COMPRENSIÓ i LÈXIC:
1.
Comprensió dels textos de la UP 6
TEXT 1) A. Expliqueu el sentit que té el títol del text : "Les relacions amb els altres ens revelen els nostres deures" .
B. Expliqueu el sentit del penúltim paràgraf .
C.. On queda ben reflectida la tesi d'aquest text ?
TEXT 2) Quin concepte de LLIBERTAT defensa el text anomenat "El respecte, la disposició adient " ?
TEXT 3) A. En aquest capítol del llibre "El Petit Príncep", que hem comentat alguna vegada a classe,trobareu alguns fragments en què el protagonista posa de manifest algunes contradiccions del rei.
Busqueu-les i exposeu-les. Expliqueu també quina crítica es fa al món dels adults.
B. Expliqueu què vol dir això de les ordres "raonables"...
TEXT 4) Aquest és un text llarg i complex... Procurarem aprendre a fer un esquema. Fixeu-vos que té tres parts (A, B i C) i que cadascuna d'elles anuncia amb un títol el fonament del seu contingut.
Llegirem el text a classe i vosaltres n'elaborareu l'esquema que reflecteixi les idees principals... Però serà important, després, comprovar com sou capaços d'explicar tot el text a partir del vostre esquema. Ja sabeu que aquesta pràctica és molt important per aprendre a aprendre.
TEXT 5) A. Quines idees en traieu del relat sobre en Joan, la Míriam els malucos i els nadies ?
B. Què en penseu dels interrogants que es fa en Joan cap al final de la narració
( Però què hi podem fer ? ...)
C.. Elaboreu una definició de les ONG. Procureu que sigui completa i entenedora.
2.
Lèxic que hauríem de conèixer... Busqueu-ne el significat
i expliqueu-lo o feu-ne una frase que demostri que compreneu el seu sentit
aïllada* |
deplorables |
s'embarbussava |
irremplaçable* |
consenteixis |
raonable |
regularment |
aversions* |
puntualment |
neci |
tonificar |
autoritari* |
secundaris |
s'amuntega |
contemporània |
filials |
treva |
mancances |
propòsit* |
cavil·lava* |
vulnerabilitat |
et concerneix |
súbdit |
presumpta |
convincent |
esbrinar |
afins* |
una allau |
intuïció |
aferrissadament |
aclapara |
supòsits |
laics |
expectatives |
abastar |
incidència |
indolents |
parer* |
basen |
tarannà |
excloure* |
han tendit a |
aptituds |
reivindicacions |
diagnòstic |
actituds |
col·lectiva |
assequibles* |
fonamentals |
coexistir |
tramesa |
indispensable |
quotidianes* |
esponsoritzant |
vulnerem |
cedeix* |
|
promoure |
coalicions |
3.
Busqueu sinònims
per a les paraules que porten un asterisc (*)
4.
Expliqueu breument el significat de les expressions següents que trobareu
en els textos
TEXT 1: "comptat i debatut", " imperatiu moral"
TEXT 2: " a empentes i rodolons", "a corre-cuita", "m'han arribat al cor".
TEXT 4: " situació socioeconòmica", "gustos i plantejaments vitals", "es fan per
contrast", "famílies monoparentals", "són de la seva competència"
TEXT 5: "d'una revolada", "tanta polseguera aixeca", "no se'n sabia avenir", "trencar-se la closca", "entitats sense ànim de lucre"
EXPRESSIÓ
5. Busqueu als diaris alguna notícia relacionada amb un tema que
sigui objecte de debat polític d'actualitat a Catalunya , a Espanya o
a Europa. Llegiu-ne la informació, retalleu-la o fotocopieu-la, porteu-la
a classe i expliqueu quines són les diferents posicions enfrontades.
Exposeu també ( i argumenteu) quina seria la vostra posició.
6. Elaboreu un text argumentatiu defensant la necessitat de FER-SE VOLUNTARI
en una entitat o ONG.
MORFOLOGIA i SINTAXI
7. Heu de ser capaços de memoritzar la definició d'ADVERBI
i els tipus d'adverbis que conté la nostra llengua.
8.
Busqueu tots els adverbis que hi ha en els textos 2 i 3 i classifiqueu-los segons
el tipus.
9. Repassem la sintaxi. Seleccionarem alguns fragments
dels textos que hem treballat en aquesta unitat per tal de reconèixer-hi
oracions i els seus components. Haureu de treballar per parelles i ajudar-vos,
però caldrà posar molta atenció en els procediments que
utilitzem per tal d'identificar les diferents funcions de l'oració.
NORMATIVA LINGÜÍSTICA
10. Quan us lliurem una fitxa de normativa l'heu de llegir, estudiar
i , al darrere, fer 5 frases en què s'utilitzi correctament la norma
explicada.
11 . DICTATS PER PREPARAR.
21. Busca quines són i comprèn les teves relacions amb les altres persones . En reconèixer les teves relacions naturals i identificar-hi els deures definim la nostra situació en l'esquema còsmic. Els nostres deures són el resultat natural de relacions tan fonamentals com ara la família, el veïnat, el lloc d'estudi o de treball, l'estat o nació . Has d'adquirir l'hàbit d'examinar regularment les teves funcions ( pare o mare, filla o fill, veí o veïna, ciutadana o ciutadà) i els deures naturals que comporten. Un cop que sàpigues qui ets i a qui estàs vinculat, sabràs el que has de fer.
Si un homes és el teu pare, per exemple, hauràs de satisfer determinades exigències emocionals i pràctiques. El fet que sigui ton pare implica un vincle fonamental i durable entre vosaltres dos. Per naturalesa estàs obligat a tenir-ne cura, a escoltar el seu consell, a tenir paciència amb les seves opinions i respectar les seves indicacions.
Epictet, Les relacions amb els altres ens revelen els nostres deures
22. A la nostra vida, tots formem part de diferents grups de persones. La colla d’amics, els companys de classe o la nostra família en són alguns bons exemples.
Tots els grups estan formats per persones que comparteixen un objectiu, un sentiment o alguna característica comuna. Podem estar en un grup per aprendre alguna cosa, per amistat o simplement per fer qualsevol activitat, com ara sortir el cap de setmana, jugar a futbol...
Si estem sols és fàcil avorrir-nos, no assabentar-nos del que passa al nostre voltant i arribar a sentir-nos aïllats i desanimats.
Quan formem part d’un grup participem de la seva vida aportant idees, opinions, esforços... I a tots ens agrada que els altres ens tinguin en compte i valorin allò que sabem.
23. La universitat és , per definició, un recinte de llibertat i de confrontació d’idees . I com a conseqüència , aquelles persones que hagin estat invitades a participar en actes acadèmics, culturals i formatius de qualsevol universitat , tenen el dret de poder expressar les seves idees , i correspon a la comunitat universitària l’honor i la servitud de respectar aquesta exposició, fins i tot des de la discrepància més radical i absoluta. (...) La violència contra les idees no té cabuda en el marc universitari i ha de ser condemnada en tot cas. En aquest sentit, el Consell Interuniversitari de Catalunya fa una apel·lació a favor de recordar a tota la societat que els valors de la llibertat han de ser defensats per a tothom. (...) Aquest compromís ha inspirat i ha d’inspirar la vida universitària com a tribut a la seva raó de ser.
"Declaració de la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya a 20 de desembre de 1999" a MEDICAMPUS
24. I tant que hi vaig anar ! I tornàrem al jardí. Jo, vermella com una rosella, anava d'un cantó a l'altre , tallant aquí, plantant allà. Regant i adobant, fent rams. Mai m'hagués pensat que tot allò m'emplenés tant. Va passar la tarda que ni me'n vaig adonar , de ràpida, de lleugera. Cap al tard, la Isabel va fer com l'altre dia. Va dir que havia d'anar a Girona. Ens diguérem adéu. i vaig arribar a casa contenta com un gínjol. Més contenta que el canari.
Tampoc m'havia convidat a entrar a la casa. I , les mans, vaig rentar-me-les al safareig. Però tant se me'n donava.
Aquella nit vaig dormir més bé que mai .
DOLORS GARCIA i CORNELLÀ (1984), Albert, Editorial El Pont de Pedra , Girona