L'ÒPERA
DE SIDNEY
CRONOLOGIA
Després
de la Segona Guerra Mundial, als anys 50, Austràlia obre un concurs
per adjudicar les obres d'un teatre d'òpera. Aquest concurs el guanya
Utzon. Les obres foren de tal envergadura que el govern va estar a punt
d'arruinar-se, ja que es passà dels sis milions inicials als cent
trenta finals entre el 55 i l'any 73, en què s'acaben les obres,
per tant el preu de l'obra va créixer vint vegades, creixement extraordinari,
tot i la pujada de preus de l'època. Políticament el període
es caracteritza per la Guerra Freda entre blocs, pertanyent Austràlia,
com és sabut, al cantó capitalista occidental d'on sempre
ha estat un país força desenvolupat.
ASPECTES
FORMALS
-
Materials.
La
cobertura exterior utilitza ciment blanc i vidre. El cos central és
una síntesi de tots els elements descobert fins llavors: ferro,
alumini, vidre, ciment i fusta, en aquest cas per als acabats interiors.
-
Aspecte
interior L'espai
interior no és la traducció d'allò que es veu a l'exterior.
Hi ha un sostre interior pensat per donar més acústica a
les dues grans sales principals que conté l'edifici: la sala de
concerts a l'est i la sala d'òpera a l'oest, essent la disposició
de totes dues de nord a sud, on són els escenaris. L'edifici és
completíssim sobretot pels serveis que ofereix: és una veritable
ciutat de les arts interpretatives. Un primer pis de serveis addicionals
conté una sala de gravació, amb public, un petit teatre d'art
dramàtic i una sala petita musical entre altres serveis. Un segon
pis amb sala d'assaig darrera l'accés a l'escenari de la sala de
concerts que és al tercer pis, la sala del director de l'orquestra
i la sala dels músics. Aquests dos pisos, al teatre de l'òpera,
estan dedicats a la seva complicada maquinària d'escenaris i efectes
especials. El tercer pis, les sales arrodonides amb platea, amfiteatre
i llotges en tots dos casos amb llurs foyers que acaben en un pòdium
exterior d'on s'admira tota la badia. Tot això envoltat d'un entorn
cuidadíssim amb restaurants i tota classe de serveis, juntament
amb un gran aparcament construit a nivell de base
-
Aspecte
exterior L'espai
exterior està format pel cos de l'edifici de tres plantes i que
té una decoració aèria que marca els dos blocs o sales
principals que conformen l'edifici.
-
Elements
suportants. Utilitza
els murs de formigó per l'exteriors i tancant amb altres aïllants
com la fusta i les mateixes cortines les sales musicals.
-
Elements
suportat.
Utilitza bigues de ferro cobertes principalment de parquet, són
abundosos els aïllaments
ESTIL.Neo-expressionisme.
És un moviment que representa l'expressió d'un món
interior de l'artista a través de la seva obra. A l'ésser
l'arquitectura un art que es realitza sempre per contracte i, alhora, tenir
una finalitat concreta, normalment l'arquitecte no pot realitzar al cent
per cent el que desitjaria, de manera que l'expressionisme es porta a la
pràctica molt de tant en tant. Utzon n'és un d'aquests casos.
El prefix neo indica que és el segon moment en el segle XX que es
dóna. Gaudí en certa manera fou expressionista dintre del
seu modernisme, però fou Mendelson en els anys 20 el màxim
representant de l'expressionisme. Utzon s'emmarca dintre del grup d'arquitectes
que desenvolupa la seva tasca després de la Segona Guerra Mundial,
on l'abundància de materials, de gustos i la utilització
dels espais varia enormement en referència a períodes anteriors.
A partir d'aquí trobem diverses tendències: Brutalisme, Historicisme,
Organicisme, Neo-expressionisme, ... alguns dels quals seran seguidors
del racionalisme d'entreguerres i d'altres, no. Les dues estructures que,
a vista d'ocell, semblen dues tortugues i que en vista lateral semblen
les veles dels velers tenen un interior que té com a finalitat optimitzar
l'acústica, per tant és totalment diferent, Aquesta bellesa
exterior que prima per sobre de la funcionalitat interior és la
que manifesta l'expressionisme de l'artista per sobre del racionalisme
que traduïa a l'exterior la funcionalitat interior
INTERPRETACIÓ
-
Funció
És
un auditòrium musical i un teatre d´òpera.
-
Causalitat.
Hi
ha una causalitat d'estil en els corrents arquitectònics del S.
XX en els materials nous que s'utilitzen, en els estils funcionals i estètics
i hi ha una causalitat en la pròpia paicologia d'un país
que se sent capdavanter i que està tan lluny d'occident. Tot això
se seguirà representant en art. però també es venia
representant i se seguirà representant en les altres fascetes de
la vida
-
Significació
L'aspecte
pscològic del punt anterior. A més, les tortugues, les veles
i la ubicació fan de l'òpera un monument als primers
europeus que arribaren a la rada de Sidneyfa dos segles. És el seu
simbolisme i la seva significació
-
Altres.
L'Òpera
House és, avui, un dels centres bàsics del circuït d'òpera
internacional juntament amb l'Scala de Milà, l'Òpera de París
(en té dues), Metropolitan de Nova York, l'Òpera de Viena
o el Liceu de Barcelona per citar algunes de les més pretigioses.
Més sobre L'Òpera
House:
Recorregut
virtual
Informació
molt completa de l'Òpera House
Informació
de la ubicació de l'Òpera de Sidney
Imatges
diverses
Imatge
propera de la part aèria