Gèneres
periodístics
 |
L'article
d'opinió
|
1. Formar l'opinió
Com? Abocant la mirada sobre
la realitat: la notícia
Un bon exercici per a la
detecció de temes sobre els quals opinar és la lectura
del diari com a indicador del que
preocupa socialment.
El plantejament és ben senzill: llegir el diari cada dia durant
un parell de mesos i
redactar en grup un article d’opinió sobre un tema d’actualitat.
És bo embarcar-s'hi sense cap idea preestablerta. La
pauta inicial va ser: “Anem llegint, anem
triant notícies i a veure cap a on tirem”. La primera sorpresa
va ser que hi
havia una gran coincidència en el tema de fons de les
notícies que nois i noies
anaven escollint: terrorisme, discriminació, salut, joventut i
violència,
ensenyament.
2. Reflexionar sobre el que passa:
redacció d’un article d’opinió
En una segona fase,
van triar i comentar articles d’opinió d’autors/es i
també, cartes al lector.
Internet ens posa a l’abast material de diverses procedències
ideològiques i
idiomes, fet que val la pena d’aprofitar.
Per a la redacció,
les orientacions i els requisits van ser senzills:
- Que utilitzessin sempre i en tot cas la clàssica estructura tripartita de la
seqüència progressiva: exposició de la idea,
desenvolupament de l’argumentació i conclusió més
o menys oberta.
- Que l’exposició enunciés de forma clara les
intencions, centrés l’enfocament que s’hi vulgui donar, tant des
del punt de vista del fons com de la forma (ironia, duresa...), i que
no fos gaire llarga.
- Que el nucli central, sent el més ampli pel que fa a
l’espai, es dividís en tres parts utilitzant els connectors
adequats sense gaires pretensions inicials (d’entrada, n’hi ha prou amb
els senzills “En primer lloc”, “En segon lloc”, etc.). Cadascuna de les
parts hauria de ser, si fa no fa, d’igual llargada i haurien de mirar
d’evitar les repeticions i les divagacions que no duen enlloc i/o
distreuen la persona que el llegirà.
- Que la conclusió fes de fermall: ha de fer lluir el
vestit i deixar un bon gust de boca o, si convé, una contundent
empremta.
En fer-ho en grup,
la construcció és molt més atractiva i el resultat
més ric. Es parteix d’un
tema, se seleccionen unes notícies que el fonamentin i en
certifiquin
l’existència / latència. A partir d’aquest moment cal
posar sobre la taula les
qüestions: Què passa? Per què passa? Com ens afecta
a cadascun de nosaltres?
Què volem dir-ne? Com ho podem dir?
Aleshores, es
procedeix a una primera redacció respectant l’estructura
proposada. Un cop
elaborat aquest esborrany, cal resoldre els entrebancs i l’eterna
pregunta de
com continuem. Per exemplificar el procés de construcció,
explicaré com vam
redactar l’article Jo, tu, ell... nosaltres.
Primer, van gestar
el fons començant per trobar la idea central i, a partir
d’aquí, anar estirant
el fil. Definir què és la discriminació à Què ens fa
rebutjar l’altra persona à
la por de perdre coses nostres (embrió del títol) à quines
coses? à la identitat, el poder, la
feina... à el nostre és còmode
perquè ens
és conegut à no ens agrada el diferent
perquè no ho coneixem à
etiquetem i rebutgem à
és més fàcil pensar que és dolent à el
desconegut provoca inseguretat à la nostra cultura ens
instal·la en la seguretat à
contra el risc, el rebuig à
idea: el nosaltres és cultural, estenguem el plural a
tothom.
Després d’haver
pres bona nota del resultat de la pluja d’idees anterior, ens vam
centrar en la
forma. Teníem clar de què parlar i l’orientació,
però això només ens donava
quatre línies d’introducció: ens diem democràtics
però contínuament discriminem
(enunciat). A partir d’aquí, com continuar? Es va optar pel
camí que semblava
més senzill: faríem servir com a primer argument: les
mateixes notícies, cosa
que posaria, amb un deix d’objectivitat i de manera clara, la
qüestió sobre la
taula i, en comptes de fer-nos dir passa tot sovint, vam decidir
explicitar-ne
la periodicitat i la diversitat de formes. Com? Construint quatre
paràgrafs
encapçalats per les dates de les notícies escollides i
seguides per un breu
relat dels continguts.
Segon nucli
argumentatiu: causa de la discriminació. Vam decidir fer-la valer mitjançant afirmacions i
desenvolupament
d’aquestes emprant tècniques analògiques (comparacions i
metàfores pròpies del
seu entorn, és important d’insistir-los que el que viuen i
senten també té
força expressiva i ha de ser la pedrera del seu estil).
Tercer nucli
argumentatiu: destapada la causa, cal veure’n els agents. Entren en
acció les
preguntes retòriques que, per cert, és una tècnica
que, quan la comencen a fer
servir, n’acaben addictes fins al punt que acabes lluitant-hi en contra
i
dient-los que ja n’hi ha prou.
Per acabar, es va
acordar un missatge d’optimisme que lligués amb el títol
que havia anat sorgint
en les discussions (Jo, tu, ell... nosaltres, perquè
remetia al context
escolar i perquè insinuava el sentit del discurs que anaven
construint) i que
contrarestés el toc un pèl demagògic on havien
anat a parar. I, aleshores, va
sorgir el record del poder digital: davant dels dictats de veus
alienes, la
xarxa ens permet dir nostra arreu: pot esdevenir un mitjà per
construir un
futur més plural, més ric, més de tots i cadascun
de nosaltres. Per
exemplificar-lo i continuant amb la línia analògica van
acordar una comparació:
el calidoscopi.
La meravella de tot
el que explicat és que no responia a cap pla previ: va anar
sorgint de
l’experiència i de la confiança. Molt especialment de la
confiança d’un diari
en els escolars del país i d’un centre –l’IES Salvador Espriu de
Barcelona– en
el seu alumnat al qual ha delegat la tasca de retratar-ne la
convivència en una
publicació que edita periòdicament, la revista
<<Sinera>>.
|