GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS
ESCOLAR:
|
PROFESSOR/A
|
C.Superior
Primària i 1r,2on ESO Aules d’Acollida
|
Quatre
sessions
|
1r
trimestre
|
2009- 2010
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar
Intel·ligències
Múltiples
|
LA
TARDOR. Aquesta UD
permet investigar a l’alumnat sobre les característiques de la natura a la tardor,
tenint en compte les seves vivències, sentiments i experiències , per tal
que s’hi sentin involucrats i protagonistes del seu aprenentage.
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Compartir
amb els companys/es els resultats obtinguts a partir de la recerca
d’informació
|
Comunicativa, lingüística i audiovisual
|
1. Elaborar textos orals i escrits estructurats i
complets, utilitzant el vocabulari après. El debat oral.
|
Experimentar, explorar i conèixer les possibilitats
que ofereix l’experiència artística mitjançant els diferents llenguatges
|
Artística i cultural
|
2. Fer representacions corporals, musicals i visuals
de les diferents dites de la tardor. La
pintura de la tardor. Les representacions
|
Utilitzar la comunicació audiovisual i les TIC per a
la cerca d’informació i conèixer els codis del llenguatge audiovisual per
elaborar diferents produccions. El vídeo
|
Tractament de la informació i competència digital
|
3.
Saber organitzar de manera grupal tota la informació del treball realitzat
sobre la tardor i el bosc. La WebQuest: La tardor.
El vídeo del debat.
|
Representar gràficament els fets històrics de la
tardor dels avis i àvies
|
Matemàtica
|
4. Saber representar gràficament les diferències dels
fets quotidians i ambientals. El
mapa mental
|
Empatitzar amb la infantesa dels avis i àvies: la
tardor
|
Aprendre a aprendre
|
5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment. Rúbrica autoavaluació
|
Contrastar
els diferents punts de vista que es donen en el petit grup sobre el tema de
la tardor.
|
Autonomia i iniciativa personal
|
6. Implicar-se en el treball en grup a partir de les
aportacions individuals, de la iniciativa personal i de la
voluntat de compartir un projecte.
|
Adonar-se
que els canvis i les continuïtats del passat en el món fisic configuren el
present.
|
Coneixement i la interacció amb el món
físic
|
7. Representar i comparar la vida quotidiana i els
fets ambientals durant la tardor. 8. Presentar i elaborar conclusions sobre la tardor i el
bosc.
|
Valorar l’enriquiment que suposa el diàleg
intergeneracional. Identificar les causes que originen la desertització al
bosc.
|
Social i ciutadania
|
9.
Identificar els canvis i les continuïtats que hi ha en alguns aspectes de
la vida quotidiana de la gent gran i els joves en el medi. Rúbrica.
|
CONTINGUTS
|
Comprensió, reproducció i escriptura de dites sobre
la tardor que estan en el vídeo de “La tardor”
|
Creativitat en la representació corporal de diferents
dites mitjaçant la melodia de la tardor de Vivaldi i en l’elaboració de la
pintura del pont japonés de C Monet.
|
Iniciació a cerques d’informació a Internet,
utilització de l’hipertext i dels enllaços.
|
Classificació i comparació de diferents elements de
la tardor: fruites, bolets, ocells.
|
Valoració dels vincles afectius en la construcció del
coneixement. Les creences i els valors familiars. Consciència del propi
aprenentatge en els processos de la producció, creació i interpretació
artística.
|
Ser conscients de l'existència de diferents
perspectives per analitzar la realitat i comprendre altres punts de vista.
Valorar el diàleg intergeneracional.
|
Disposició positiva vers el canvi climatic i la
desforestació.
|
Interès per a conèixer i dialogar sobre les diverses
experiències culturals, personals i familiars de companys i companyes.
Aplicació dels coneixements apresos en les conclusions del debat mitjançant
una recerca col·laborativa: La
WebQuest: La tardor.
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:
Globalització: a l'alumne se li presenta la
realitat de manera global.
Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera
interdisciplinar entre els diferents professionals.
Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a
partir de la pròpia activitat de l'alumnat
Individualització: S'adapta a les possibilitats i
característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.
Socialització: Cooperació i treball en grup.
Contextualització i funcionalitat. Aplicació
dels aprenentatges a l'entorn proper.
-Fomentarem el treball en grup com a font de relació
personal, fomentant-les a través del
treball cooperatiu.
-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos,
audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)
-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi.
-Fomentarem el control emocional de les seves expressions
através del diàleg reflexiu amb els
mateixos alumnes.
-S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit
escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS
RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ
DIVERSITAT
|
ACTIVITATS D’AVALUACIÓ
|
1ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Preguntes inicials sobre la tardor.
Presentem fotografies de la tardor i les expliquem.
Explicació de la tardor de cada país.
Presentació de la WebQuest: La tardor
|
Fotografies
Webquest: La Tardor
|
Gran grup
|
50 min.
|
Intel·ligències Múltiples
|
1-
|
ESTRUC
TURACIÓ
|
Fer els grups de tres alumnes. Explicació de la WebQuest
Explicació de la cacera del Tresor: Què passa a la
tardor?
Planificació de les tasques a fer de la cacera.
Visionar el vídeo de la tardor. Representem les dites
|
Cacera del Tresor: Què passa a la tardor? Vídeo
|
Gran
grup
Petit
grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
2-6-7
|
APLICACIÓ
REFLEXIÓ
|
Comparació de la tardor pròpia i la dels avis i
àvies.
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis ha fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Petit grup
Gran grup
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
5-8-9
|
2ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Preguntes
inicial sobre la tardor en les diferents pintures.
Com es diu
un quadre de C. Monet, pintat a la tardor?
Quin colors
utilitzen per pintar els quadres de la tardor? Per què?
|
Ordinador
Canó
|
Petit grup
|
50 min.
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
1
|
ESTRUC
TURACIÓ
|
Explicació de la cacera del Tresor: La tardor
Pintem un quadre de la Tardor
Fem un mapa mental de la tardor
|
Cacera del Tresor: La tardor
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
2-4-6
|
APLICACIÓ
REFLEXIÓ
|
Comparem la tardor dels nostres països. Fem un
redactat per la revista de l’escola, bloc o moodle.
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis ha fer?
|
Revista, bloc o moodle
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
5-7
|
3ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Preguntes inicial sobre el bosc:
Per què
alguns arbres canvien de color les seves fulles a la tardor?Per què surten
els bolets a la tardor?Quin paper tenen els bolets al bosc? Per què
s’erosiona el bosc? ...
|
Canó. Ordinador.
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
1
|
ESTRUC
TURACIÓ
|
Explicació de la cacera del Tresor: Què ha passat al
bosc?
Planificació de les tasques a fer de la cacera.
Visionar el vídeos: Què ha passat al bosc? El bosc de
Collserola
|
Cacera del Tresor. Què ha passat al bosc?
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
6-7
|
APLICACIÓ
REFLEXIÓ
|
Què podem fer per què els boscos siguin més
sostenibles?
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis ha fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
5
|
4ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Expliquem l’Eduwiki i entrem diferents nots.
Desforestació.
Sostenibilitat. Ecosistema
Elecció dels rol per a fer el gran debat final:
argument a favor, argument en contra i filmador.
|
Ordinador
Eduwiki
Enllaços
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
1
|
ESTRUC
TURACIÓ
|
Preparació
del debat “Per la conservació dels ecosistemes naturals” Heu d’argumentar a
favor o bé en contra d’una d’aquestes afirmacions: Trieu només una:
1.L’ús
indiscriminat del bos: els espais verds i la població.
2.La
protecció del bosc i la convivència harmònica amb l’entorn. 3. Els boscos
com a petites illes verdes per a pobles i ciutats de les àrees
metropolitanes.
|
Càmera de vídeo.
Ordinador
Enllaços
|
Petit grup
Gran grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
1-6
|
APLICACIÓ
REFLEXIÓ
|
Elaboració de la rúbrica d’autoavaluació del petit
grup.
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis ha fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples. Autoavaluació
|
3-5-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|