
Història
de la navegació marítima
L
història de la navegació marítima té les arrels a la més remota nit dels
temps, aquella en que la humanitat admirava y temia las masses daigua
que s alçaven majestuoses i desafiants fins lhoritzó, ignorants
de la vertadera dimensió que socultava més enllà, i que tan evident
ens sembla als nostres dies.
El
desconeixement del medi i les dificultats inicials per explorar sense
perdres a les tenebres impulsà tot tipus de temors i creences sobre
el mar, algunes mítiques, que van ser portades al terreny de l art
y la literatura. Llegendes, divinitats, nimfes abisales, o simplement
profetes, filòsofs e interpretadores de la missió y destí de nostra espècie
sobre la Terra, alimentaven en aquells temps les necessitats humanes davant
lo desconegut, de la mateixa manera que avui determinats misteris relatius
a la vida y la mort no han sigut resolts, o no obtenen resposta satisfactòria,
donant lloc a variades manifestacions religioses que intenten paliar aquelles
absències i mitigar el torment que per els humans significa ignorar el
sentit real de la seva pròpia existència.
No es pot precisar
amb exactitud on va començar amb regularitat l art de navegar. Molt
probablement, els primers intents de navegació no van ser marítims, sinó
lacustres i fluvials, aprofitant els cursos daigua dolça i entre
les vores dels llacs amb extensions conegudes. Pot ser la primera embarcació
fou un simple tronc que es deixava portar amb els corrents, o una balsa
lligada amb filàstiques rudimentàries i impulsada per mitjà duna
pértiga. Els pobles lligats a mars oberts han tingut que contribuir molt
al progrés de la navegació marítima, més que altres pròxims a llacs o
mars interiors. En qualsevol cas, les característiques dels mars, terres
litorals i climes van haver dinfluir decisivament a la seva evolució.
De tots els testimonis
coneguts a l antiguitat clàssica desborda referències precises,
son els pobles mediterranis els que ens aporten major número de documents
sobre la ciència nàutica. Al voltant de lany 2000 aC. Els fenicis
ja construïen magnífics vaixells de càrrega a vela, fent també les galeres
birreme i trirreme. Dominaven la navegació pels astres, a més de la costera
que era el mètode més segur i habitual i des de les costes libaneses es
desplaçaven fins lAtlàntic Nord para comerciar en llocs tan distants
com Anglaterra. Aquests aventurats marins poden ser considerats com els
millors navegants del Mediterrani en aquella època. Sigui per valentia
o temeritat, amb el coneixement actual sobre l extensió real dels
oceans i les dificultats regionals per la navegació encara persistents
en molts dells, resulta admirable la gosadia daquests homes
per endinsar-se al mar sense referències òptiques estables, doncs la inexistència
de brúixola deixava al navegant perdut davant lorientació correcta.

La norma habitual
en aquells temps era navegar de dia veient la línia de costa, fer-ho a
la obscuritat sense conèixer amb detall el comportament dels vents i les
corrents per cada lloc i dia del any davant leventual ocultament
de les estrelles. Aquests valors eren portats a la pràctica molts sigles
després mediat la rosa dels vents, que agrupava als vuit vents
principals, y mediat la qual els antics mariners sorientaven i expressaven
les direccions; aquest sistema va perdurà fins la instauració de lagulla
magnètica.
En
lèpoca dels fenicis es van desenvolupar altres pobles mariners,
dintre duna activitat mercantil de introducció de les pròpies manufactures,
y de obtenció de les matèries primes necessàries per sostenir estadis
de civilització cada vegada més elevats. Així, es va desenvolupar ràpidament
la navegació comercial grega y etrusca, o les exploracions en busca de
mercats, com el periple africà dels egipcis. Els romans, encara que la
seva flota va dominar amplament el mediterrani convertint-lo en el mar
de limperi, no eren pròpiament un poble de mariners, aquesta activitat
la van desenvolupar militarment per motius dexpansió territorial,
sent la comercial només per a cobrir les seves necessitats. Els cartaginesos,
al igual que succeí amb els romans, van seguir en la seva historia nàutica
un procés de marcat caràcter militar.
Alguns
pobles van destacar per la seva especial habilitat com a navegants, és
el cas dels víkings, que al voltant de lany 700 dC
 
Així,
es pot estimar els monzons asiàtics facilitarien les travessies a vela
de lÍndic en ambdós sentits de manera estable. Els monzons es manifesten
de forma regular, contrastant i avantatjant el que es refereix a loperativitat
dels bucs que es desplaçaven per el Mediterrani, al ser aquest un mar
de vents capritxosos que retardaria el desenvolupament de la vela en tota
la regió. Els juncs xinesos, que eren nadius de carrega sòlides i bastant
grans per a la seva època, aprofitaven amb eficàcia els monzons que percebien
per la popa.
Van
haver de transcorri varis mil·lenis abans de que totes les terres continentals,
quedaran totalment identificades, la majoria delles a través de
rutes marítimes. Amb certesa, succeí al llarg despais de temps íntimament
lligats i amb la cadència dels progressos tecnològics, especialment a
partir del segle XV. Des daquell moment, els viatges tant comercials
com dexploració mantindrien un règim frenètic.
Lhistoria
de la navegació marítima no es pot deslligar de la historia de la embarcació,
de fet el nadiu es troba entre els medis de transport més antics.
La direcció
de les embarcacions es va sostenir durant el llarg del temps mitjançant
un rem-timó, o una o més espadilles mantenides fora de la borda
per la popa; segons làngul que es donava respecte a la línia de
crogia saconseguia així mantenir el rumb desitjat.
Alguns
grans avantatges en seguretat marítima ja existien en Àsia en el segle
IX dC., i no van ser adoptats en occident, inconcebiblement, fins a una
època tan recent com el segle XIX. És el cas dels juncs xinesos, que posseïen
unes mampares o divisions internes buides i hermètiques, que permetien
mantenir lestanqueitat de lembarcació en cas duna via
daigua, evitant així el seu enfonsament.
En lo que es
refereix als sistemes de propulsió, la quadres, que podria ser coneguda
ja al voltant dels 4.000 anys aC., va començar recolzant als rems per
aprofitar els vents llargs, però amb limplantació de la vela llatina,
més difícil de maniobrar però que aconseguia navegar contra vent amb angles
de cenyida molt tancats. Es van anar desplaçant els rems a simples elements
auxiliars i a la seva total desaparició durant la Edat Mitjana.
El
segle XVII seria testimoni del lesplendor de la marina de veles,
amb tot tipus de naus al llarg i ample de la Terra; Al terreny comercial
es feien copies del vaixells de guerra per fer front als atacs de pirates.
Les ultimes
embarcacions de veles que van operar regularment van ser els clippers
i els largs corrus. Els clippers eren els vaixells més bonics,
van ser substituïts per naus de propulsió a vapor.
Fins
aleshores el vapor no havia sigut capaç de superar les velocitats i rendiments
dels clippers, però finalment li va arravatar a aquest la seva primera
posició donant por acabat lapogeu de la vela.
Quan
els bucs propulsats per vapor van començar a ser rentables es va iniciar
la més profunda revolució tecnològica i comercial.
El
radar a mitjans del segle passat, i els sistemes de posicionament global
per satèl·lit (GPS) a las últimes dècades, il·lustren i serveixen com
exemple daquelles tecnologies aplicades a la navegació mercantil.
A partir de
1845, amb la implantació de lhèlice, passant la velocitat va ser
tema prioritari de la ingenyeria naval. A partir daquí seguiria
un procés ràpid, sespecialitzarien ràpidament totes les funcions
dels bucs segons la seva missió, donant lloc a les embarcacions de tots
el temps. Recolzats per tecnologies de situació de gran precisió.

|