UNITAT 5- TEXT 5

LA PUBLICITAT

 

EL PARADÍS DEL CONSUM

Les condicions socials, culturals i econòmiques de la societat en què vivim fan de l'acte de consumir un dels pilars bàsics sobre els quals se sustenta l'activitat humana. El consum, el fet de rebre un bé, un objecte, un servei o una acció a canvi de diners, és vital per a la supervivència de la nostra estructura social.

El consum s'ha instal.Iat a les nostres vides de forma central (obsessió pel desenvolupament, cerca del progrés i el benestar). Es poden analitzar les raons d'això; però malgrat tot, es constata que és així.

Arribem a creure que cobrirem les necessitats bàsiques per a la supervivència, l'habitatge, la calefacció, l'alimentació i que arribarem a trobar el benestar social i psicològic, els afectes i les relacions personals, si consumim molt. Per això s'inventen i es creen "nous productes", perquè puguem seguir consumint.

Per a moltes persones, el benestar es trasllada des de tenir el suficient fins a tenir més (metres quadrats, potència del cotxe, roba, tipus d'aliments) i es canvia l'atenció de les persones als objectes. La valoració que fem de la nostra situació personal té a veure més amb el que som capaços de consumir (quant gastes a la teva nova feina?) que amb el que som capaços de fer (com t'organitzes el treball?).

El procés de consum s'alimenta a si mateix, perquè està present d'una manera molt important a la nostra vida. Des de petits, mentre creixem, quan ens estabilitzem emocionalment, en la maduresa i la vellesa, tenim a la nostra disposició una infinitat de "coses" que es poden consumir.

Un bressol "tecnològicament avançat", Ilibres de text que canvien el seu format per dir el mateix, la roba que canvia de moda cada any; els cursos de formació amb "sortides professionals", la cuina vitroceràmica per menjar "més sa", les vacances "de la teva vida", els productes financers que "asseguren" els últims anys de la vida.

El consum exagerat és real i seria inútil negar-ho. La publicitat és un dels mètodes que contribueixen a sustentar-lo i conèixer-lo pot ajudar a tractar aquesta situació d'una forma més intel·ligent. Es tracta de conèixer i debatre quines són les condicions que permeten que existeixi el paradís del consum, que és la base o el fonament de la nostra societat.


( Dossier : Publicitat i moda, col·lecció I TU QUÈ EN PENSES ? . Òrgan tècnic de Drogodependències de la Generalitat de Catalunya.
Fundación de ayuda a la drogadicción. Planes 7 i 8)