Marx: denúncia d'un
ordre econòmic alienant
1. El filòsof i el seu temps
2. Marxisme, confluència de camins
3. El marxisme és un materialisme
4. La denúncia: alienació humana
5. Socialisme i comunisme
6. Després de Marx
1. El filòsof i el seu
temps
Karl Marx va néixer el
1818 a Trèveris (Renània, una regió de Prússia), tres anys després del
Congrés de Viena, aquella trobada en la qual les monarquies europees que
havien derrotat a Napoleó van restaurar les antigues fronteres i van
intentar restaurar els vells valors anteriors a la Revolució Francesa.
El segle de Marx, malgrat aquests esforços conservadors, serà un segle
de noves revolucions. El mateix any en el que Marx publicà el seu
revolucionari Manifest del Partit Comunista serà l'any de la Revolució
del 48, una revolució democràtica que s'estengué per bona part d'Europa;
Marx, per la seva implicació, hagué d'abandonar el continent instal•lant-se
a Londres, on hi visqué fins a la seva mort, el 1883.
El seu segle, a més de ser el de les revolucions liberals contra els
intents de restauració, és el segle de la Revolució Industrial, la
transformació social ja iniciada el segle XVIII que comportà la
consolidació del capitalisme. En diferents escrits, especialment en la
grandiosa síntesi, El capital, Marx desenvoluparà la més completa
denúncia a un sistema econòmic que justifica l'enriquiment d'uns pocs en
base a l'empobriment i explotació de molts.
Des de la primera manifestació de les seves inquietuds intel•lectuals i
revolucionàries, Marx veié obstaculitzades totes les seves aspiracions
professionals. Ell i la seva família conegueren la pobresa més amarga.
Gràcies a la constant ajuda del seu amic i col•laborador, Friedrich
Engels (1820-1895), fill d'un industrial alemany, pogué fer front a les
necessitats més bàsiques de la seva família i reduir les seves
penalitats. Engels, que compartia molts moments d'oci amb la família de
Marx, comenta que en la casa del seu amic hi havia alegria i que ell
mateix hi passava hores escoltant els llargs contes que Marx, el Moro,
explicava als seus fills.
2. Marxisme, confluència de camins
El marxisme no és obra
exclusiva de Marx. Cal recordar la fonamental col•laboració del seu amic
Engels; fou Engels qui l'introduí en l'estudi de l'estructura del
capitalisme. Cal recordar, en segon lloc, que Marx parteix dels
moviments intel•lectuals i socials del moment. El marxisme representa
una confluència de camins.
a) L'esquerra hegeliana
Quan Marx ingressà a la
Universitat de Berlín, feia tres anys que Hegel havia mort; ara bé, el
seu pensament, en tendències o interpretacions oposades, seguia
imperant. Marx, com la major part de joves, se sentí atret per
l'esquerra hegeliana, la tendència que tenia en Ludwig Feuerbach
(1804-1972) un dels més destacats representants. Feuerbach, un rierol de
foc com significa el seu nom, esdevindrà l'esglaó entre Hegel i Marx en
dos aspectes: iniciant el gir materialista a l'idealisme de Hegel i
aplicant el concepte d'alienació en l'àmbit religiós.
b) El socialisme utòpic
A mitjans segle XIX, i
en oposició a les idees conservadores de la Restauració, aparegueren en
l'Europa industrial, diferents pensadors sensibilitzats envers la
situació econòmica i social d'injustícia, desigualtat i opressió. Les
seves reivindicacions de reforma social captaren l'atenció de Marx,
però, pel seu caràcter poc científic i massa voluntarista, les criticà
amb l'etiqueta de socialisme utòpic: uns intents ingenus de reforma
social. Així, la societat modèlica d'industrials, sense el nobles
privilegiats, que dissenyà Saint-Simon (1760-1825), els falanteris o
associacions agràrio-industrials de Charles Fourier (1772-1837), o les
colònies industrials on les màquines estaven subordinades a l'home del
gal•lès Robert Owen (1771-1858).
c) L'anarquisme
L'anarquisme era un
moviment que reivindicava una reforma radical de la societat. El terme,
del grec an i arqué (principi) significa manca de poder, de llei,
d'autoritat. L'única manera de reformar la societat, deien els
anarquistes, consisteix en rebutjar qualsevol forma de poder, ja que
aquest és sempre font de corrupció. Pierre-Joseph Proudhon (1809-1865) i
Mikhaïl Bakunin (1814-1976), dos dels anarquistes més coneguts, estaven
convençuts que el poder, independentment de qui l'exerceixi, genera
opressió i injustícia. La destrucció de l'Estat es vista com la condició
indispensable per l'establiment de la llibertat i la igualtat. Si bé
l'anarquisme i el marxisme coincidien en la necessitat de transformar la
societat, el debat sobre els mitjans adequats els separà i enfrontà.
d) El liberalisme econòmic
Una sèrie de pensadors
anglesos, com Adam Smith (1723-1790) i David Ricardo (1772-1823), es van
proposar legitimar el liberalisme econòmic del capitalisme. Defensaven
que les lleis de l'economia capitalista eren lleis eternes, inamovibles
i naturals que calia assumir i respectar. L'Estat havia de deixar fer;
la llei de l'oferta i la demanda, per exemple, era natural, inevitable i
necessària. Els individus, cercant el seu propi interès, realitzaran,
com si una mà invisible els encaminés, allò més beneficiós per a la col•lectivitat.
Marx qüestionarà i rebutjarà aquests plantejaments.
3. El Marxisme és un
materialisme
Marx assumeix de Hegel
que la realitat no és estàtica, sinó dinàmica i canviant, que la
realitat es troba en procés de superació constant i que són les
contradiccions o oposicions el motor del canvi o transformació. Però, a
diferència de Hegel, que amb el seu idealisme concebia aquesta superació
com un procés guiat per una racionalitat, una idea o consciència (un
Déu), Marx, amb el seu materialisme, el veu guiat i determinat per les
condicions concretes materials i econòmiques.
L'idealisme hegelià establia que les idees governen els esdeveniments
del món. El materialisme marxià defensa que les condicions materials i
econòmiques determinen les nostres idees. Les idees no són entitats
autònomes, essències o veritats que descobrim, són ideologia o
'pensament deformat'. Les meves idees i la meva consciència són un
resultat o una conseqüència del propi procés vital. Així, Marx concep la
mateixa filosofia de Hegel com a resultat de la realitat alemanya del
moment. Les condicions d'ordre econòmic, fonamentals i determinants,
constitueixen l'infraestructura d'una societat; les ideologies,
institucions, religió, normes, moral, etc., que en depenen,
constitueixen la superestructura. «No és la consciència
(superestructura) la que determina la vida (infraestructura), sinó la
vida la que determina la consciència».
Engels:
«Marx descobrí el simple
fet (fins aleshores amagat sota recobriments ideològics) de que els
éssers humans han de tenir aliment, beguda, roba i allotjament abans de
poder-se interessar per la política, la ciència, l'art, la religió i
coses així»
També de Hegel pren Marx
els tres moments del procés de superació o dialèctic. Un procés fet
d'oposicions o contradiccions que es reconcilien: una afirmació (una
tesi o una situació inicial), una negació (antítesi o la negació,
alienació, de la situació inicial) i una negació de la negació (una
síntesi o una reconciliació dels oposats). Ara bé, Marx rebutja l'ús
abstracte i allunyat de la vida quotidiana del mètode dialèctic. Per a
ell, les contradiccions són concretes i materials: el capitalisme
industrial -afirmació- engendra la seva negació concreta en el
proletariat, la classe dels que no tenen, la classe negada, i aquesta
contradicció es superarà en una societat sense classes, la negació de la
negació. És més, tota la història de la humanitat està plena de
contradiccions concretes.
Marx introduí l'expressió materialisme històric per a referir-se al seu
mètode científic d'anàlisi de la realitat històrica, un mètode que
aspira a descobrir causes materials i estableix el caràcter dialèctic de
la història. Insistia en la necessitat de realitzar una «anatomia de la
societat» ben científica; sovint repetia que per a comprendre els
fenòmens socials cal «penetració científica i una mica d'amor als
homes».
L'expressió materialisme
dialèctic, no és de Marx, sinó que fou introduïda per Engels; l'encunyà
recollint la concepció dialèctica implícita en el materialisme històric
però estenent-la o aplicant-la a tots els àmbits de la realitat, fins i
tot a la natura.
«La història de totes les societats que han existit fins els nostres
dies
és la història de les lluites de classes.
Homes lliures i esclaus, patricis i plebeus, senyors i serfs, mestres i
oficials, en una paraula: opressors i oprimits s'han enfrontat sempre,
han mantingut una lluita constant, oculta a vegades, i altres franca i
oberta; lluita que ha acabat sempre amb la transformació revolucionària
de tota la societat o amb l'enfonsament de les classes bel•ligerants».
Marx i Engels
Manifest del Partit Comunista
4. La denúncia: alienació
humana
La teoria i la pràctica
de Marx sorgeix, bàsicament, d'un impuls ètic, d'una crítica moral a
l'estat de coses del seu moment històric; però no vol ésser un moralista
sinó un científic. El seu anhel no és comprendre o interpretar el món,
el seu anhel és transformar-lo. Transformar el món vol dir fer-lo més
humà, vol dir crear un món en el qual l'home pugui arribar a ser ell
mateix un cop superades les alienacions que el mutilen; per tot això el
seu pensament és un humanisme.
Són moltes les
alienacions en què es troba l'home de carn i ossos dels seu temps, però
totes elles són alienacions secundàries i recolzades en una alienació
bàsica: l'alienació econòmica. Així, l'impuls ètic el condueix a la
denúncia de l'economia. Però, què vol dir 'alienació'?
El concepte d'alienació fou utilitzat per primera vegada per Hegel per a
referir-se a la negació o alteració (esdevenir altre) d'una realitat
inicial: la idea esdevenia cosa. En Feuerbach, l'alienació consistia en
la deshumanització o negació de l'ésser humà tot creant un ésser
sobrehumà, Déu. En Marx, apropant-se a la situació de l'obrer concret,
l'alienació és la situació d'explotació constant, en el treball, de
l'home per part de l'home.
L'alienació econòmica
consisteix en el fet que els humans, en la realització del seu treball,
es deshumanitzen, es desposseeixen de si mateix, es transformen en cosa.
En la societat capitalista, el treballador sofreix una doble alienació.
Allò que crea no només no li pertany sinó que, al convertir-se en
capital, esdevé instrument d'explotació; l'obrer fabrica el mitjà de la
seva explotació. Per altra banda, l'acte mateix de treballar, amb les
seves condicions infrahumanes, és un acte alienant, no desenvolupa les
seves capacitats intel•lectuals i espirituals sinó que esdevé una peça
més, ben substituïble, de l'engranatge productiu.
«En l'artesania i la manufactura, el treballador empra una eina; a la
fàbrica, la màquina utilitza l'obrer. En el primer cas, els moviments
dels instruments de treball provenen d'ell; en el segon, ha de seguir el
moviment de les màquines. En la manufactura, els treballadors són una
part d'un mecanisme viu; a la fàbrica, hi ha un mecanisme inert,
independent de l'obrer, el qual n'esdevé un simple apèndix viu».
Marx El Capital
L'alienació econòmica
genera formes derivades d'alienació, formes que es superaran quan es
superi la forma fonamental, l'econòmica. Una d'aquestes formes derivades
és l'alienació religiosa, àmbit en el qual Marx continua la crítica de
Feuerbach. Marx considera que les religions han estat un mitjà per a
mantenir oprimides i resignades les classes més desfavorides. La promesa
d'un més enllà millor esmorteeix les ànsies de transformació social,
fent acceptables situacions inacceptables. Per tot això, la religió és «l'opi
del poble»: un narcòtic que produeix felicitat il•lusòria. Però és un
opi imprescindible per a una humanitat que sofreix, que cerca consol. La
religió és, també, el «sospir de la criatura oprimida, l'esperit d'un
món sense cor, l'ànima d'una situació sense ànima», una rebel•lió contra
les relacions socials inhumanes, «una protesta contra la misèria real».
Més que una crítica a la religió, cal una denúncia de les condicions
econòmiques que fan necessària una alienació religiosa.
5. Socialisme i comunisme
Una forma derivada de
l'alienació econòmica és l'alienació social: l'oposició i divisió
radical de la societat en classes en funció de la possessió o no de
mitjans de producció.
Tots els modes de producció (comunitat primitiva, asiàtic o patriarcal,
esclavisme, feudalisme, capitalisme) s'han caracteritzat pel mateix
conflicte entre classes i explotació del l'home per l'home. El
materialisme històric descriu la direcció d'aquest procés vers la
desaparició de classes i la instauració del comunisme, després de passar
pel socialisme.
En una societat en
lluita de classes, l'Estat representa la conciliació de classes; però és
una conciliació il•lusòria. L'Estat pretén ésser un intermediari, un
àrbitre just entre interessos contraposats; en realitat és l'instrument
que la classe opressora utilitza per mantenir la condició de classe
dominadora.
La fase de producció
capitalista, fase en la qual domina la burgesia i la forma privada de
propietat, serà inexorablement superada, seguint les lleis històriques,
per una fase transitòria, de negació, en la qual hi haurà un domini o
dictadura del proletariat i una regressió de la forma privada de
propietat; l'Estat, ja no serà un Estat burgès sinó un Estat proletari,
una societat socialista. La fase final, la negació de la negació o
síntesi, serà el societat comunista: una societat sense classes en la
qual imperarà la propietat col•lectiva dels mitjans de producció; una
societat en la qual l'Estat serà abolit.
En la societat
comunista, «el lliure desenvolupament de cada persona serà condició
necessària pel lliure desenvolupament de tots». La desaparició de les
classes socials acabarà amb la lluita social que ha estat el motor de la
història; la humanitat gaudirà, finalment, de pau, igualtat i llibertat.
6. Després de Marx
Cap filòsof ha incidit, en els esdeveniments planetaris i en un període
de temps tan curt, com Karl Marx. Uns setanta anys després de la seva
mort, una tercera part de la humanitat vivia sota governs que
s'autoanomenaven «marxistes». Ben segur que el mateix Marx, que es
mantenia sempre crític afirmant «jo no sóc marxista», s'hauria
horroritzat davant les decisions i accions de molts d'aquests estats.
Immediatament després de la seva mort, el marxisme sofrí un procés
d'escissió formant-se dues interpretacions oposades: la dels
revisionistes, que cercaven noves fórmules per explicar els
esdeveniments històrics que no s'ajustaven a les «lleis científiques de
la història» postulades per Marx, i la dels ortodoxes, que no volien
renunciar a cap de les tesis de Marx considerant que es basaven en
indiscutibles anàlisis científiques.
Els revisionistes,
acceptant que no era evident el procés de superació definitiva del
capitalisme i constatant la gran capacitat d'adaptació d'aquest,
proposaven accedir al socialisme per via democràtica, es a dir,
aconseguint majories parlamentàries. Aquesta ha estat la via de les
socialdemocràcies presents, al llarg de tot el segle XX, a l'Europa
Occidental.
Però la interpretació
ortodoxa fou la que s'imposà d'una manera més planetària. A Rússia,
després de la sagnat revolució de 1917 instaurada per Lenin (1870-1924),
es formà el model de pensament o escolàstica marxista que s'havia
d'estendre a molts altres estats: el marxisme-leninisme, un pensament
tancat que no coincidia amb els anhels de Marx.
El pensament marxià i
les formes de govern marxistes restaran lligats a la història del segle
XX. Quan s'afirma que el pensament de Marx està mort, s'oblida, entre
altres, el pes del materialisme en el nostre món, la funció que hi
representen els fets econòmics, la pluralitat de formes que avui pren
l'alienació.
|
|