PROJECTE DE TREBALL  5

COMPRENSIÓ i LÈXIC:

1. Comprensió dels textos de la UP 5-1 ( primera part : lletres i músiques que ens parlen d'immigració)

a) Quin és el tema i quina és la tesi que es defensa en la cançó dels Pets "UN MÓN DUES CLASSES DE PERSONES"

b) Qui parla en la cançó "DEL SUD" de Whiskin's ? De què parla ? Com en parla ?

c) Què ens explica la història de "SARA"  ? A quin problema social fa referència ? Comenteu l'expressió: 

" Tot el que allí et va semblar / un paradís on sembrar  "

d) És optimista o pessimista la cançó tiulada IMMIGRANT,  de Whiskin's ? Per què ?  Quin efecte pot produir en la persona un tipus de cançó així ? Feu una llista dels elements importants de reflexió que aporta la lletra d'aquesta cançó.

 

2. Comprensió dels textos de la UP 5-2 ( segona part : textos que ens parlen de la publicitat i la moda  a la societat)

a) Fem un esquema de l'estructura de cada text i identifiquem-ne les tesis més importants.

b) Justifiquem que són textos argumentatius.

 

3. Busqueu al diccionari les paraules següents  que trobareu en els diferents textos d'aquesta unitat i  mireu de comprendre'n el significat . Després feu diverses frases en les quals s'utilitzin correctament.

marrec

(se) sustenta

perpetués

encomanadís

obsessió

incrementar

incert

(es) constata

adquisició

paradís

estabilitzem

configura

parany

format

consumista

complau

bressol

reeixits

capgirar

financers

 

rutlla

irracional

 

predestinada

seductora

 

4. Busqueu sinònims per a les paraules següents:

classes, destí, llei, frontera, gent, grapat, transporten, triar, enlluernat, solitari, atrapat, privilegiats, oportunitats

5. Expliqueu breument el significat de les expressions següents:

"perdre el nord", "jugar-te el coll", "aixecar el vol", "fer costat", "fa palesa", "per excel·lència", "poder adquisitiu", "estatus social "

EXPRESSIÓ

6.  Elaboreu  el comentari d'una de les cançons comentades a classe

7.  A) Busqueu un anunci publicitari i analitzeu-ne el contingut. Feu després un text argumentatiu defensant la "necessitat" d'aquell producte.   B) Escriviu un text argumentatiu defensant o criticant l'acció que la publicitat fa sobre la nostra societat.

MORFOLOGIA  i SINTAXI

8.  Heu de ser capaços de memoritzar els tipus de PRONOMS que tenim en català.

9.  Busqueu tots els pronoms que hi ha en les cançons que hem comentat en la unitat . Analitzeu-los morfològicament i digueu quin és l'antecedent de cadascun d'ells.

10.  Llegiu i  estudieu el contingut del dossier anomenat : MATERIAL PER A L'ESTUDI. TEMA: ELS COMPLEMENTS DEL VERB  (2a part) que us hem lliurat a classe. Feu també els exercicis que es proposen en el dossier

NORMATIVA LINGÜÍSTICA

11.  Quan us lliurem una fitxa de normativa l'heu de llegir, estudiar i , al darrere, fer 5 frases en què s'utilitzi correctament la norma explicada.

12 . DICTATS PER PREPARAR.

 

17. DEL SUD (WHISKIN'S)

Agafa'm la mà
no t'encantis i fotem el camp.
No hi ha gaire temps per perdre, fes les maletes.

Quan se'ns faci clar
ja hem de ser bastant frontera enllà.
Vull dur-te a la terra que em va veure créixer.

Un poble despert.
Gent de caràcter obert.
Amb la seva manera d'anar fent
no és millor o pitjor, és sols la meva gent.

Del sud.
Sé que tinc la sort
que si perdo el nord
podré tornar amb tu.

Terra d'un humor
encomanadís que es porta al cor,
que si ara véns amb mi podràs entendre.

I un grapat d'olors que no pots sentir
en cap altre lloc et transporten
l'esperit uns anys enrere.


18 . IMMIGRANT   (WHISKYN'S)

D'una ciutat frontera enllà
has arribat al meu país.
Jugant-te el coll, pobresa en
per capgirar el teu destí.
Aquest cop res pot fallar.
Tot rutlla i ben aviat,
les misèries seran part del passat.
I ara et creus afortunat,
essent dels pocs privilegiats
a l'indret de les oportunitats.
Pe et quedaràs penjat tot sol en un forat,
intentaràs aixecar el vol però no pods.
Per més que donis tombs i tombs, no trobaràs
ni una raó allà on agafar-te.

 

19 .EL POBLE

El poble és un vell tossut,
és una noia que no té promès,
és un petit comerciant en descrèdit,
és un parent amb qui vam renyir fa molt de temps
El poble és una xafogosa tarda d’estiu
,
és un parapet damunt la sorra,
és la pluja fina de novembre.
El poble és quaranta anys d’enfilar-se per les bastides,
és el petit desfici del diumenge a la tarda,
és la família com a base de la societat futura,
és el conjunt d’habitants, etc., etc.
El poble és el meu esforç i el vostre esforç
és la meva veu i la vostra veu,
és la meva petita mort i la vostra petita mort.
El poble és el conjunt del nostre esforç
i de la nostra veu

MIQUEL MARTÍ i POL ( 1956-1958)


20. Sens dubte això fou el que va atreure el drac. Els dracs roben or i joies, com sabeu, dels homes i dels elfs i dels nans, de qualsevol lloc on en trobin;  i guarden llur botí mentre viuen ( que és pràcticament per sempre, llevat que siguin morts) , sense fruir mai ni d'un anell de llautó. Naturalment quasi no saben diferenciar una peça ben treballada d'una dolenta, tot i que, en general, tenen una bona idea de llur vàlua en el mercat; i són capaços de fer res ells mateixos , ni tan sols de reparar una petita escata solta de la seva armadura. En aquella època, al nord, hi havia molts dracs, i l'or, probablement, començava a escassejar allà dalt , amb els nans escapant vers el sud o caient morts...

TOLKIEN, J.R.R. (1983), El Hòbbit , Edicions de la Magrana , Barcelona