ASPECTES PER A LA  CORRECCIÓ DE LA LLENGUA  ESCRITA QUE CAL APRENDRE I RECORDAR

N.

Nivell

Tipologia

Descriptor

Norma

Exemple

 

9

1

GRAFIES

Separació de síl.labes

A final de ratlla se separen els conjunts següents : s-s/ r-r/ i-x/ t-x/ t-g/ t-j/ l.l   i, en canvi, no se separen : qu/ gu/ ny/ ll/ ig/

No s'ha de deixar cap lletra sola a final de ratlla.

cór-rer / es-qui-rol

10

1

MORFOSINTAXI

"LO" i "ALGO"

Aquestes dues paraules no existeixen. Cal emprar "el" o " allò"  per  comptes de "lo" i "quelcom" o "alguna cosa"  per  comptes de "algo"

Allò més bo per a tu és la feina

M'has de dir  alguna cosa dimarts

11

1

APÒSTROF

L'apòstrof en els pronoms febles

Quan dos pronoms febles entren en contacte l'apòstrof es situa tant a la dreta com sigui possible

 Se m ' acut una tonada

Te'n dono un

Te n'hauries d'anar

12

2

APÒSTROF

Article determinat femení davant "i" "u"

L'article femení "la" davant de paraules que comencin per "i" o "u"  àtones (també si hi ha una "h" al davant d'aquestes dues vocals) no pot apostrofar-se

la universitat

l' illa