-EXAMEN DE MOSTRA UP 2-

Llengua catalana i literatura (3r d'ESO).

NOM i COGNOMS: _________________________________________  3r d'ESO ___

Benvolguda / benvolgut.

Llegeix a poc a poc, procura pensar molt i demostrar que, efectivament, t'has preparat l'examen de manera conscient i responsable. Segur que t'anirà bé...

A. Comprensió del text:

"Els llops a la muntanya, ja no poden plorar
tenen por i saben que un home els vol disparar.
Potser després de tot per a ells sigui millor,
així no hauran de veure, com els seus fills moren de por
I si aquest  Sol torna a brillar"

(fragment de l'Ocell de Gossos)

1. Explica breument què volen dir els autors de la cançó en aquest fragment :

2. Escriu alguna característica del llenguatge poètic:

B. Sintaxi

3. Busca, en el fragment de la cançó,  el subjecte dels verbs  següents: saben, vol disparar, hauran de veure,  moren. Escriu al costat quins sintagmes els formen

verbs

subjectes

Sintagmes que els formen

saben

vol disparar

hauran de veure

moren

4. Ara construeix tu  quatre   subjectes,   per al verb  SABEN,   formats pels següents sintagmes:

SN+ SAdj ®

SN+SPrep ®

SN+Sprep+SAdj ®

SN + Sprep1+Sprep 2®

C. Morfologia

5.  Defineix el substantiu  i l'adjectiu qualificatiu

6. Flexiona els següents substantius:  fill , germà, secretari, llop, actor, avi, metge, periodista, amo, tortuga

7. Indica el gènere dels substantius següents:

compte (    ), deute (   ) ,  suor  (   ), lleixiu (   ), senyal (   ), anàlisi (   ),  síndrome (    ), postres (   )

8. Fes un esquema dels diferents morfemes de gènere que poden utilitzar els adjectius qualificatius per fer la forma femenina . Posa un exemple per a cada cas.     (full blanc)

9. Què és el morfema de grau ?  Quins graus podem trobar en l'adjectiu qualificatiu ? Posa'n algun exemple .

D. Lèxic

10. Fes una frase amb cadascuna de les paraules següents:

- suburbis

- basarda

- recer

- enigmàtics

- tènue

E. Normativa lingüística

11.

- Separa correctament les síl·labes de les paraules següents : recorrerà , passadissos, estranya, desitjaria, il·luminació , calla

- Com es forma el pretèrit perfet perifràstic d'un verb ? Posa'n un exemple.

- Escriu una frase utilitzant correctament  les formes EM / HEM / AMB

F. Dictat

(full blanc)

G. Memòria i expressió

Escriu el poema de LA   VACA   CEGA  (tot o el fragment que recordis ) .  Digues també qui és el seu autor i assenyala i explica els seus elements descriptius.