Com obtenen els seus nutrients les plantes? |
|||
|
|||
Per a fer aquesta activitat necessiteu el document 10. | |||
Joseph Priestley (1733-1804), químic anglès, va realitzar un seguit d'experiments relacionats amb els gasos produïts en la combustió i en els éssers vius. Ben segur que coneixeu un dels seus experiments. |
|||
Per què s'apaga l'espelma? | |||
En aquesta simulació reproduïm l'experiment que va fer Priestley fa més de dos segles. Volia esbrinar quin gas produïen les plantes mentre estaven exposades a la llum, és a dir, mentre feien la fotosíntesi (en el seu temps encara no s' havia sentit a parlar mai de la fotosíntesi) |
|||
Fixeu-vos en el muntatge |
|||
Composició de l'aire del pot a l'inici de l'experiment:78% nitrogen; 21% d'oxigen; 1% diòxid de carboni, vapor d'aigua, ... |
|||
Anoteu tot el que necessita aquesta planta per fer la fotosíntesi. Us sembla que ho té tot? En cas negatiu, digueu el que li manca. |
|||
Observeu la simulació, fixeu-vos que fa i per què ho fa . Una vegada hàgiu observat haureu de contestar unes preguntes. |
|||
1r.- Encén l'espelma . Al cap de menys d'un minut s'apaga . Per què s'apaga? |
|||
Per què us sembla que s'encén l'espelma i espera que s'apagui? De què es vol assegurar? |
|||
2n.- Posa el muntatge tres dies al sol. Què espera que passi?
|
|||
3r.- Torna a encendre l'espelma (ho fa amb l'interruptor per evitar que entri aire de fora) L'espelma s'encén. Això vol dir que i que l'ha produït la planta durant el procés |
|||
L'espelma es torna apagar. Per què s'apaga? |
|||
4t Posa el muntatge a les fosques. Per què?
Què espera que passi? |
|||
Voleu dir que calia que fes aquesta experiència a les fosques? Justifica la resposta. |
|||
Al cap de tres dies, treu el muntatge de les fosques i prem l'interruptor. |
|||
Quina conclusió traieu d'aquest experiment? | |||
Ara ja sabem que les plantes sintetitzen midó, Però, per què li serveixen aquests sucres? Abans, posa't a prova! |
|||