Procés
Tecnològic |
|
Davant
d'un repte tecnològic, se’ns obren diverses possibilitats
a l’hora de resoldre’l... Una d’elles (didàcticament
la més estesa), és el procés
tecnològic. Aquest fonamentalment el
que fa és dividir el procés en les tasques necessàries
per portar-lo a bon terme. Generalment dividirem un procés
tecnològic en els següents passos: |
|
Plantejament
del problema |
Primer. |
Així doncs, el punt de partida no
pot estar altre que la necessitat a solucionar.
La
majoria de cops el que ens caldrà ens plantejar-nos
el que volem en forma de pregunta?
Què
volem aconseguir ? Per què? Com?
En
cal il·luminar adequadament la meva habitació.
Enllumenat general, localitzat en la zona d'estudi... El que
trobo al mercat o és massa car o no acaba d'agradar-me.
Per què no emprar l'après a la Tecnologia a
l'ESO i començar un PROCÈS TECNOLÒGIC?....
|
Una
de les definicions de la tecnologia, ( hi ha varies ) pot
ser la més bonica, la defineix com tot allò
que cobreix necessitats humanes. |
Recerca
de solucions mitjançant l’observació i l’anàlisi
de l’entorn |
Segon: |
L'observació
de l'entorn és fonamental. Grans Enginyers,
Arquitectes,...van revolucionar els aspectes tecnològics
de les seves feines simplement observant la natura. Només
ens caldria pesar en Gaudi...
Continuem
amb les preguntes? Quina és una de les
estructures que millor a dissenyat la natura? Hom pensaria
en els grans arbres. Sí són
grans estructures, però us heu parat a pensar en una
tija de blat? Com està constituïda?
Quin pes suporta? Aquesta sí
que és una gran estructura
Avui
en dia fugir de la nova mediateca global, és a dir,
internet, seria si més no... bé més val
deixar-ho. Navegueu per internet a la cerca de propostes,
idees,... Mai es sap, i tot és possible...
|
L'anàlisi
d'objectes construïts amb anterioritat, el que existeix
al mercat, ... (tot el que ens envolta quotidianament ) és
vàlid per tal d’obtenir alguna idea. |
Disseny
del nostre model |
Tercer: |
És
l'hora de dibuixar. Un llapis i un paper, l'ordinador...
Tot és vàlid: fotografies, dibuixos, plànols,
etc.
El
vostre professor us concretarà el que heu de fer.
Generalment: esbossos i plànols
en escala del vostre projecte.
|
Amb
els vostres coneixements i les idees obtingudes de l’observació
i l’anàlisi d’altres models, amb qualsevol
altre idea, començareu a dissenyar el vostre projecte.
|
Planifiquem-nos |
Quart: |
-
Quins
materials fareu servir?
-
On
els trobarem? (Recordeu! Hem de reciclar. No més
així disminuirem la despesa de recursos mal baratats).
-
Que
fem?
-
Qui
ho fa?
-
Quina
funció atorgarem a cada membre de l’equip?
-
Per
on començarem?
- ...
|
Abans
de començar a treballar (tant si ho feu sols
com si ho feu en grup) caldrà que us planifiqueu. |
Construïm
l’objecte.
|
Cinquè: |
-
Quins
operadors fareu servir?
-
Quines
eines?
-
Són
les adequades als materials escollits?
-
Ens
calen algunes especials?
- ...
|
Ha
arribat l’hora. Comencem a treballar. Però.... |
Comprovarem
resultats.
|
Sisè: |
- Funciona
correctament?
- Compleix
les condicions previstes?
- ...
|
Ja
esta construït, però... |
Cal
redissenyar?
|
Setè: |
-
Quins
problemes o pegues planteja el nostre model?
-
Podem
solucionar-los amb una reconstrucció?
-
Funcionarà
correctament si ho fem així?
- ...
-
Sí
no ...., us heu equivocat i haureu de tornar al tercer
pas.
|
El
més normal és que el procés es desenvolupi
tal i com esperàvem, i aquest punt ens el
podrem saltar. Però podríem haver tingut
problemes no? |
Presentació
del treball a la resta de la classe.
|
Vuitè: |
Anem
doncs a esmenar-ho. Si no és cert millor,...
Anem a complementar la vostra formació
i permetre el lluïment davant la resta de la
classe. Es important sentir-se orgullosos
del que feu, no?
-
Presentareu
el vostre treball totalment acabat.
-
Explicareu
el seu funcionament.
-
Exposareu
els problemes tècnics que heu sofert i com els
heu solucionat.
-
I
finalment obrireu un debat sobre les necessitats que heu
cobert amb el vostre treball.
|
Esteu
a Quart d’ESO i un dels punts generalment menys
treballats en la vostra formació, sol estar el parlar
– presentar treballs en públic. |
|
|