encara més recentment a Raval) és probablement a hores
dara el barri més curiós de la geografia catalana,
un barri que té tan poc a veure amb el Chicago dels anys vint que
presenten les associacions de comerciants com amb la barreja a parts iguals
de Manhattan i Telettubilàndia que ofereix la propaganda oficial.
És un barri on proliferen les pastisseries orientals, les carnisseries
halal i les botiguetes de queviures paquistaneses al costat de les botiguetes
de tota la vida, de la paradeta que ven lungüent de serp al
carrer del Carme des de fa cinquanta anys o amb les prostitutes dedat
provecta que ofereixen els seus encants aquí i allà. Un
barri on hi ha nenes que surten descola vestides amb sari i parlant
català alcostat de bars dels quals sembla que hagi de sortir en
qualsevol moment la colla den Makinavaja o algun dels informadors
habituals den Pepe Carvalho. És a aquest Raval pintoresc
i turmentat que probablement pocs barcelonins coneixen que ens vol acostar
la darrera novel·la de Rafael Vallbona, que parteix dun plantejament
argumental simple i sense voluntat doriginalitat un home que
ha de refer la seva vida des de zero després de sortir de la presó
per oferir-nos una visió panoràmica de la vida al Raval
davui. Més que largument, allò que atraparà
el lector al llibre de Vallbona serà la galeria de personatges
i la filosofia vital que traspuen les seves pàgines. Als espais
comuns dun bar i una pensió (¿podria ser duna
altra manera?) les històries i els personatges entren i surten,
sencreuen, es vinculen o signoren, i basteixen plegats, sense
saber-ho, un barri, una ciutat i un món. No ben bé Barcelona,
sinó, en tot cas, una certa Barcelona. Però lautèntica
força del relat, allò que tatrapa des de les primeres
pàgines i no et deixa abandonar la lectura, rau, per al meu gust,
en el to que aconsegueix crear i mantenir Vallbona: una actitud vital
doptimisme davant de la vida, una capacitat sorprenent per mostrar
escletxes doptimisme sense perdre de vista la duresa de la realitat.
No es tracta dangoixar el lector, sinó de mostrar-li com
són les coses. Langoixa ha de venir més de la reflexió
del lector que no del to de lautor. Tot i lambient sòrdid
en què es mouen, els personatges de Vallbona no són ni dolents
de Dickens ni víctimes innocents de Sade, sinó bàsicament
bona gent a qui la vida ha tractat malament i que corren en tot moment
el perill de passar la ratlla que separa ladmirable bondat de la
menyspreable mansuetud, i lluiten per no fer-ho. Amb el mateix tema però
acostament molt diferent, el poemari Al Raval passeja el jo poètic
per un Raval descriptiu i que serveix de teló de fons per al viatge
interior, amb tons diferents que van des dun lirisme que podríem
relacionar amb lanomenada poesia de lexperiència, a
un to proper al de la lletra de cançó. Un Raval dhotels
damors fugaços i personatges vistos ara amb els ulls del
forà barceloní potser que sendinsa en
lexploració daquesta terra incògnita. Mentre
lespeculació immobiliària obre avingudes, destrueix
patrimoni i distribueix població, hi ha una certa Barcelona que
sarrapa a les velles pedres del Raval. Una certa Barcelona que es
renova, que no vol desaparèixer i que sesforcen per descriurens,
des de dins i des de fora, els dos llibres de Vallbona. Llegeixin-los.
I, en acabat, si són barcelonins, corrin al metro i vagin a fer
un tomb pel Raval. Allà hi ha una Barcelona que potser ni sospiten,
i potser demà ja no hi seran a temps danar-hi.
Article aparegut a La
Vanguardia el 16/04/2000, a cura de Rosa Maria Piñol.
El escritor Rafael Vallbona evoca el barrio del Raval
en una novela y un poemario.
El barrio del Raval y las gentes que viven
en él son el "leit motiv" de los dos últimos libros
de Rafael Vallbona (Barcelona, 1960), aunque tratados en cada uno de ellos
en un registro distinto. Plaça dels Àngels, recién
editada por Columna, es una novela que abre una trilogía urbana
y contemporánea sobre la ciudad, mientras que Al Raval es un poemario
que le valió al autor dos galardones: la Englantina d'Or en los
últimos Jocs Florals de Barcelona y el premio Cadaqués a
Rosa Leveroni. Vallbona dice que en Plaça dels Àngels
ha intentado captar la ciudad periférica y "los anhelos, frustraciones,
suertes y dramas de los personajes anónimos, que son los que hacen
la ciudad". No es un melodrama ("eso lo dejo para la burguesía
cultivada"), ni "un espectáculo de la miserabilidad",
sino una especie de crónica "sobre la vida, sobre historias
cotidianas". La novela tiene un punto de elegiaca, ya que contiene
referencias a los cambios registrados en el barrio, pero no quiere ser
nostálgica. "Tanto la novela como el poemario son fruto de
una mezcla de experiencia vital y experiencia cultural -dice el autor-.
Pisas a menudo aquel terreno, escribes sobre él en artículos,
y vas haciéndolo tuyo. Yo no serviría para hacer ciencia
ficción, necesito escribir sobre cosas que existen."
El libro está construido en gran parte a base de diálogos,
recreados a partir de escuchar conversaciones. En la presentación
de la novela, celebrada hace unos días en pleno corazón
del Raval, el periodista Josep M. Huertas subrayó la facilidad
de Vallbona "para captar lenguajes, tanto el hablado como el escrito",
así como "su virtud de recrear escenarios, de preferencia
con bares". Leyendo la obra, añadió Huertas, "te
sientes próximo a la gente, la notas de carne y hueso".
Al Raval reúne 26 poemas que glosan "gentes, ideas,
emociones, vida, paisajes y sensaciones". Son textos urbanos y vitalistas,
sobre amores salvajes, alcohol y sexo furtivo, con evocaciones de la generación
beat. En ellos se mezclan descripciones realistas con referencias culturales,
de Lou Reed a Bertrand Russell. "Es un gran poemario, eminentemente
lírico, pero eso sí, enmascarado de urbanita", escribe
Marta Pessarrodona en el prólogo.
"Un enmascaramiento que nos conduce al arrabal que de verdad, si
somos sinceros, nos interesa, el arrabal de la mente."
Links
http://www.intercom.es/folch/poesia/vallbona.htm
Conté
un poema de l'autor.
[index]
[obres
en català][obres en castellà][obres
autors estrangers][links][articles][correu]
|