ACTUADORS
PNEUMÀTICS |
|
Per
Jordi Jordan i Gerard Talavera |
Els
actuadors es classifiquen segons la manera en que treballen.
-
Cilindres:
realitzen moviments rectilinis.
-
Motors:
realitzen
moviments de gir, ja sigui complerts o només angulars.
|
En un circuit pneumàtic els receptors s'anomenen actuadors
i la seva funció és la de transformar l'energia
pneumàtica en mecànica. |
Cilindres |
|
Un
cilindre pneumàtic esta format per un tub circular
tancat pels seus extrems mitjançant dos tapes, entre
les quals llisca un èmbol que separa els dos extrems.
A l'èmbol hi va unit una tija que surt per un dels
costats (o per cap o tots dos). La pressió exercida
sobre l'èmbol fa que la tija surti a una velocitat
i actuï amb una força predeteminada. Segons a
quin costat s'aplica la pressió de l'aire, la tija
retrocedirà o avançarà. |
La
seva funció és la de transformar l'energia pneumàtica
amb treball mecànic rectilini, consta de cursa d'avanç
i de cursa de retrocés. |
Els
criteris adoptats pels fabricants estaran d'acord amb la legislació
dels països on s'hauran de comercialitzar els seus productes. |
Criteris
de fabricació |
Força
del cilindre |
|
Segons
el principi de Pascal "Tota força pressió
exercida sobre un fluid es transmet totalment en totes les
direccions" |
 |
Als
cilindres de simple efecte s'ha de reduir la força
de la molla i als cilindres de doble efecte s'ha de restar
l'àrea ocupada per la tija. |
Per
tant es pot obtenir també el treball. |
Velocitat
de l'èmbol |
|
Quan es treballi a grans velocitats s'empraran amortidors
per reduir-la al final de la cursa de la tija. Dificilment
obtindrem un desplaçament uniforme, ja que l'aire és
un fluid compressible. |
La
velocitat sol oscil·lar entre 0,1 i 1,5 m/s. |
Cursa
del cilindre |
|
Depenent
de la longitud a recorrer, dels esforços a suportar
(efectes de flexió) es determinarà el diàmetre
de la tija. El material a emprar dependrà de la disponibilitat
de materials comercials. |
Entendrem
com a cursa, la distancia que haurà de recorrer la
tilla del cilindre. |
 |
Depenent
de la forma amb que realitzà el retrocés tindrem
cilindres de: |
|
simple
efecte |
Depenent del costat on actua l'aire sobre l'èmbol,
el cilindre realitzarà un esforç de tracció
o de compressió. El
retorn del cilindre és per molla però també
es pot realiztar amb el seu propi pes en el cas de que el
cilindre estigui muntat verticalment o amb el pes d'alguna
carrega que suporta. |
Realitzen
el treball en una sola direcció, ja que el retorn el
realitzen gràcies a la força d'una molla o bé
a una força exterior. |
 |
Les
curses no solen superar els 100 mm, són de diàmetre
petit i tenen l'avantatge que consumeixen la meitat d'aire.
Generalment només s'utilitzen com elements auxiliars. |
|
doble
efecte. |
Els
cilindres de doble efecte tenen moltes més aplicacions.
La constitució és semblant a la del de simple
efecte, però incorpora una entrada d'aire als dos costats.
Quan entra l'aire per un extrem, per l'altre surt i per realitzar
el retrocés entrarà pel costat contrari. En
el retrocés la força és més petita
ja que s'ha de restar el diàmetre de la tija a l'èmbol.
Per
tal d'evitar el seu desgast degut als cops de l'èmbol
a l'arribar al final de cursa és munten amortidors
els quals actuaran els darrers mil·límetres..
Aquests podran ser pneumàtics, molles o elèctrics
muntats interna o externament .

|
Realitzen
el moviment de sortida i d'entrada gràcies a la força
de l'aire i per tant treballaran en tots dos sentits. |
Els
principals avantatges dels actuadors de doble efecte respecte
dels de simple efecte són:
-
Possibilita
la realització de treball en els dos sentits.
-
No es perd força al comprimir la molla.
-
Aprofita tota la longitud del cilindre com a cursa.
L'inconvenient
és que consumeixen el doble d'aire comprimit. |

Simulació |
|
especials |
Podriem
dir que existeix un cilindre per aplicació desitjada.
Realment existeix una gran varietat de variants constructives,
així com de complements a instal·lar que els
dotaran de multiples possibilitats.. |
Les
variats constructives més importants són: |
Quan
la carrega vagi unida a la tija i sigui necessari mantenir
l'orientació muntarem cilindres amb guies antigir. |
 |
Quan
es talli el subministrament d'aire en un cilindre per tal
d'evitar que caigui sobtadament inclourem una vàlvula
de parada que frenarà la tija. |
 |
 |
En
llocs amb espai reduit, on no es pot realitzar maniobra farem
servir Cilindres sense tija. (Cilindres TWIN). Un carro es
desplaçarà per la camisa del cilindre transversalment.
|
 |
Quan
necessitem actuar en tots dos sentis farem servir cilindres
de Doble tija. A més a més són més
rígids. |
 |
Quan
necessitem major força de la que ens pot donar un sol
cilindre farem servir un Cilindre tàndem. Aquest està
format per dos cilindres units de tal manera que un actua
sobre l'altre. Es pot aconseguir una posició intermèdia. |
 |
Els
Cilindres d'impacte, estan construïts per colpejar materials.
Per tant es tracta de cilindres més reforçats
i de majors dimensions. A l'entrada hi ha un petit dipòsit
encarregat d'acumular aire per deixar-lo anar de cop i aconseguir
un acceleració més elevada. |

|

Cilindres
Elàstics
Cilindres
Compactes |
Motors |
|
Les
seves principals característiques són:
-
Són
lleugers i compactes.
-
L'arrancada i la parada són molt ràpides.
- Ppoden
treballar a una velocitat i força
fàcilment variables.
-
Poca inèrcia.
|
La
seva funció és la de transformar l'energia
pneumàtica amb energia mecànica de rotació.
Els
dos tipus que existeixen són els motors de paletes
i el de pistons.
|
|
motors
de paletes. |
 |
El
parell de gir es desenvolupa quan l'aire a pressió
actua sobre les paletes i fa girar el motor. Finalment l'aire
es expulsat a l'atmosfera.
Els motors de paletes s'emprem com a element motriu de màquines
eines pneumàtiques com els trepants, moles, ... |
|
motors
de pistons. |
Podem
trobar de parell axial o radial. El seu comportament es similar
al dels pistons, amb un parell elevat i una arrancada molt
ràpida i velocitat inferior a la dels motors de paletes..
Són molt emprats en
màquines de gran potència. |
 |
|
|