TU, JO I LA XARXA

De tu a mi per la Xarxa; de teves a meves per ser-hi tothom

 

 Portada > .cat > Ciberokupació

 

La ciberokupació per Òscar Cerezuela i Jordi Sangrà

 

La ciberokupació és, tal i com diu el seu nom, l'ocupació d'un nom de domini. En molts casos, es fa per mala fe i la ICANN, organisme que s'encarrega de la gestió tècnica d'internet, ha d'intervenir per decidir qui té un interès legítim i qui ho fa amb interessos obscurs (guanyar diners a costa d'una altra persona, dir-ne pestes, etc.)

 

El cas: Rosa Montero Gallo.

Algú es va fer una pàgina web amb el nom de <<rosamontero.com>>. L'escriptora homònima va presentar una denúncia a l'Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual, seguint el procediment establert per la ICANN (UDRP). L'OMPI va rebre la denúncia el dia 28 de novembre del 2000 i el dia 1 de desembre del 2000 l'OMPI envia un document de verificació a l'acusada. El cas acaba amb una cessió de l'espai rosamontero.com a l'escriptora.

 

Deveu estar al·lucinats i us pregunteu de què va la cosa:

 

Ingredients:

 

-         Un nom de domini on consta una referència explicita a una persona que no n'és el propietari.

-         Una persona que no és el propìetari del nom de domini però que hi té drets i vol reclamar el nom de domini.

-         La UDRP = a Uniform Dispute Resolucion Policy.

-         Què és la UDRP? Són una sèrie de normes consensuades per l'OMPI (organització mundial de la propietat intel·lectual) i la ICANN, amb la finalitat de resoldre tots els conflictes que apareixen a la xarxa pel que fa als noms de domini.

-         També es poden resoldre

1.      Per la via de la negociació directa entre les parts.

2.      Per la via judicial que és molt costosa en temps i calers i poc efectiva a la pràctica.

 

-         Avantatges de recórrer a la UDRP:

  1. Tu t'adreces a la UDRP i emplenes uns formularis.
  2. No has de pagar serveis jurídics.
  3. La ICANN és al darrere i pot tallar d'arrel tot els problemes ja que és qui dóna les adreces IP, per tant retirarà la pàgina web de qui la utilitzi malament.
  4. Quins requisits s'han de donar perquè es pugui cedir un nom de domini? Els requisits que s'han de donar :

-         Que els noms siguin idèntics o confusament similars. 

-         Que es tracti d'una marca.

-         Que no se n'estigui fent un ús legítim.

-         Que hagi estat registrat i utilitzat de mala fe.

 

La part més complicada que han de fer les persones que posen la denúncia és demostrar el compliment d'aquests requisists.

Un  exemple claríssim és el de Xavier Hernandez Creus que va denunciar Isidro Sentis Sales ja que va fer una pàgina web amb el domini <xavihernandez.com>

  • El demandant, Xavi, va provar que:

    •  és una persona física coneguda futbolísticament com Xavi, jugador del F.C.Barcelona,

    • que aquest nom és equiparable a una marca de fet,

    • que el demandat no tenia cap interès legítim o dret en el nom de domini que havia utilitzat (ni es deia Xavi Hernàndez, sinó Isidro Sentís!)

    • que el demandat estava fent un ús de mala fe del nom de domini, ja que exigia una important quantitat econòmica per transferir el domini tot i que mantenia l'espai web en blanc;

  • per tant,

    • el nom de domini fou cedit (transferit), a Xavi, el demandant.

 

 

Laia Martín, 2005                Advertiments diversos     Glossari    Noves tecnologies, nous reptes en la convivència dels centres docents