Biografia
Obra
Qui
paga mana
Max Riera, un ex-hippy que
malviu a la Plaça Reial de Barcelona, rep un encàrrec
de Pau Gispert, un antic company d'escola: escriure el guió per
a una telenovel·la que inclogui "marro, sexe, droga, persecucions
i morts". A partir d'aquest moment, entrarà en contacte
amb ambients barcelonins diversos, , en els quals coneixerà personatges
ben significatius. Tot plegat el portarà a descobrir que darrera
d'aquest encàrrec hi ha un negoci d'especulació immobiliària
per a convertir el barri de ciutat vella en un barri de moda.
Zanzíbar pot
esperar
Zanzíbar
pot esperar
. Max Riera, l'últim hippy de la plaça Reial, somia amb
les platges de palmeres i sorra blanca de Zanzíbar. Els seus
amics el coneixen i li aguanten la llauna. Al costat del seu amic Roc,
periodista "progre" reciclat per la modernitat postolímpica,
Riera es veu barrejat en una trama policíaca i humorística
que posa a prova la resistència de les seves conviccions i l‘enfronta
amb les transformacions vertiginoses de la Barcelona dels últims
anys.
Documentació
Article
publicat al diari “Avui” el 12/09/02 per Manuel Guerrero
Literatura
i democràcia
Parlar de
literatura i democràcia és parlar, fonamentalment, de normalitat.
Si ens fixem en cultures d'una forta tradició com ara la francesa,
l'alemanya, la britànica o la italiana, hi podem trobar, sense
que a ningú li pugin els colors, gèneres i estils tan diversos
que arriben a acontentar al més llec en la pràctica de la
lectura. La seva salut -la seva normalitat- és, hi estaran d'acord,
boníssima.
A casa nostra no és pas fàcil trobar autors que hagin aconseguit
un estil propi, voluntàriament popular, i que hagin arribat a acontentar
a un ampli públic i, mal està dir-ho, només a una
part de la crítica. Aquí, quan algú estira aquest
fil, se'l titlla d'escriptor sense ofici. A mi em semblen posicions una
mica acomplexades, i prefereixo saber-me dins d'una cultura que és
capaç de generar tot tipus de productes per a tot tipus de púbic,
i així pensar que som -també com els francesos, els alemanys,
els anglesos i els italians- un país amb una cultura normal.
Xavier Moret (Barcelona, 1952) ocupa un lloc destacadíssim en el
conreu de la literatura popular que pretén d'arribar, d'una forma
directa, a aquells lectors a la recerca d'una història que s'entén,
sense al·legories, paràboles ni hermetismes. Amb referències
constants a la cultura pop -el rock per damunt de tot-, Moret pensa uns
còmics que després traspassa a models narratius. I la fórmula
funciona.
El protagonista de Zanzíbar pot esperar és Max Riera,
un dibuixant d'historietes a l'atur que es resisteix a renunciar als costums
hippies de la seva llunyana joventut. De cop i volta, es troba sense voler
fent de detectiu per resoldre un misteri cada cop més embolicat:
el seu cunyat -a qui odia-, ha desaparegut, i les primeres pistes el porten
a un casal okupa i a una possible, per bé que improbable, fugida
a Zanzíbar, el seu paradís personal. Ajudat pel Roc, un
periodista progre reciclat a la modernor de la Barcelona postolímpica,
en Max anirà descobrint una trama complexa i perillosa en el que
a primera vista només semblava una fugida per qüestions de
faldilles. Mentrestant, però, en Max té un altre front obert
en la seva vida quotidiana, ja que la cunyada se li ha instal·lat
a casa i el seu estil de vida bohemi corre el perill de sucumbir a les
exigències dels nous temps.
Amb Zanzíbar pot esperar Xavier Moret recupera el singular
investigador Max Riera, que va presentar a la seva anterior novel·la,
Qui paga mana (Empúries, 1997). Combinant la intriga pròpia
del gènere detectivesc amb un humor desenfadat que neix de la desubicació
del protagonista en la societat actual, aquesta novel·la és
el retrat viu d'una ciutat -Barcelona- i les contradiccions personals
i col·lectives de la seva variada fauna. Dins d'aquest retrat destaquen,
per damunt de tot, els enfrontaments socials entre els hereus dels seixantes.
D'una banda, els okupes, fills dels hippies que van viatjar a Formentera;
i de l'altra, els skins, hereus de la intransigència d'un feixisme
que es resisteix a desaparèixer.
La novel·la insisteix en un ambient molt determinat: "Sonava
una cançó de l'Albert Pla que parlava d'una parella que
es posava a follar en un bar i que demanava al cambrer que els casés.
Rotllo alternatiu". (La cursiva és meva.)
En les 264 pàgines de la novel·la en Max Riera s'encén
més petards que en una nit de Sant Joan i, embriagat per la música,
sense oblidar l'humor, s'emmiralla en una plaça Reial convertida
aquí, gairebé, en mite. Al cap i a la fi, una literatura
que, dins del seu gènere, funciona. Sobradament.
Article
publicata a “La Vanguardia” el 03/05/2002 per Julià Guillamon
Porros, okupas y figuras de Lladró
Zanzíbar
pot esperar podría ser una comedia como Els joves o
Absolutament fabuloses, las dos series de culto de la BBC. Como
la primera, pone en juego a un grupo de personajes de distintas tribus
urbanas (un hippy que vive en la plaza Reial, un periodista progre, un
abogado metido en negocios raros, su esposa coleccionista de figuras de
Lladró, un skin de Sant Cosme, una okupa de Gràcia). Como
la segunda, la novela busca la confrontación entre dos formas de
vida: la Barcelona "del rollo", parapetada en lo que queda de
la contracultura -poco- y la ciudad posmoderna, la que sale en las guías,
sometida a un intenso bombardeo catódico. Podría ser una
comedia con un humor incisivo, iconoclasta. Podría, pero no lo
es. Porque el periodista y escritor Xavier Moret es un hombre tranquilo.
Y cuando sus protegidos están a punto de meterse en una situación
comprometida, se muestra indulgente y saca a relucir su lado bueno. La
pareja que vive en la Diagonal rodeada de Lladrós (dos pipiolos
que bailan un vals, un Sherlock Holmes amanerado, un oficinista feliz
abrazado a su máquina de escribir) carga con todo, mientras que
Max Riera, "detectiu alternatiu", escapa a las burlas, seduce
a la niña okupa y cumple su sueño de viajar a Zanzíbar,
aunque sea sólo por unas horas. Un tipo legal En Absolutament
fabuloses, Eddy y su amiga Patsy justifican en las consignas liberadoras
de los sesenta los excesos y los caprichos de un consumismo delirante.
Con Max Riera pasa todo lo contrario. El clima de la plaza Reial lo ha
preservado, es un tipo un poco tarambana, pero legal. El lector le ha
sorprendido un par de veces en flagrante contradicción (sueña
en paraísos oceánicos pero después de dos días
en el Empordà casi se amorra a los tubos de escape). Da lo mismo.
Riera es el "alter ego" ideal de la generación que viajó
a Formentera, se tiñó las retinas con los naranjas y azules
de los ácidos y se dejó los codos en la barra del bar La
Palma y del viejo Zeleste. ¿Existe un nexo entre la contracultura
de los setenta y la ocupación de casas? Sí. ¿Existe
una relación directa entre la especulación inmobiliaria
y los violentos que atacan a los jóvenes okupas? También.
Moret se ha documentado en las hemerotecas para construir una trama oscura
que empieza con el incendio de Kan Gamba y acaba en los juzgados, con
el Charly entre rejas y los abogados de Masdeu i Associats escurriendo
el bulto. Junto a esta trama documentada y verosímil, coloca otros
episodios que responden al tópico literario o cinematográfico:
policías chulescos o expectantes, una paliza a media noche en un
callejón, un coche despeñado en las costas del Garraf. Moret
es un as de las novelas de pequeña cilindrada. Obras de entretenimiento,
guasonas, escritas con estilo periodístico, con elementos de crítica
social moderada (esta vez, en un estreno en el Tívoli, asoman el
alcalde y Jordi Pujol), con notas de costumbrismo urbano propias de la
generación que pasa de los cuarenta (los progres sin hijos que
a última hora deciden adoptar a una chinita, la hija de papás
pijos que se tiñe el pelo de verde y se pone medias de malla).
En su línea y en su género, Zanzíbar pot esperar
resulta una grata lectura.
Article
publicat al diari “Avui” el 20/04/02
Xavier Moret inventa un altre cas per al seu detectiu alternatiu
Després
de l'exitosa aventura de Qui paga, mana, el detectiu més
hippy de Barcelona, Max Riera, s'ha d'afrontar a un altre cas amb la poca
esma que el caracteritza. En aquesta ocasió, haurà de descabdellar
una història amb okupes desallotjats, skins amb mala gaita, advocats
corruptes i fràgils figuretes de Lladró.
Han passat cinc anys des de la darrera aventura de Max Riera, però
ell continua com sempre: "El personatge no ha canviat gaire. Segueix
amb un porret observant la plaça Reial des del balcó i amb
l'esperança que no li compliquin la vida. És un nostàlgic
dels setanta que no acaba d'entendre la Barcelona postolímpica.
Ara, però, somnia més que mai en el paradís de palmeres
i platges". I també es mou més. Moret el fa sortir
del seu reialme i el porta pels barris rics de la ciutat i per Gràcia.
Fins i tot, el trasllada a l'Empordà, però el seu medi natural
continua sent la plaça Reial: "M'agrada jugar amb la novel·la
negra i m'interessa la d'espais urbans, no tant la del tipus Agatha Christie,
amb reunió d'amics al camp anglès, sinó la de Hammet
i Chandler, que combinen la intriga policial amb el reportatge social.
La plaça Reial em va bé perquè és un lloc
tancat. La de Catalunya està governada pels Grans Magatzems, la
de Sant Jaume té els edificis oficials i la Reial té al
seu favor que no l'aclapara cap església ni administració.
Nazario [que il·lustra la portada del llibre] diu que és
la sala d'estar de Barcelona".
Després d'aquesta aventura amb el rerefons d'un desallotjament
a Gràcia, Max Riera encara té corda per enfrontar-se a l'especulació
immobiliària. Ho farà a L'estratègia del calçot,
i Moret ja avança que un dels escenaris de la novel·la serà
la Floresta, paradís hippy per excel·lència, per
ara.
Article
publicat a “La Vanguardia” el 25/03/2002 per Rosa Maria Piñol
Hace cinco años, Xavier Moret (Barcelona, 1952) daba a luz un nuevo
personaje literario, Max Riera, ex hippy nostálgico residente en
la plaza Reial de Barcelona que se veía convertido en detective
atípico. Era el protagonista de Qui paga, mana (Empúries).
Ahora el escritor y periodista ha recuperado a su personaje en una segunda
aventura, Zanzíbar pot esperar (Columna), y todo indica
que la serie va a tener continuidad.
Moret, que entre una y otra novelas ha publicado tres libros de viajes,
dice que corría el peligro de ser etiquetado como escritor de ese
género, y por eso ha vuelto a la novela. Al igual que en Qui
paga, mana, se ha divertido escribiendo Zanzíbar...
y ciñéndose, con un registro paródico y desenfadado,
a los esquemas del género detectivesco. "Juego con la novela
negra, no me la tomo del todo en serio", aclara.
Max Riera es un dibujante de cómics en paro y en esta ocasión
se ve envuelto en una peligrosa trama al investigar el paradero de un
insoportable y próspero cuñado suyo con el que el ex hippy
tiene pocos puntos en común. "Mi protagonista es un tipo pasota
y desengañado anclado aún en la ideología hippy.
El contrapunto es su amigo Roc, periodista progre reciclado a los tics
de la modernidad. Él le empuja a actuar y con él fantasea
con viajar a la isla de Zanzíbar, cuyas playas tienen mitificadas."
Consciente de que "la novela negra es un género muy ligado
a las metrópolis", Moret dibuja la Barcelona actual y, en
especial, la zona de la plaza Reial, recreando incluso un edificio de
okupas.
Links
[index]
[obres
en català][obres en castellà][obres
autors estrangers][links][articles][correu]
|