COM
COMENCEN A ESCRIURE ELS INFANTS
Per fer
la descripció evolutiva del desenvolupament de l'escriptura ens
basarem en les investigacions realitzades per Emilia
Ferreiro i Ana Teberosky al 1979. Aquestes investigacions parteixen
de l'infant com a subjecte d'aprenentatge i ofereixen un model teòric
que explica el procés d'aprenentatge de l'escriptura per part de
l'infant. Conèixer aquest procés permetrà intervenir
de forma més ajustada a les necessitats de cada infant.
 |
En un primer moment
quan es demana a un infant que escrigui la paraula papallona fa el dibuix
perquè no és capaç de diferenciar l'objecte i el nom
de l'objecte. De mica en mica comença a adonar-se que dibuixar i
escriure són coses diferents. És a partir d'aquest moment
que Ferreiro i Teberosky descriuen cinc nivells dins del procés
de desenvolupament de l'escriptura. |
1r nivell:
Escriptures indiferenciades
2n nivell:
Escriptures diferenciades
3r nivell:
Escriptures sil·làbiques
4t nivell:
Escriptures sil·làbiques-alfabètiques
5è
nivell: Escriptures alfabètiques
1r
nivell: Escriptures indiferenciades
PAPALLONA
PAPALLONA
|
L'infant imita
els aspectes formals i l'acte d'escriure de les persones adultes fent gargots,
rodonetes, palets i altres formes que no siguin dibuixos. Sap que dibuixar
és diferent d'escriure. Pels infants l'escriptura representa el
nom de les coses, l'escriptura té la funció de designar. |
2n
nivell: Escriptures diferenciades
PAPALLONA
PAPALLONA
|
Durant aquest període
l'infant realitza produccions diferents en quantitat o en varietat de lletres
per representar paraules diferents. |
L'infant fa les següents
hipòtesis sobre el funcionament del codi:
-
Hipòtesis de quantitat:
Creu que hi ha d'haver una quantitat mínima de lletres (tres o més)
perquè digui alguna cosa.
-
Hipòtesis de varietat interna:
Pensa que hi ha d'haver variació de lletres perquè moltes
lletres iguals no diuen res.
-
Hipòtesis de varietat externa:
Considera que hi ha d'haver diferències entre escriptures perquè
diguin coses diferents.
Encara no hi ha relació
entre les seves produccions escrites i els significants sonors. L'escriptura
continua tenint la funció de designar.
3r
nivell: Escriptures sil·làbiques
PA
PA LLO
NA
PA
PA LLO
NA
|
Quan els infants comencen
a adonar-se que hi ha alguna relació entre l'escriptura i la pauta
sonora, les seves produccions passen a estar controlades per la segmentació
sil·làbica de la paraula. |
Aquesta
relació entre l'escriptura i la pauta sonora pot ser de dos tipus:
-
Sil·làbica
quantitativa: Per a cada síl·laba que reconeix a nivell oral
fa correspondre una lletra, sense que tingui valor convencional.
-
Sil·làbica
qualitativa: Per a cada síl·laba que reconeix a nivell oral
fa correspondre una lletra i aquesta lletra correspon al so convencional
de la consonant o de la vocal d'aquesta síl·laba.
4t
nivell: Escriptures sil·làbiques-alfabètiques
PA PA
LLO NA
PA
PA LLO
NA
|
Els infants comencen a escriure
més d'una lletra per a cada síl·laba. Barregen la
hipòtesis sil·làbica i l'alfabètica (a cada
so li correspon una grafia). En aquest nivell la impressió que té
l'adult quan mira les produccions dels infants és que s'han deixat
lletres perquè al costat d'una paraula escrita segons la convenció
del sistema podem trobar una altra escrita segons la hipòtesis sil·làbica. |
5è
nivell: Escriptures alfabètiques
 |
L'infant fa una anàlisi
alfabètica exhaustiva i quan escriu estableix la correspondència
entre sons i grafies. |
En un
primer moment d'aquest nivell poden sorgir alguns conflictes quan apareixen
síl·labes inverses (poden escriure "setudi" en comptes de
posar "estudi"), síl·labes travades (posar "patit" en comptes
de "partit") i síl·labes complexes ("iuna" en comptes de
"lluna").
L'infant
té un bon domini del codi però encara li falta aprendre bona
part de l'ortografia.
Per trobar més informació
sobre la descripció evolutiva del desenvolupament de l'escriptura
podeu consultar les següents autores: Anna
Teberosky i Emilia Ferreiro, Montserrat
Fons, Montserrat Rabassa i altres,
Tessa Julià.
Tornar a la pàgina principal
|