Grans religions monoteistes (CS09) / Continguts

PAC 1: El judaïsme

El judaisme

La religió jueva es basa en la Llei que, segons creuen, Déu els havia donat a ells (el poble escollit) a través de Moisès.

La Llei regula tota la seva vida (manaments i prohibicions, festes, aliments permesos, normes de tota mena, sacrificis, rituals de purificació, dejunis, etc.).

El Temple de Jerusalem era el gran centre religiós, on s’oferien els sacrificis i residien els sacerdots. D’aquell temple només en queda el mur occidental, conegut com Mur de les Lamentacions.

En els pobles i ciutats, els jueus es reuneixen a les sinagogues per llegir les escriptures sagrades i pregar.

Creuen que al final dels temps Déu (Yavé) intervindrà per canviar el món, jutjar els homes, acabar amb tots els mals i donar el domini al poble escollit. Ho farà a través del Messies (per a ells Jesús no va ser el messies, sinó un altre profeta).

El mur de les lamentacions, lloc sant dels jueus {murg.gif}

Relaciona aquestes festes bàsiques dels jueus

Pesaj

Shavuot

Sucot

Rosh-HaShanà

Yom Kippur

Hanukà

Purim

És la Pàsqua, o festa de la primavera (inici de la collita de la civada). Es commemora l’èxode d’Egipte

Festa de Pentecosta. Recorda Yavé entregant a Moisès la Torà, dals del Sinaí

Festa de les cabanes, a la tardor. Simbolitza les tendes on vivien en el seu viatge a la terra promesa

Festa de l’any nou jueu. Es fa sonar un cors de xai per confidar la gent al penediment

Dia de l’Expiació o del gran perdó. Dia de dejuni, oració i confessió de culpes

Commemora la construcció del segon temple de Jerusalem

Recorda la salvació dels jueus de Pèrsia. La gent es disfressa com si fos carnaval

Troba set festes jueves

Pesaj / Shavuot / Sucot / Rosh-Ha-Shanà / Yom Kippur / Hanukà / Purim

Breu vocabulari del judaisme

Dipaspora

Èxode

Kaddish

Rabí

Sinagoga

Tefillin

Tenakh

Torà

Menorà

Berit

Kipà

Dispersió dels jueus arreu del món

Figuda del poble jueu d’Egipte

Oració a la sinagoga

Mestre i líder espiritual

Lloc on es reuneixen per resar i llegir la Torà

Caixa d’oracions amb paraules de la Torà

Bíblia dels jueus. S’hi explica la història del poble jueu

Els 5 primers llibres de la Bíblia: conté les lleis i manaments que Déu donà a Moisès

Canelobre de set braços d’or, símbol de la tradició jueva

Aliança amb Déu, segons la qual els jueus passen a ser el poble escollit

Barret rodó que es posen al cap els creients jueus

El menjar kosher i el shabbat

Els jueus no mengen carn de certs animals que consideren impurs. Entre aqudests hi ha els pors i els peixos que no tenen aletes o escames.

Els animals comestibles (els que tenen unglots enfonsats i els rumiants, han de ser sacrificats de manera apropiada i se’ls ha de treure tota la sang abans de ser consumits.

Tampoc no es pot menjar alhora carn i llet o derivats de la llet. Aquestes normes s’anomenen kosher.

Cada set dies de celebra el shabbat (dissabte), dia en què no es fa cap treball. Simbolitza el retorn del món a Déu, a qui reconeixen la seva bondat. Durant el shabbat es resa, s’estudia, es descansa i s’està en companyia de la família.

Troba vuit paraules relacionades amb el judaisme

Diàspora / Èxode / Rabí / Sinagoga / Tefillin / Torà / Menorà / Kipà

Llocs simbòlics del judaisme

Fortalesa de Masada (Desert del Negev)