GUIA DIDÀCTICA |
INTRODUCCIÓ A partir del tema central: Volem llegir un llibre en català i poder
explicar als nostres companys/es de diferents maneres!, es desenvolupen
unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o habilitats
dels alumnes. Des del punt de vista
psicopedagògic es tracta d’un aprenentatge significatiu que parteix dels
interessos dels alumnes i que necessita de la seva acció i participació. Es
tracta d’iniciar una recerca per tal de comprovar unes hipòtesis inicials:
“Com podem explicar un llibre en català?” OBJECTIUS
CONTINGUTS TREBALLATS Continguts de procediments
Continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals
Continguts d’actituds, valors i normes.
§
Participació i iniciativa en les
activitats. Audició i acció atenta i crítica. §
Valoració i motivació respecte a les
informacions i continguts obtinguts
mitjançant les noves tecnologies. §
Valoració tant del procés com del
treball ben fet §
Cooperació i constància en el treball. ACTIVITATS
DESENVOLUPADES Fase inicial Presentació de l’activitat a
partir de la conversa entre la professora i els alumnes. En els primers acords
consensuats, decidim: resoldre el problema, fer-ho en petits grups, utilitzar
les Intel·ligències Múltiples, valorar el final del procés, si aquest
aprenentatge significatiu ha estat possible i comprovant al final les nostres
habilitats cognitives. Realització de mapes mentals
sobre allò què saben els alumnes sobre tècniques de lectura i lectura comprensiva
abans de començar a resoldre el problema. No hi pot haver un
aprenentatge significatiu si no es crea un problema en l’alumne. L’aprenent
ha de sentir una inquietud, una necessitat que el mogui a interessar-se per
actuar i mitjançant l’actuació pugui arribar a buscar la solució al seu
dubte. L’aprenentatge significatiu (de conceptes, procediments i actituds) a
part d’iniciar-se a partir d’un problema s’ha d’arrelar també a partir d’allò
que els alumnes ja saben. Fase de desenvolupament
1. Investigador. 2. Redactor. 3. Coordinador. Per poder aconseguir els
objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral,
escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són: ü
La
Intel·ligència Lingüística: Elaboració d’un petit diàleg del
comiat de la Laila i preguntes a fer a l’autora del llibre. ü
La
Intel·ligència Musical: Buscar la melodia per a una cançó de
comiat i cantar-la amb diferents acompanyaments d’instruments de percussió. ü
La
Intel·ligència Lògico-matemàtica: Fer dos itinerari amb cotxe
de Nador a Sant Feliu, un de llarg i un de més curt, comptant els quilòmetres, la benzina
utilitzada, el preu del viatge i el temps que es tardarà en realitzar els dos
itineraris. S’utilitzarà l’ordinador per a la recerca. ü
La
Intel·ligència visual-espacial: Construcció d’una maqueta amb
plastilina de la casa de la Laila de Nador que ens descriu en el seu llibre. ü
La
Intel·ligència cinètico-corporal: Representació del comiat de
la Laila del poble de Nador amb disfresses i un petit diàleg elaborat pels
alumnes. Intel·ligència cinètico-corporal: ü
La
Intel·ligència naturalista: Fer un pannell didàctic amb
fotografies de l’entorn proper natural de Nador i l’entorn natural proper de
Sant Feliu. Sortida a la muntanya de St. Creu d’Olorda. ü
La
Intel·ligència interpersonal: Preparar la visita de l’autora: Laila
Karrouch a l’Institut i l’estada a l’aula d’acollida, amb un petit esmorzar. ü
La
Intel·ligència intrapersonal: Fer un plànol de la teva casa o pis
on vius, dibuixa i explica com seria la teva casa ideal elaborant un mural. Fase de reflexió i seguiment Un cop fetes totes les seves
activitat, ens vam adonar que podríem fer algunes entre tots els alumnes, com
per exemple: la representació del comiat, del capítol 1 del llibre: “De Nador
a Vic” i cantar la cançó entre tots. Veure DVD a l’adreça següent: www.xtec.es/nalart Sobre el procés seguit a
nivell de gran grup, es parla de: la identificació del problema, el procés de
recerca de solucions, el suport de les Intel·ligències Múltiples per a
potenciar els aprenentatges, les primeres millores, els principals canvis,
les conclusions. L’estudi d’allò que s’ha interioritzat es plasmarà en el
portfoli individual de l’alumne. Fase final: Avaluació de l’activitat i reflexió final S’ha produït una interacció
entre la informació inicial i la nova informació així doncs és evident que
amb les Intel·ligències Múltiples, TIC, el treball personal, el treball en
equip i l’ajuda de la mestra (ZDP) es produeix una reestructuració i
reorganització dels models conceptuals existents produint-se una reconciliació entre les experiències prèvies i els nous
models gràcies a vàries vies (lectura individual reflexiva, debat grupal, intercanvi d’idees entre
altres estudiants treball de camp: fotografies, traspàs de dades a l’ordinador,
creació de taules... Aquesta doncs ha estat una interrelació activa,
constructiva, col.laborativa, intencional, conversacional, contextualitzada i
reflexiva. Fet que ha permès, fer
participar a d’altres companys d’aquesta experiència, d’aquests coneixements
i evidentment d’aquest aprenentatge. TEMPORITZACIÓ Tot aquest projecte es
desenvolupa en el primer capítol del llibre. Amb una temporalització d’uns
quinze dies, unes dotze hores setmanals. MATERIAL SUPORT ESCRIT
Qüestionari, textos informatius,
llibre de Nador a Vic, cançoners, etc SUPORT TIC Internet, aplicacions
informàtiques (Word) Inspiration, SUPORT
AUDIOVISUAL CD, enregistradora, Mp3, CD: “De Nador a Vic” de Núria Alart. SUPORT GRÀFIC
Fotografies, mapes, i mapes
mentals. SUPORT
MANIPULATIU Material musical: instruments
de percussió: maraques, triangle, caixa xinesa, claus,
xinxines, etc El portfoli o pannell
didàctic. Disfresses per a la
representació teatral del comiat. Diferents aliments i begudes per a convidar a
l’autora del llibre, a un aperitiu. |