CONDICIONAMENT
DE L'AIRE COMPRIMIT
|
|
Per
Jordi Jordan i Gerard Talavera |
Hem
de tenir en comte que l''aire produït contindrà
impureses que poden causar efectes negatius al circuit pneumàtic
que alimenta.
Generalment
junt amb l'aire hi hauran petites particules d'aigua, oli
( cremat o no) i pols.
L'aire
humit pot causar oxidació i un desgast de l'equip
pneumàtic, ja que aquest s'endú l'oli. Si
les partícules de pols entren en un circuit es concentren
a les juntes i causen pèrdues d'aire o dificulten
el moviment dels elements.
|
Bé
ja tenim el dipòsit d'aire comprimit plé. Tot
seguit haurem de condicionar-lo. |
|
Com
eliminar les impureses? |
Eliminació
de l'aigua i la pols a l'aire d'entrada. |
|
A
l'entrada del compressor hi ha un filtre que extreu les partícules
grans de l'aire. Es recomana col·locar el compressor
en llocs secs on no toca el sol, això ja redueix bastant
el tant per cent d'humitat.
Degut
a la compressió, l'aire s'escalfa, caldrà doncs
situar a la sortida del compressor un refrigerador per tal
de disminuir la temperatura. Així que les partícules
d'aigua o oli arrosegades per l'aire es condensaran. Llavors
mitjançant un separador de condensats podrem extreure-les.
Normalment
es situen diferents punts de purga en els diferents trams
del circuit per tal d'extreure l'aigua condensada. |
 |
Preparació
de l'aire comprimit a la Sortida |
|
Per
tal de millorar les condicions de l'aire comprimit es torna
a tractar abans de que entri als elements pneumàtics.
Caldà doncs tornar a filtrar, regular la pressió
i lubrificar. Els elements utilitzats són, el filtre,
el lubrificant i el regulador de pressió. |
|
 |
 |
 |
Filtre |
Regulador
de pressió |
Lubrificant |
L'emprarem
per tal d'eliminar les impureses sòlides de l'aire
com la pols, òxid, llimadures... Els filtres
estan fets per obtenir les més mínimes
pèrdues de carrega i aconseguir unes condicions
d'aire òptimes. Alguns també inclouen
elements per assecar l'aire. |
En
una instal·lació pneumàtica s'ha
de garantir una pressió igual en tot moment,
ja que sinó variaria la velocitat dels pistons
o la seva força, el que faria variar la seqüència
o produiria desperfectes a les peces. Si es treballa
sempre a la mateixa pressió el rendiment augmenta
i disminueix el desgast dels elements. |
Tots
els elements pneumàtics com ara els cilindres
tenen peces que llisquen entre elles, així i
per tal d'evitar un desgast elevat degut a la fricció
cal libricar-les. Ho farem a traves de l'aire amb oli.
També aconseguirem evitar l'oxidació.
El lubrificant actua per l'efecte Ventruri, en passar
l'aire fa disminuir la pressió i absorbeix l'oli. |
|
 |
Vàlvula
limitadora de pressió |
La
força de la molla evita que l'aire a pressió
aixequi la membrana. Si la pressió augmentés
s'aixecaria la membrana, la vàlvula s'obriria
i l'aire s'escaparia a l'exterior. Quan la pressió
baixa per davall del valor consignat, la molla tanca
la membrana i l'aire ja no surt a l'exterior. |
|
En
petites intal·lacions, aquests elements (el filtre,
el regulador de pressió i el lubrificant) es solem
trobar agrupats en el que es denomina UNITAT FRL. Incorporaran
un manòmetre per tal de regular adequadament la pressió
de treball desitjada. Aquesta unitat garantira que l'aire
entregat a la instal·lació és net i sec,
a la pressió adequada i que conte unes fines partícules
d'oli lubricant. |
 |