Web Quest per a 3r d'ESO
Jo sóc Espàrtac!

CONCLUSIÓ

Qualificacions acadèmiques al marge (ai les notes! sempre ho han d’embrutar tot!), de ben segur que aquesta experiència us ha servit per enriquir la vostra cultura general sobre l’època romana, per conèixer de més a prop les particularitats dels espectacles públics, per valorar l’esclavitud com el motor humà i econòmic de l’imperi més gran de la història, per simpatitzar amb els humils i els derrotats, per aprendre que el governant més poderós del món tremola només que quatre arreplegats cridin NO a la vegada i amb força.

Heu après, segur, que tres poden més que un, que treballar en grup ens apropa els uns als altres, que surten conflictes a cada pas i que entre tots aprenem a resoldre’s amb seny, que sols i sense ajuda som poca cosa, que ens necessitem, que les teves virtuts equilibren les meves mancances, que si ens escoltem ens n’adonarem que tenim més en comú del que pensem, que tots volem el mateix: fer les coses bé per sentir-nos millor. I si tots volem el mateix estem obligats a entendre’ns.

Heu après, seguríssim, que una de les parts més maques d’una investigació és comunicar els resultats als altres i heu disfrutat, no ho podeu negar, elaborant la presentació de diapositives pensant en els altres, en els que escolten. Ens agrada que ens escoltin.

Si no estàs d’acord amb aquestes línies (i creu-me, t’honora tenir la valentia de contradir al teu professor que, al cap i a la fi, és qui et posarà la nota final) no ho dubtis i fes la teva pròpia valoració i conclusió d’aquesta activitat. La nostra recerca no té per què acabar aquí. De fet, com a investigadors no heu fet més que començar. Ara que sou uns experts en la figura sublim de l’esclau Espàrtac us proposo un nou repte. Sabíeu que a començaments del segle XX a Alemanya es va fundar una organització amb el nom de Lliga Espartaquista? Et sona el nom de Rosa Luxemburg? Segurament no, oi? L’any 1919 l’espartaquista Rosa Luxemburg també va ser empresonada, torturada fins a la mort i el seu cadáver llençat a un riu. Sabies que encara avui dia podem trobar espartaquistes? A què esperes per investigar pel teu propi compte on són, què volen, què proposen, d’on venen i, sobre tot, per què comparteixen amb tu i am mi l’admiració per l’esclau de Tràcia? Som-hi. Et deixo amb les últimes paraules de Rosa Luxemburg abans de la seva mort:

“Las masas estuvieron a la altura [...] Y esto es por lo que la victoria futura surgirá de esta derrota. ‘¡El orden reina en Berlín!’ ¡Estúpidos secuaces! Vuestro ‘orden’ está construido sobre la arena. Mañana la revolución se levantará vibrante y anunciará con su fanfarria, para terror vuestro: ¡Yo fui, yo soy, y yo seré!”.

cara_douglas.jpg (2964 bytes)
Tornar a la pàgina principal

Pàgina elaborada per J.Manuel Parrado, 2005.