PROJECTE DE TREBALL 4
COMPRENSIÓ i LÈXIC:
1.
Comprensió dels textos de la UP 4 ( primera part : Poemes i cançons)
a) Expliqueu en quin context històric escriu Lluís Llach la cançó titulada CAMPANADES A MORTS que teniu en el text número 1. Què serà, doncs, això del "context històric" ?
b) En la cançó de Raimon que teniu com a text número 2 (Jo vinc d'un silenci) quin sentit tenen les expressions següents: "jo vinc d'un silenci antic i molt llarg" , "jo vinc d'un silenci que no és resignat", "qui perd els orígens perd la identitat", "jo vinc d'un silenci que romprà la gent que ara vol ser lliure i estima la vida, que exigeix les coses que li han negat", "jo vinc d'una lluita que és sorda i constant".
c) Quines expressions de la cançó que teniu com a text número 3 tenen doble sentit i a què es refereixen ?
d) El text 4 és un poema de Pere Quart. Expliqueu la idea fonamental que transmet a cada estrofa . Quin seria el tema del poema ?
e) Quina idea ens transmet la lletra de la cançó titulada DAMUNT D'UNA TERRA ENCESA que teniu com a text número 5 ?
2.
Després d'haver vist l'obra de teatre MAR i CEL d'Àngel Guimerà intenteu fer
un llistat dels temes que es tracten . Després en parlarem a classe i intentarem
interpretar-los...
3.
Busqueu al diccionari les paraules següents que trobareu en els diferents textos
d'aquesta unitat i mireu de comprendre'n el significat . Després feu diverses
frases en les quals s'utilitzin correctament.
clos/-a |
oratge |
esquinçar |
cobriment |
histèrics |
exaltadament |
fidedignes |
escarràs |
anarquista |
4.
Busqueu sinònims per a les paraules següents:
lament, repòs, desvetlli, llampecs, victoriós, orígens, solemnes, constant, romprà, assemblea, esverament, clients, vetllem, obrers, clam, feble, curar,
5.
Ara busqueu altres maneres de dir les expressions següents:
"tenir el cap cot", "va de baixa", "altrament dits", "canviar el signe"
EXPRESSIÓ
6.
Elaboreu un resum de l'argument de l'obra teatral MAR i CEL.
7.
Procureu que algun dels vostres avis ( o una persona gran a qui conegueu) us
expliqui alguna de les seves vivències sobre la Guerra Civil. Preneu-ne apunts
i elaboreu-ne un text narratiu breu.
MORFOLOGIA i SINTAXI
8.
Heu de ser capaços de memoritzar el quadre per a la CONJUGACIÓ dels verbs i
aprendre, cada setmana, el verb conjugat que us lliurarem. Per fer aquest aprenentatge
cal ser molt ordenat i estudiar regularment.
9.
Feu la descripció morfològica de les següents formes verbals:
dormia, sentiria, hauré menjat, beuria, miris, parlés, hauríeu temut, vaig marxar, he tornat, parteix
10.
Llegiu i estudieu el contingut del dossier anomenat : MATERIAL PER A L'ESTUDI.
TEMA: ELS COMPLEMENTS DEL VERB (2a part) que us hem lliurat a classe.
Feu també els exercicis que es proposen en el dossier
NORMATIVA LINGÜÍSTICA
11.
Quan us lliurem una fitxa de normativa l'heu de llegir, estudiar i , al darrere,
fer 5 frases en què s'utilitzi correctament la norma explicada.
12
. DICTATS PER PREPARAR.
13. Campanades a
morts
fan un crit per la guerra
dels tres fills que han perdut
les tres campanes negres.
I el poble es recull
quan el lament s'acosta,
ja són tres penes més
que hem de dur a la memòria.
Qui ha tallat tot l'alè
d'aquests cossos tan joves,
sense cap més tresor
que la raó dels que ploren?
Lluís Llach . Campanades
a morts
14. Heus ací un error que la majoria de les persones cometen en les seves relacions amb els altres: tractar de construir-se un niu estable en l'esdevenir constant de la vida.
Pensa en algú que desitgis que t'estimi. Vols ser algú important per a aquesta persona i significar alguna cosa especial en la seva vida ? Vols que aquesta persona t'estimi i es preocupi per tu d'una manera especial ? Si és així, obre els ulls i comprova que estàs cometent la ximpleria de convidar els altres que se't reservin per a ells, que limitin la teva llibertat i que en treguin profit, que controlin la teva conducta, el teu creixement i el teu desenvolupament de manera que aquests s'acomodin als teus interessos.
ANTHONY DE MELLO (1992), Crida a l'amor , Editorial Claret, Barcelona
15. LA LLUNA PLENA. La lluna plena pujava gloriosament per sobre de la ciutat, i tots els gossos d'aquella ciutat començaren a bordar a la lluna . Només un gos no lladrava i digué als altres amb veu fonda: "No despertareu la quietud del seu son , ni fareu baixar la lluna a la terra amb els vostres lladrucs". Aleshores els gossos deixaren de lladrar i guardaren un impressionant silenci. I només el gos que havia fet callar els altres continuà lladrant per demanar silenci tota la resta de la nit.
LA TERRA ROJA. Un arbre deia a un home : " Les arrels se m'endinsen a la pregonesa de la terra i us ofereixo el meu fruit ". I l'home digué a l'arbre: "Vós i jo som iguals. També les meves arrels estan endinsades a la terra roja . I la terra roja us dóna el poder d'oferir-me el vostre fruit i m'ensenya a rebre'l amb agraïment ".
KAHLIL GIBRAN ( 1977), Obra selecta, Publicacions de l'Abadia de Montserrat , Barcelona
16 . Pensava que l'amor, el gran, el de debò, ja era allà, en la seva mirada, en els seus gestos, en la seva impaciència. No sabia que calia crear-lo, construir-lo, com si fos una casa, una obra d'art. Jo era allà i esperava que l'home que havia triat em portés la flama per il·luminar la meva ànima. Quan no passava exactament com m'ho esperava, estava decebuda i em sentia desgraciada. Havia d'endevinar les meves expectatives i omplir-les com en una novel·la. I això que un dia em va dir: "La vida no és cap novel·la, és més i millor que una novel·la, és més imprevisible, més boja i menys tendra que la història explicada en un llibre. Una novel·la traeix la vida, perquè qualsevol la pot obrir i començar-la a llegir a partir de l'últim capítol."
BEN JELLOUN, Tahar . Amb la mirada baixa