GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS
ESCOLAR:
|
PROFESSOR/A
|
Aules
d’Acollida
|
Quatre
sessions ( 8 hores)
|
2n
trimestre
|
2009-2010
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar.
Intel·ligències
Múltiples
|
Cerquem una
casa sostenible. Aquesta UD es treballa a partir d’un
problema, s’investigarà i cercarà informació sobre el tema de les cases
sostenibles. Aquestes cases estan dissenyades i construides sota els
principis d’una vivènda confortable, pràctica i econòmica; i sobre tot, fàcil de mantenir
i que respecti el medi ambient.
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Produir petits textos i frases aplicant els
coneixements lingüístics pel que fa a lèxic, ortografia i estructures morfosintàctiques
del vocabulari bàsic del tema.
|
Comunicativa, lingüística i audiovisual
|
1. Completar i contestar les preguntes del dossier de
treball sobre el problema a resoldre. “Cerquem una casa sostenible”.
Dossier de
treball.
|
Construir una maqueta d’una casa utilitzant idees
pròpies i dels demés per a refer idees i sentiments. Esbrinar el soroll
ambiental. (Contaminació acústica)
|
Artística i cultural
|
2.Implicar-se en el treball en grup a partir de les
aportacions individuals, de la iniciativa personal i de la voluntat de
compartir un projecte. La maqueta.
Gravació del soroll ambiental.
|
Utilitzar tècniques i estratègies per cercar,
seleccionar, enregistrar, trobar fonts, formes i recursos de comprenssió i expressió
sobre el tema de la casa.
|
Tractament de la informació i competència digital
|
3.
Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar la recerca d’informació,
a través de diverses fonts. Mapa mental
de la casa. Arbre genealògic de la família. El vídeo.
|
Calcular les despeses de la llar que proposa la UD, durant un mes.
(Entrades i sortides)
|
Matemàtica
|
4.Presentar els càlculs de despeses de la família per
a la compra i/o lloguer de la vivenda. Dossier.
|
Conèixer les pròpies potencialitats i carències,
traient profit de les primeres i sospesant les segones.
|
Aprendre a aprendre
|
5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball
realitzat. Rúbrica d’autoavaluació
del grup.
|
Tenir habilitats socials per relacionar-se i cooperar
en el petit grup de treball expressant els sentiments.
|
Autonomia i iniciativa personal
|
6. Mostrar interès per les aportacions personals en
les tasques de grup. Rúbrica.
|
Percebre adequadament l’espai físic sostenible d’una
vivenda. (Pis o casa)
|
Coneixement i la interacció amb el món físic.
|
7. Argumentar la tria de la vivenda, pis o casa, amb
els característiques de sostenibilitat. Presentació oral del grup
|
Identificar conflictes de valors i interessos com a part
de la convivència familiar en una casa i resoldre’ls constructivament.
|
Social i ciutadania
|
8. Plantejar-se interrogants sobre determinats
conflictes que es produeixen a l’entorn familiar en una vivenda. Presentació oral del grup cooperatiu.
|
CONTINGUTS
|
Reconeixement, memorització i verbalització de
vocabulari relacionat amb el tema.
|
Elaboració d’una maqueta d’una casa amb diferents
materials, tenint cura per la presentació. Demostració del soroll ambiental.
Constaminació acústica.
|
Participació i esforç per analitzar la informació i
transformar-la en coneixement
|
Anàlisi i valoració de les despesses mensuals d’una família.
Càlcul de les entrades i les sortides per a poder pagar el lloguer, compar
o hipotèca de la vivenda.
|
Obtenció d’informació tant individualment com en
col·laboració, transformant-la en coneixement propi i aplicant-la a noves
situacions.
|
Esforç per expressar diferents sentiments i/o
emocions que ens produeixen els diferents tipus de vivendes: alegria,
ràbia, enoig, felicitat, ..., en el grup.
|
Mostrar interès pels diferents espais físics
sostenibles de les vivendes. (Pis o casa)
|
Identificació i valoració dels conflictes produïts en
l’entron d’una vivenda familiar, cercant solucions positives.
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:
Globalització. A l'alumnat se li presenta la
realitat de manera global.
Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera
interdisciplinar entre els diferents professionals.
Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir
de la pròpia activitat de l'alumnat.
Diàleg a
l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal
activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a
l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la
discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que
són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un
espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir
noves idees.
Individualització. S'adapta a les possibilitats i
característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.
Socialització. Cooperació i treball en grup. El
treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els
resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un
resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la
discussió i el consens.
Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn
proper.
-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos,
audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)
-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi.
-Fomentarem el control emocional de les seves
expressions através del diàleg reflexiu
amb els mateixos alumnes.
-S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ DIVERSITAT
|
ACTIVITATS AVALUACIÓ
|
1ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Fer preguntes sobre els coneixements previs de
l’alumnat.
Què és una casa sostenible?
La meva casa o el meu pis és sostenible?
És cara una casa sostenible?
Presentació de la WebQuest i el dossier.
|
Fotografies
Webquest.
Ordinador
Canó
|
Grup classe
Individual
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
(IM) Treball cooperatiu
|
8
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Fer grups de quatre persones.
Contesteu a les preguntes del dossier:
Llistat de despeses mensuals de la família.
Plànol del pis (Alçada i façana)
|
WebQuest
Ordinador
Dossier
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball cooperatiu
|
1 - 8
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
2ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Contesteu en el dossier:
Descriure la vivenda, pis o casa sostenible.
Com us agradaria que fos la vostra habitació.
|
Ordinador
Dossier
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Feu un mapa mental de la vivenda, pis o casa.
Un arbre genealògic de la família que viurà en la
vivenda.
|
Dossier
Programa: “Genoon”
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
3
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
3ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Enumerar els serveis que hi ha a l’entorn de la
vivenda.
Esbrinar el soroll ambiental de la zona segons els
decibels permesos. (Contaminació acústica)
|
Dossier
Ordinador
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
2
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Cercar: La zona verda més propera a la vivenda
Construir una maqueta d’una casa de paper.
|
Dossier
Maqueta
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
2
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
4ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Aneu a visitar un pis o casa que s’aproximi a les
vostres expectatives o bé cerqueu fotografies a diferents revistes de
decoració i/o catàlegs de mobiliari i objectes de la llar.
Feu fotografies del pis o casa per editar un vídeo
amb el programa ”Animoto” També podeu editar-lo amb fotografies de les
diferents revistes de decoració.
|
Dossier
“Animoto”
Ordinador
Revistes
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball cooperatiu
|
3
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Explicar
els resultats a la resta dels vostres companys i companyes. Podreu fer
servir qualsevol recurs per a la presentació: canó, ordinanor, reproductor
de só, imatges, vídeos, etcètera.
Presentació del grup de treball (tasca del Coordinador).
Explicació del mural, el vídeo i la feina realitzada
per cadascú.
|
Ordinador
Canó
|
Grup classe
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball cooperatiu
|
3 -7
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|