PRESENTACIÓ DEL BLOC 1 (1a avaluació) i també presentació de la matèria de llengua catalana i literatura a 3r d'ESO

Estimades i estimats,


Us vull parlar,  aquí,  de l'enfocament que hem volgut donar aquest any a l'assignatura de llengua i literatura catalana. Voldria que, per  vosaltres, estudiar aquesta matèria fos alguna cosa més que aprendre gramàtica i fer exercicis. O , més ben dit encara, voldria que els exercicis, la gramàtica i tot el que fem, estigués sempre al servei d'una cosa molt més important : aprendre a pensar, a comprendre i a expressar-nos, cada vegada més bé, en la nostra llengua...


El català és la llengua pròpia de Catalunya. És una llengua que deriva directament del llatí i que ha rebut influències ( i en rep encara) de molts altres idiomes que hi tenen contacte. És parlada per uns sis milions de persones, la majoria de les quals viuen a l'anomenat Principat de Catalunya al nord-est del qual vivim nosaltres.

Per fer aquest aprenentatge m'ha semblat oportú explicar-vos dues coses: la primera és que Catalunya és un país que podríem mirar-nos des de tres grans finestres: una, el seu paisatge, l'altra , la seva història i la seva cultura i l'última, la seva societat . Per això posarem aquests tres temes com a escenari de fons de les tres avaluacions d'aquest curs . D'aquesta manera aprendrem llengua mentre llegim, parlem, expliquem i aprenem coses sobre aquests tres aspectes.

I us deia que volia explicar-vos dues coses... Doncs la segona és que un país, el nostre país, es construeix des de LA PARTICIPACIÓ. I també voldria fer-vos sensibles a aquest tema. Participar de mil maneres és construir el país en què vivim. Per això ens aproparem a diverses maneres de participar per fer Catalunya i aprendrem que , justament, la llengua és una eina magnífica per a la participació.

Però bé, dediquem-nos ara al paisatge i al medi natural que és l'escenari que hem posat a aquest primer trimestre de curs.

De fet, si volem parlar de paisatge i de medi natural , aprofitaré per explicar-te alguns aspectes sobre la geografia de Catalunya. La geografia d'un país està molt definida pels paisatges i pels elements naturals. En un indret de muntanya hi ha un tipus de paisatge, un clima, uns materials de la terra, etc. que condicionen les cases, els pobles i les ciutats, la manera de viure de la gent i, fins i tot, les tradicions, la cultura i la llengua... En un lloc de mar... ja pots pensar que molts dels elements que veurem seran diferents .

Fixa't en una cosa, el català, la nostra llengua, també s'ha anat adaptant a la geografia ... Ho sabies que el català es parla en 4 estats diferents ? Mira, a Catalunya, el País Valencià, les Illes i la Franja de Ponent que es troben a l'Estat espanyol . Després a la Catalunya Nord , a França. També a Andorra, que és un estat independent , i finalment a l'Alguer de l'illa de Sardenya , a Itàlia.

Catalunya és un país que , dins de l'Estat Espanyol, avança i es desenvolupa amb una cultura i una llengua que li són pròpies. Té la seva història, com a nació, i es regeix per institucions democràtiques. Compta també amb un ric teixit d'associatiu que fa possible la participació dels ciutadans .

Per a nosaltres és fonamental aprendre a emprar bé la llengua catalana. És la llengua amb la qual pensem i ara, quan tenim catorze o quinze anys , ens proposem posar fil a l'agulla a una qüestió complexa i seriosa: adquirir tot el que necessitem per expressar , oralment i per escrit, el nostre pensament. Aquest és el repte i aquest és el rerefons de l'àrea de llengua catalana per al segon cicle d'ESO.

Justament, en aquest primer trimestre, ens dedicarem a parlar de Catalunya ( i per tant, a "fer" llengua) des d'una aproximació al seu PAISATGE i al seu MEDI NATURAL. Veuràs que ens centrarem en textos i imatges que descriuen els diferents indrets de la nostra geografia. Veuràs també que nosaltres podem construir textos que descriguin i expliquin elements del paisatge... Però també vull que vegis que aquest paisatge, més d'una vegada, s'ha hagut de defensar perquè podia córrer perills. T'explicarem que , en més d'una ocasió, l'acció d'associacions i entitats o moviments ciutadans ha estat definitiva per protegir espais naturals catalans especialment valuosos i que el Parlament de Catalunya, en els darrers anys ha anat protegint , amb formes legals diverses, alguns d'aquests espais.

Entrem-hi doncs, si et sembla ...


ALBERT