PROJECTE DE TREBALL  4

COMPRENSIÓ i LÈXIC:

1. Comprensió dels textos de la UP 4 ( primera part : Poemes i cançons)

a)  Expliqueu en quin context històric  escriu Lluís Llach la cançó titulada CAMPANADES A MORTS que teniu en el text número 1. Què serà, doncs, això del "context històric" ?

b) En la cançó de Raimon que teniu com a text número 2 (Jo vinc d'un silenci) quin sentit tenen les expressions següents: "jo vinc d'un silenci antic i molt llarg" , "jo vinc d'un silenci que no és resignat", "qui perd els orígens perd la identitat", "jo vinc d'un silenci que romprà la gent que ara vol ser lliure i estima la vida, que exigeix les coses que li han negat", "jo vinc d'una lluita que és sorda i constant".

c) Quines expressions de la cançó que teniu com a text número 3 tenen doble sentit i a què es refereixen ?

d) El text 4 és un poema de Pere Quart. Expliqueu la idea fonamental que transmet a cada estrofa . Quin seria el tema del poema ?

e) Quina idea ens transmet la lletra de la cançó titulada DAMUNT D'UNA TERRA ENCESA que teniu com a text número 5 ?

 

2. Després d'haver vist l'obra de teatre MAR  i CEL d'Àngel Guimerà  intenteu fer un llistat dels temes que es tracten . Després en parlarem a classe i intentarem interpretar-los...

 

3. Busqueu al diccionari les paraules següents  que trobareu en els diferents textos d'aquesta unitat i  mireu de comprendre'n el significat . Després feu diverses frases en les quals s'utilitzin correctament.

clos/-a

oratge

esquinçar

cobriment

histèrics

exaltadament

fidedignes

escarràs

anarquista

4. Busqueu sinònims per a les paraules següents:

lament, repòs, desvetlli, llampecs, victoriós,  orígens, solemnes, constant, romprà, assemblea, esverament, clients, vetllem, obrers, clam, feble, curar,

5. Ara busqueu altres maneres de dir les expressions següents:

"tenir el cap cot", "va de baixa",  "altrament dits",  "canviar el signe"

EXPRESSIÓ

6.  Elaboreu un resum de l'argument de l'obra teatral MAR i CEL.

 

7. Procureu que algun dels vostres avis ( o una persona gran a qui conegueu) us expliqui alguna de les seves vivències sobre la Guerra Civil. Preneu-ne apunts i elaboreu-ne un text narratiu breu.

MORFOLOGIA  i SINTAXI

8.  Heu de ser capaços de memoritzar el quadre per a la CONJUGACIÓ dels verbs i aprendre, cada setmana, el verb conjugat que us lliurarem. Per fer aquest aprenentatge cal ser molt ordenat i estudiar regularment.

9. Feu  la descripció morfològica de les següents formes verbals:

dormia, sentiria, hauré menjat, beuria, miris, parlés, hauríeu temut, vaig marxar, he tornat, parteix

10.  Llegiu i  estudieu el contingut del dossier anomenat : MATERIAL PER A L'ESTUDI. TEMA: ELS COMPLEMENTS DEL VERB  (2a part) que us hem lliurat a classe. Feu també els exercicis que es proposen en el dossier

NORMATIVA LINGÜÍSTICA

11.  Quan us lliurem una fitxa de normativa l'heu de llegir, estudiar i , al darrere, fer 5 frases en què s'utilitzi correctament la norma explicada.

12 . DICTATS PER PREPARAR.

13. Campanades a morts
fan un crit per la guerra
dels tres fills que han perdut
les tres campanes negres.

I el poble es recull
quan el lament s'acosta,
ja són tres penes més
que hem de dur a la memòria.

Campanades a morts
per les tres boques closes,
ai d'aquell trobador
que oblidés les tres notes!

Qui ha tallat tot l'alè
d'aquests cossos tan joves,
sense cap més tresor
que la raó dels que ploren?

Lluís Llach . Campanades a morts


 


14. Heus ací un error que la majoria de les persones cometen en les seves relacions amb els altres: tractar de construir-se un niu estable en l'esdevenir constant de la vida.

Pensa en algú que desitgis que t'estimi. Vols ser algú important per a aquesta persona i significar alguna cosa especial en la seva vida  ?  Vols que aquesta persona t'estimi i es preocupi per tu d'una manera especial ?  Si és així, obre els ulls i comprova que estàs cometent la ximpleria de convidar els altres que se't reservin per a ells, que limitin la teva llibertat i que en treguin profit, que controlin la teva conducta, el teu creixement i el teu desenvolupament  de manera que aquests s'acomodin als teus interessos.

ANTHONY DE MELLO (1992), Crida a l'amor , Editorial Claret, Barcelona

 

15. LA LLUNA PLENA. La lluna plena pujava gloriosament per sobre de la ciutat, i tots els gossos d'aquella ciutat començaren a bordar a la lluna . Només un gos no lladrava i digué als altres amb veu fonda: "No despertareu la quietud del seu son , ni fareu baixar la lluna a la terra amb els vostres lladrucs". Aleshores els gossos deixaren de lladrar i guardaren un impressionant silenci. I només el gos que havia fet callar els altres continuà lladrant per demanar silenci tota la resta de la nit.

LA TERRA ROJA. Un arbre deia a un home : " Les arrels se m'endinsen a la pregonesa de la terra i us ofereixo el meu fruit ". I l'home digué a l'arbre: "Vós i jo som iguals. També les meves arrels estan endinsades  a la terra roja . I la terra roja us dóna el poder d'oferir-me el vostre fruit i m'ensenya a rebre'l amb agraïment ".

KAHLIL GIBRAN ( 1977), Obra selecta, Publicacions de l'Abadia de Montserrat , Barcelona

16 .  Pensava que l'amor, el gran, el de debò, ja era allà, en la seva mirada, en els seus gestos, en la seva impaciència. No sabia que calia crear-lo, construir-lo, com si fos una casa, una obra d'art. Jo era allà i esperava que l'home que havia triat em portés la flama per il·luminar la meva ànima. Quan no passava exactament com m'ho esperava, estava decebuda i em sentia desgraciada. Havia d'endevinar les meves expectatives i omplir-les com en una novel·la. I això que un dia em va dir: "La vida no és cap novel·la, és més i millor que una novel·la, és més imprevisible, més boja i menys tendra que la història explicada en un llibre. Una novel·la traeix la vida, perquè qualsevol la pot obrir i començar-la a llegir a partir de l'últim capítol."

BEN JELLOUN, Tahar . Amb la mirada baixa