UNITAT 6 - TEXT 1

Les relacions amb els altres ens revelen els nostres deures

No ets una entitat aïllada, sinó una part única i irremplaçable del cosmos. No ho oblidis. Ets una peça essencial del trencaclosques de la humanitat. Tots formem part d'una comunitat humana extensa, intrincada i perfectament ordenada. Però, on encaixes en aquesta teranyina de la humanitat ? Amb qui tens obligacions ?

Busca quines són i comprèn les teves relacions amb les altres persones . En reconèixer les teves relacions naturals i identificar-hi els deures definim la nostra situació en l'esquema còsmic. Els nostres deures són el resultat natural de relacions tan fonamentals com ara la família, el veïnat, el lloc d'estudi o de treball, l'estat o nació . Has d'adquirir l'hàbit d'examinar regularment les teves funcions ( pare o mare, filla o fill, veí o veïna, ciutadana o ciutadà) i els deures naturals que comporten. Un cop que sàpigues qui ets i a qui estàs vinculat, sabràs el que has de fer.

Si un homes és el teu pare, per exemple, hauràs de satisfer determinades exigències emocionals i pràctiques. El fet que sigui ton pare implica un vincle fonamental i durable entre vosaltres dos. Per naturalesa estàs obligat a tenir-ne cura, a escoltar el seu consell, a tenir paciència amb les seves opinions i respectar les seves indicacions.

No obstant això, posem que no és un bon pare. Tal vegada sigui neci, ignorant, groller o sosté opinions molt diferents a les teves . Per ventura la naturalesa dóna a cadascú el pare ideal, o tan sols un pare ? Quan es tracta del deure fonamental com a fill o filla, el caràcter, la personalitat i els hàbits del teu pare, siguin els que siguin, són secundaris. Tant si et resulta agradable com si no, aquest home és, comptat i debatut, el teu pare, i has de complir amb les teves obligacions filials .

Posem que tens un germà o una germana que et tracta malament. Tant se val ! Continua existint l'imperatiu moral de reconèixer i mantenir els teus deures fonamentals envers ell o ella. No et centris en el que ell o ella fa, sinó a seguir el teu elevat propòsit. El teu propòsit hauria de buscar harmonia amb la naturalesa. Ja que aquest és el veritable camí cap a la llibertat. Deixa que els altres actuïn com vulguin; de totes maneres això és fora del teu control i per tant no et concerneix. Comprèn que la naturalesa en conjunt està ordenada d'acord amb la raó, però que no tot en la naturalesa és raonable.

Quan t'esforces a dur a terme les accions pròpies d'una persona sàvia i prudent no et sents víctima de les paraules o les accions dels altres. Com a màxim, aquestes paraules et semblaran divertides o deplorables.

Tret del cas de maltractament físic extrem, els altres no poden fer-te mal si no és que els ho permets. I això segueix essent cert encara que la persona en qüestió sigui el teu pare, germà, germana, mestre o amo. No consenteixis que et facin cap mal i no te'n faran. Sobre aquesta elecció sí que tens control .

La major part de la gent tendeix a enganyar-se ella mateixa tot pensant que la llibertat consisteix a fer el que et fa sentir bé o el que afavoreix el benestar i la tranquil·litat. El cert és que qui subordina la raó a la sensació del moment, de fet és esclau dels seus desigs i aversions. Està mal preparat per actuar amb efectivitat i noblesa quan es presenten reptes inesperats, els quals inevitablement es produeixen.

L'autèntica llibertat exigeix molt de nosaltres. Només si descobrim i comprenem les nostres relacions fonamentals i complim amb entusiasme el nostre deure, la veritable felicitat, a la qual tothom aspira, serà efectivament possible.

Epictet ( Any 55 d. C. Filòsof de l'Imperi Romà)