-EXAMEN DE MOSTRA- UP 1

Llengua catalana i literatura. 3r d'ESO

NOM i COGNOMS :__________________________________ DATA: ____________

Benvolguda alumna / benvolgut alumne,

Sembla que fa quatre dies que començàvem les classes i ja hem acabat una unitat. Afrontes el primer examen de llengua catalana a 3r d'ESO. Segur que ho fas preparada o preparat perquè entre les classes, els deures i l'estudi no has de tenir cap problema per demostrar què saps. Llegeix amb calma les preguntes, fixa-t'hi bé, vigila les faltes i estigues segura o segur de les teves capacitats.

Que vagi molt bé !

TEXT PER LLEGIR:

"Es Grau és un poblat de casetes blanques recollit com en un puny, en una petita badia protegida de la demoníaca tramuntana per un illot. Hi ha gent de Maó que té allà la seva segona residència i els caps de setmana surten a pescar i fan calderetes i arrossos amb els veïns.

Però el que va motivar que la colla decidís anar as Grau és l'albufera. Van ser l'Arnau i la Clàudia els qui van insistir-hi més; però després ningú no se'n va penedir, al contrari. L'albufera des Grau és un gran espectacle de la natura, com un mar interior envoltat de turons, darrere els quals,  hi ha  el mar de veritat. En aquest hàbitat ric i bigarrat hi viuen moltes espècies de peixos, insectes i ocells que, d'altra manera, estarien en perill de desaparició a Menorca. Però, a més, la part de l'albufera que limita amb la platja és una zona de dunes única a les illes, que hauria estat arrasada per l'especulació si la zona no hagués estat declarada parc natural."

RAFAEL VALLBONA, Estiu a Menorca

1. SOBRE EL TEXT  (full en blanc)

A. En aquest text que has llegit hi ha alguns fragments DESCRIPTIUS . Assenyala'ls amb el bolígraf.

B. Quins elements de la llengua t'indiquen clarament que es tracta de fragments descriptius ? Explica'ls i posa'n algun exemple.

C. Es tracta de descripcions objectives o subjectives ? Per què ?

D. Comenta breument l'expressió següent : " que hauria estat arrasada per l'especulació si la zona no hagués estat declarada parc natural".

2. Què recordes de  Josep Pla ? Quines característiques té el seu text ?

3. Escriu una oració amb cada una d'aquestes paraules de manera que quedi clar que en saps el seu significat :

enigmàtics

pètria

lúcid

tènue

heterogènia

4. Subratlla el subjecte d'aquestes oracions

a) En Joan i la Neus comparen els seus dibuixos

b) Moltes persones ignoren les seves limitacions

c) A l'estiu volen quatre espècies diferents de papallones a prop d'aquests  fanals

d) La solidaritat entre els pobles rics i els pobles pobres està cada vegada més amenaçada

e) Canvien de roba cada dos per tres

f)  Al mes de juliol fem vacances

5. Escriu els determinants que trobis en les oracions a, b i c de l'exercici anterior i indica de quin tipus són.

6. FITXES DE NORMATIVA LINGÚÍSTICA.

a) Què hem de tenir en compte quan escrivim les formes del pretèrit perfet perifràstic ?

b) Com acaben els gerundis en català ? Posa'n un exemple.

c) Posa accent allà on correspongui: " Son familiar meus. Ell es el meu germà que ahir es va casar, està mort de son "

d) Escriu una frase en què facis servir correctament les paraules  EM /AMB /HEM

7. DICTAT  (full en blanc)

8. EXERCICI D'EXPRESSIÓ  (full en blanc)

Tria una de les següents opcions. S'entén que escolliràs la  que ja duies preparada ...

(extensió: 7 línies !!!)

5. Després d'haver entès què és una descripció i quins són els elements que la composen, hauríeu de ser capaços de triar un indret de l'institut, fixar-vos-hi, fer-ne un esquema i descriure'l com si la persona que llegirà el text no hi hagués estat mai.

6. Feu un text descriptiu que pugui acompanyar una postal de qualsevol lloc de Catalunya .

7. Busqueu,  en una guia o en una enciclopèdia,  informació sobre una espècie d'arbre autòctona a Catalunya. Elaboreu un text explicatiu perquè els companys puguin conèixer-la. Feu servir , si voleu, elements de suport visual .