UNITAT 1 - TEXT 2

Introducció del Ilibre Guia per a conèixer els arbres, de Francesc Masclans

UNA PRIMERA ULLADA DE CONJUNT. - A cap excursionista no haurà passat inadvertit que en la distribució natural dels arbres i de les altres plantes pel nostre territori existeix un cert ordre. A baixa altitud, per exemple, abunden les alzines i, en canvi, no s'hi troben avets; mai entre les alzines no trobarem un avet (llevat que l'home l'hi planti). El faig i el bedoll viuen en llocs molt més elevats que el garrofer i el margalló; però als boscos superiors ja no sols falten el magalló i el garrofer, sinó àdhuc el bedoll i el faig. I, encara, si per cas ens hem remuntat en les terres culminals de les muntanyes més altes, serà inútil de cercar-hi arbres de cap mena, car en aquests indrets ja només s'hi pot fer una vegetació baixa de prat. Per damunt la plana inferior i les muntanyes poc elevades, í fins als cims més alterosos, se succeeixen en el nostre territori tres tipus de residència, o estatges, ben caracteritzats: l'estatge montà, l'estatge subalpí i l'estatge alpí; cada una d'aquestes extensions territorials compta amb unes condicions d'ambient particulars i, com a conseqüència, amb un paisatge vegetal propi, sense que això vulgui dir que aquesta delimitació dels paisatges vegetals hagi de presentar-se en la natura amb un traçat net i rigorós, com, per exemple, el que s'aconsegueix artificialment en les parcel·les d'un jardí.

EL CLIMA. - En els paisatges naturals, un dels factors ordenadors de la vegetació, el més important sens dubte, és el clima. La profunditat i la constitució del sol també tenen significació; però en un esbós molt general n'hem de prescindir. Quan ascendim per una muntanya passem per una sèrie de climes diferents, cada vegada més freds i humits; i si la muntanya és prou alta arribarem fins a les congestes on, a causa del clima ja molt extremat, la neu amassada s'hi manté tot l'any. Aquesta sèrie de climes es correspon, en línies generals, amb la que observaríem si, en lloc d'ascendir, avançàvem cap al nord fins als països escandinaus i les terres àrtiques. Referent a aquests canvis de clima, uns quants metres d'ascensió per una de les nostres muntanyes equivalen a diversos centenars de quilòmetres de desplaçament vers les terres polars. Els diferents paisatges vegetals busquen el tipus d'estança de clima propici a llurs conveniències biològiques; i s'ordenen. Al sòcol que formen la baixa plana i les muntanyes poc elevades, hi ha els paisatges mediterranis, constituïts gairebé totalment per espècies vegetals mediterrànies. I damunt aquest sòcol, en els tres estatges ara fa poc assenyalats, van succeint-se els diversos paisatges europeus (centrals i boreals), formats principalment per espècies que tenen la residència habitual cap al centre i el nord d'Europa, algunes de les quals arriben fins a l'Àsia i l'Amèrica septentrional. Cal tenir en compte, però, que per arribar a una delimitació més o menys regular d'aquestes zones de clima i de vegetació haurem d'estar atents exclusivament als climes generals. Molt sovint en els territoris accidentats es troben extensions relativament petites que, a causa de llur situació, posseeixen un clima propi força distint del general (solells, obagues, fondalades humides, etc.), i en aquests indrets s'originen penetracions, podríem dir, anòmales; plantes normalment de llocs alts poden davallar, o de llocs baixos ascendir, aprofitant-se d'aquests climes locals favorables. La proximitat o l'allunyament del mar també exerceix una influència considerable sobre el clima i, de retop, sobre el paisatge vegetal; el clima del litoral -clima marítim- és força més temperat i humit que no el de l'interior -clima de tendència continental-.