BATERIES
Les
bateries són els dispositius encarregats d'emmagatzemar l'energia
elèctrica produïda pels pannells durant les hores de radiació
solar per cedir-la als equips de consum en les hores on no hi ha radiació
solar i per tant les hores en que els pannells no produeixen energia.
Les bateries per aplicacions fotovoltaiques són del tipus estacionari
(no tenen el moviment de les muntades als vehicles ) i admeten la regeneració
en cas de descàrrega profunda. Solen ser del tipus Pb/àcid.
Des
del punt de vista comercial hi ha tres tipus de bateries:
-
Bateries monobloc.- Semblants exteriorment a les dels cotxes
(foto superior). Proporcionen 12V i per obtenir tensions superiors s'associen
en sèrie. Tenen l'avantatge de ser més reduïts.
-
Bateries d'elements de 2V opacs.- Estan formats per vasos
de 2V opacs que s'han d'associar en sèrie per arribar als 12V, 24V
o 48V. Tenen l'avantatge que en cas d'avaria d'un dels elements aquest
es pot substituir individualment (foto inferior part esquerra).
-
Bateries d'elements de 2V transparents.- Estan formats per
vasos de 2V transparents que s'han d'associar en sèrie per arribar
als 12V, 24V o 48V. Tenen l'avantatge que es pot observar l'aspecte de
l'electrolit i en cas d'avaria d'un dels elements aquest es pot substituir
individualment (foto inferior part dreta).
Les característiques elèctriques i comercials d'una acumulador
estacionari són:
-
Voltatge.- En el cas de les monobloc el voltatge és
de 12V. En el cas de bateries d'elements el voltatge és de 2V (2,04V
- 2,09V), per tant s'han d'associar 6 vasos en sèrie (12,24V - 12,54V).
Durant el procés de descàrrega es consumeix electrolit disminuint
el voltatge i la densitat de l'electrolit, l'estabilitat d'aquests dos
paràmetres defineix la qualitat de la bateria. S'anomena tensió
de tall a aquell voltatge de descàrrega ( 1,7V en les de
vasos ) a partir del qual comencen a aparèixer fenòmens no
reversibles i per tan cal evitar-los.
-
Intensitat de corrent.- Les bateries estacionaries han de
subministrar corrent durant un període de temps més llarg
de les dels vehicles per tant han de tenir un disseny diferent. La capacitat
de subministrar corrent està relacionat amb la porositat dels elèctrodes
i la densitat de l'electrolit (1,24gr/cm3a plena càrrega) per tant
aquest és un indicador de l'estat de la càrrega de la bateria.
Per comprovar l'estat de la càrrega s'utilitza un densímetre.
-
Capacitat.- És la quantitat de càrrega que
es pot extreure de la mateixa sense afectar al seu voltatge de forma greu
quan està a plena càrrega. La capacitat es mesura en ampers
hora (Ah). Les bateries són dipòsits d'energia de tal manera
que es buida més ràpidament si el corrent de descàrrega
és més elevat.
-
Cicles de vida.- Les bateries són sotmeses a cicles
de càrrega-descàrrega que poden ser diaris, setmanals o estacionals.
La vida útil d'una bateria depèn de la periodicitat dels
cicle i de la profunditat de la descàrrega. Les bateries estacionaries
no han de tenir una profunditat de descàrrega diari superior al
20% ja que degrada els elèctrodes.
Els principals factors que provoquen avaries en les bateries són:
-
Sotmetre'ls a sobrecàrregues perllongades (continuar carregant-les
un cop ja són carregades).
-
Mantenir-les sense carregar durant llargs períodes.
-
No controlar el nivell de l'electrolit (s'ha de mantenir entre dues marques
que tenen les bateries).
-
No inspeccionar, netejar i protegir els terminals de les bateries.